Två katter
Hej alla med gott sinne! Mitt dilemma är att jag skaffat en 8 månader kattunge. Min 6 åriga katt jagar den lille. Jag är rädd för skador det här nu gått 10 dagar sedan den lille kom hon är kastrerad. Ibland har det fungerat konstigt nog men den äldre är på helspänn och blir personlighetsförändrad. Jag håller de isär men de vill båda vara med mig. Det är två hönor när det möts så flyger de och jag hinner inte med. Den lilla är van vid nya katter hos uppfödaren. Min katt har och är mitt allt vi är taita. Min fråga till er katt älskare har ni några tips? Har landställe där vi varit en vecka stora katten kan gå ut men vill inte. Kommer det att fungera och det är två Sibiriska katter varav den äldre är en Neva. Hälsningar Yvonne
när jag tog hem en till katt när min gamla gubbe var 5år så gned jag inn ungen i en filt som luktade gott eller som den äldre katten och då accepterade gamlingen den yngre utan problem (vet ej om det funkar på alla)
Tog två veckor innan mina katter accepterade varandra min äldre katt (6 månader äldre än kattungen vi då tog hem) var elak mot den lille då också. De fick träffas korta stunder om dagarna och äta tillsammans, bli kelade med i samma rum och lekta med. Sedan löste dem en del själva. Den äldre katten är fortfarande lite kaxig men han var hos oss först och han gör henne inte illa men det blir bättre!
Jag tro att du får ha tålamod bara. Det brukar lösa sig.
Min gamle katt var 12 år då vi tog adopterade en hittekatt och det tog sin lilla tid innan de kom överens.
/Maria
Tack för alla reflektioner. Jag prövar och de får över hela huset. Jag har gnidigt in katterna med respektive doft med en handduk. Är det avund och konkurans jag måste fajtas med ? Svårt att vara rättvis blir arg och ledsen hur min stora tjej beter sig. Jag ska inte ge upp ännu men tar tacksamt emot tips. Yvonne
Det är inte bra att du blir arg. Flytta vänligt på nån av katterna om du kan, fånga uppmärksamheten med något annat, leksak eller nåt. Men fya inte och låtsas som att det regnar. Är man arg på dem eller fyar på dem o s v, så förstör man lite av förtroendet man fått av katterna. Dessutom är det inte lätt för katterna att veta vem av dem som man är arg på.
Ja, tålamod är ett måste! Men under tiden kan du kanske prova detta:
*** Jag skulle skaffa Pet Remedy (finns bl a på Arken Zoo). Det lugnar sinnet hos stressade katter. Det som är bra med Pet Remedy är att den verkar på en gång och man kan t o m gnida in det lite på katten (vid kinderna t ex).
Den finns i liten och stor sprayflaska och som doftavgivare .
Inte så billigt, men fungerar jättebra för mina katter. Man kan börja med den lilla sprayflaskan.
Pet Remedy kan man även beställa direkt från tillverkaren i England, trots fraktkostnad blir det billigare. Men det tar ju längre tid dock, om man har Arken zooo i närheten.
Jag har alltid Pet Remedy hemma, för två av våra (vildfödda) innekatter är mycket skygga när det kommer främmande människor hit. Även hantverkare som pysslar utomhus är livsfarliga. Båda katterna har utvecklat urinkristaller, varav den ena för bara någon månad sedan (så han går på specialkost just nu), pga stressen (jag missade att använda Pet Remedy…. klantigt!).
*** Alternativet är ju Feliway, som är lugnande för stressade katter på samma sätt som Pet Remedy. Den funkar sämre på mina katter, men på andra katter kan denna funka bättre.
Sprayen ska man först använda i utrymme där inte katten är, och släppa in katten först efter 15 minuter. Detta för att alkoholen som finns i Feliwaysprayen ska dunsta bort. Annars kan den få motsatt effekt, alkoholen kan trigga igång stressen ännu mer.
Doftavgivare för väggen - det tar några dar innan den får full effekt i rummet/bostaden.
