Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1411 ggr
line84
2018-08-24 09:19
0

Giardia

Nu kommer jag med mina Giardia-frågor igen..

I februari behandlade jag för Giardia sista gången. Några veckor efter det fick jag besked att katterna var fria från parasiten. Två månader senare testade jag igen, ingen återsmitta (giardian borta). I juli testade jag ingen. Ingen giardia.

Nu har katten som var mest drabbad börjat bli lite kladdig i avföringen. Ingen diarre, och det har blivit lite bättre efter jag gett pro-colin, men fortfarande inte helt fast i avföringen.  Jag blir otroligt nojig och känner mig helt skadad efter den hemska giardia-tiden. Jag vill ju bara skicka in nya avföringsprover och testa för giardia men jag vet inte. Någonstans känner jag att det är dags att släppa detta. Jag kommer bli helt koko om jag ska stressa upp mig varje gång någon är dålig i magen.

Jag har dock hört någonstans ifrån att en katt som blivit behandlad har lättare att bli dålig i magen efteråt. Att den tagit stryk och att det tar lång tid att få tillbaka alla goda magbakterier osv. Vet någon om det stämmer?

Min katt hade Giardia med sig från uppfödaren. Han har under hela sin kattungetid hos mig (mellan 5-12 månaders ålder)  behandlats med axilur och flagyl. Tog tre "omgångar/perioder" innan jag blev av med parasiten. Kan det vara så att magen tar tid på sig att byggas upp igen efter så kraftfull medicinering för en kattungemage?

Kanske är det så att han kommer ha en extra känslig mage en bra tid nu och ska ha något specialfoder?

Oerhört tacksam om ni med erfarenheter av Giardia kan dela med er <3

MonicaLagerquist
2018-08-24 09:44
0

Om du är orolig ta ett test.Att ständigt gå och fundera är bara jobbigt.Bättre att veta hur det står till.

Jag skulle gissa på att han har en känslig mage efter en så lång och tuff behandling.

Stolt ägare till tre La permer

line84
2018-08-24 09:49
0

#1 Tänker med att jag kanske skulle ta ett test. Men det känns inte sunt att  göra det varje gång jag blir orolig. Hjärnspökena måste försvinna.  Att en sån här sak kan knäcka en och göra en så orolig :-( Men kanske ett test ändå och sen bestämma sig för att det får räcka.  Tack för ditt svar, hoppas du har rätt om att det "bara" är känslig mage.

Tyst
2018-08-24 11:32
0

#2 precis som du säger är det inte sunt att göra det varje gång du blir orolig - men å andra sidan är det i bland bra att stilla sina funderingar. 
Det kan ju vara väldigt psykiskt påfrestande sådant här, och man måste tillåta sig själv att acceptera att man kanske mår psykiskt dålig och att man är påverkad av situationen som har varit.

Du måste göra som du själv känner att du mår bra av, men hade jag varit du hade jag gjort ett test till för att stilla den oro jag har just nu, och medvetet jobbat med vetskapen att detta inte är något jag kan vara på konstant alert för. Jag hade kanske gett mig en begränsning också. Typ "Det är ok att göra detta test just nu för nu är jag orolig, det är ok att göra ett test igen om problem uppstår senare, sedan är det inte okej att testa mer för min skull."

line84
2018-08-24 11:36
1

#3 Tack <3 Kommer ta tid att komma över detta, om jag någonsin gör det. Men det är dags att börja koppla av.

Hade varit lite intressant att höra hur andra magar varit efter en Giardia-behandling.

MonicaLagerquist
2018-08-24 11:51
0

#4 Min Tamara hade ju Giardia när hon kom till oss.Men för henne räckte det ju med en behandling och sen har hon inte fått igen det.

Vi behandlade med axilur i fem dagar har jag för mig.Det är fem år sen dess. Hon bodde ju hos min son under behandlingen och vi flyttade hit henne först efter att hon fritestats och noga badat.

Jag tror att det bidrog till att hon inte återsmittades eftersom att ev smitta finns i sonens lägenhet.

line84
2018-08-24 11:54
0

#5 Tack för svar. Tamara fick en rätt "lindrig" behandling då. Min katt behandlades med axilur i 21 dagar i tre omgångar. Sista omgången fick han även flagyl. Så det blev mycket och starka grejer för en så liten kille.

