Från torrfoder till blötmat
Min ena misse har problem med trög tarm och är ordinerad blötmat. Tyvärr vägrar hon äta enbart blött, hon äter även Royal canin sterlised.
Men jag har nu förstått att det inte är något bra foder pga spannmål och socker.
Letar nu spannmålsfritt foder, har hittat Mjau's utvalda som uppskattas.
Finns det nåt annat bättre alternativ?
Mush och andra liknande dieter har jag testat men totalvägras :(
MVH Erika :)
All blötmat är bättre än torrfoder. Men bästa blötmatssorterna är Mjau och Bozita. Viktigast är ju att katten äter blötmaten så välj en sort den äter. Du kan oxå köpa Forti flura, probiotika, som smakar kyckling och strö över maten. De brukar gilla kycklingsmaken och äta bättre av det som bjuds.
Har katten tidigare ätit blötmat? Om inte gör försiktig invänjning av blötmat då många katter blir dåligai magen. Att katten är trög i magen kan även bero på att den får i sig för lite vätska om ni inte testat att stimulera vattendrickandet med fler vattenskålar utspridda eller köpa en vattenfontän så testa :) Det finns många sorter som är bra både vad som gäller torr och blötmat men det beror vad din katt gillar och tål. Jag ger bla James wellbeloved turkey som torr och blötmat. Varvar blötmaten med bla porta 21, applaws mfl (finns även som torrmat)