Feliway finns i zooaffärer, på apotek och kan beställas från zoobutiker på nätet.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
När vi tog över de vildfödda katterna så accepterade vår "gammelkatt" inte dem. Så vi fick hålla dem åtskilda länge, med gallergrindar o dyl. Ynglingarna var då ca 1,5 år, så inga kattungar.
Gammelkatten accepterar dem nu, eller rättare sagt han tolererar dem, men är inte förtjust i dem. När de blir för närgångna så kan han klappa till dem (med indragna klor) för att visa vem som är bossen. "Ynglingarna" vill gärna bli accepterade av honom.
Gammelkatten får sin mat i ett rum, "ynglingarna" i ett annat. Det händer att de kan äta nära varandra också, men oftast blir någon av dem för stressad av det. Därför får de mat i olika rum (men de kan se varandra äta genom dörröppningen), för att behålla lugnet.
Däremot sover de alla i samma rum, ynglingarna tillsammans och gammelkatten för sig .
Det är drygt två år sedan ynglingarna flyttade hem till oss!
De kanske aldrig blir vänner, men ynglingarna tolereras i alla fall av gammelkatten nu.
Att gammelkatten får gå ut fritt men ynglingarna fått förbli innekatter har förstås försvårat det hela. Gammelkatten kan ju lämna dem när han vill utan att de följer med….
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Hej! Tack för svar och reflektioner. Jag har inte fyat men varit bestämd och rädd för skador skrikigt nej! Katterna har flygit omkring i huset och jag blir stressad. Försöker vara rättvis och får vänta ut min stora kisse. Hon har just nu beteende störningar och är på jakt ögonen ser elaka ut. Försöker resonera och vara social. De turas om att sova hos mig. Jag har freeway men det verkar inte fungera. Vetrinären tipsade om apatil. Det finns visst fler av dessa preparat. Jag tar tacksamt emot era tips. Skulle vara så mysigt om de fungerar med de katter jag har. Den lilla är lugn trygg och väldigt goosig. Den äldre är sälskaplig trevlig men inte så gosig lite lynnig. Det skulle bli en bra combo. Ikväll känns det som hon lugnat ner sig. Jag håller henne på diet enl vetrinären är hon för tjock så hon har det tufft nu. Hon är en diva i vanliga fall och en kräsen katt nu äter hon det hon får. Tack för stöttning! av min besvärliga resa. Yvonne
har du prövat lämna dem ifred tillsammans? min första katt var en vildkatt och han ÄLSKADE att slåss men när vi gned in lillkissen i hans lukt och lämnade dem ifred så gick det prima fast kattungen var hans avkomma
Ett alternativ kan vara Zylkene för katt, baserat på komjölk, som också ska lindra stress. Man kan öppna kapslarna och strö pulvret över maten. Finns hos veterinärer och på apotek.
Vi provade det på vår gammelkatt när han flyttade hit. Men zylkene tycktes inte ha nån nämnvärd verkan på vår katt. Men har förstått att andra katter reagerar bra på zylkene.
Meeow!
Det tar några dagar innan Feliway i vägguttaget har full effekt.
Viktigt att den äldre katten känner att hon fortfarande är mattes ögonsten, så gosa mycket med henne. Katter kan bli svartsjuka.
Och var lugn själv, så ditt lugn sprider sig till kissarna. Så länge de inte slåss på allvar och skadar varandra finns det hopp att det ska gå bra. Ha lite tålamod.
Tack för reflektionerna. Nu är min äldre på jakt efter nykomlingen. Jag byter ut dem från vardagsrummet till sovrummet. Ska försöka med kompostgaller så de får hälsa på riktigt och fräsa och morra. När ni skriver hur lång tid det tar undrar jag hur lång tid? Behöver en kattpsykplog nu. Jag vill ju ha båda hos mig. Vad göra annars? Finns det hopp? Jag har freeway men min katt tror hon äger mig försvarar som en hund. Behöver lite stöd.