MonicaLagerquist
2018-08-24 11:58
2

#6 Ja det är en väldig skillnad på behandlingen så jag förstår att din kile har besvär med magen efter den resan.

Jag skulle låta honom stå på någon form av snälla magbakterier under en lång tid så att tarmluddet får läka.Har för mig att jag har läst någonstans att det tar lika lång tid

för tarmen att läka som den har varit dålig.Vet dock inte om det stämmer.

line84
2018-08-24 12:02
0

#7 Tänker du då ett foder som är snällt mot magen? Jag ger Hills nu, kanske ska testa deras i/d? Eller vet du några bra vitaminer jag kan ge? Ger fortiflora regelbundet. Tack för svar Monica <3

Tyst
2018-08-24 13:34
1

#8 Jag vet att en kompis använt Hills i/d till en katt som blev riktigt dålig i magen en lång tid och att det fodret hjälpte kattens magsystem att komma tillbaka. Så det kan jag rekommendera att testa. Dock hade jag som är kontrollfreak även ringt och rådfrågat veterinär. 🙂

MonicaLagerquist
2018-08-24 13:38
2

Jag skulle ge ett så rent foder som möjligt. Helt BARF eller ett blötfoder som innehåller så få ingredienser som möjligt.

Sen fortiflora eller något liknande .

[[eskils_]]
2018-08-24 13:43
2

Jag skulle nog ha frågat veterinär eller First Vet på telefon vad de rekommenderar för foder. Pro-Kolin och/eller Fortiflora är nog bra också.

Man har ingen "egen" erfarenhet av Giardia.

MonicaLagerquist
2018-08-24 13:46
2

#11 Tyvärr är de flesta veterinärer bedrövligt okunniga när det kommer till kattmat.

Skulle jag rådfråga någon så skulle det vara Matilda Eriksson.

Dimocarpus
2018-08-25 11:41
0

Precis som du säger så är din katts mage känslig efter behandlingar. Det brukar bli så efteråt. Det du behöver göra är att erbjuda din katt probiotika.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2018-08-25 11:45
0

Enligt studier så ger Sivoy effekt. Man kan också börja med Fortiflora. Alla dessa ger kattens mage tillbaka goda tarmbakterier. Sivoy är dyrt men det är den bästa i marknaden. När katten är känslig i magen, byt inte foder på ett tag. Utan låt mage reparera sig. Skulle det inte hjälpa när du har testat mer än 8 veckor i streck att hjälpa katten så kan du alltid göra ett test. Ta det lugnt och jsg förstår att du är orolig, var glad att Giardia kan botas även om det kan vara ett rent helvete. Lycka till och återkoppla gärna!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

line84
2018-08-25 13:08
0

#13 #14 Tack för era svar :-) Jag var på djursjukhuset och frågade om tips och råd. Som Monica skrev så är de rätt kassa på foder.. Men hon rekommenderade iaf Hills i/d. Jag testar det. #14 Vad är Sivoy? Eller pulver? Var köper man det? Fortiflora har jag gett. Pro-Colin och Canikur. Tycker inte det har hjälpt.

Dimocarpus
2018-08-25 13:31
1

Det är som jag sa probiotika som är framtagen efter gjorda studier. De kan man köpa hos vissa veterinärkliniker och även online: http://vivobakt.se/användning-2.html, här kan du både läsa och beställa. Det är den bästa probiotika för djur på marknaden just nu. Fortiflora är bra men Sivoy är ännu bättre.

line84
2018-08-25 14:35
0

#16 Tack Dimocarpus! :-)

line84
2018-08-31 16:21
2

Eftersom oron och hjärnspökena tog över skickade jag in avföringsprov till SVA, igen. Svaret var negativt, ingen Giardia. Så jäkla skönt! Nu kan jag lägga energin på att se till att hans lilla mage blir återställd <3

MonicaLagerquist
2018-08-31 16:29
1

👍

Dimocarpus
2018-08-31 17:33
1

Vad bra! Släpp det och låt er njuta av livet. :)