Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 900 ggr
micki78
0

Borste eller kam

Hej!

Jag undrar om någon av er känner till en bra borste eller kam till katt.

Jag har en korthårig katt på 20 år som inte tvättar sig så mycket längre så hon börjar få tovor lite här och var.

Jag har provat med vanlig kam men tycker inte den är så bra till att ta bort tovor med. Borste verkar inte funka så bra tycker jag. Men Jag har en vanlig hårborste bara.

kara_murray
0

Jag rekommenderar att du köper en stålkam som är för katter så kommer du märka att det för skillnad. De finns i de flesta djuraffärer.

Uppkatten
0

Har katten redan fått tovor så är det bättre med en klippmaskin för att raka bort tovorna (kan även göras hos veterinären). Som förebyggande borstning/kamning skulle jag i första hand använda en karda på korthårig katt. Hjälp henne också att "tvätta sig" med hjälp av en fuktig handduk. Kanske behöver hon hjälp med t ex smärtlindring för att kunna tvätta sig själv bättre, diskutera med din veterinär!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
1

#1 Tack för tipset, jag ska prova med stålkam.

#2 Jag har lyckats kamma bort tovorna med vanlig kam, så jag behöver inte raka henne. Tänkte mest på en bra kam som förebyggande.

- Smärtstillande behövs inte, det är inte så att hon har ont på något sätt utan hon börjar bli gammal och sover mest nu förtiden samt mindre tvättning och då blir det tovor. Jag har regelbundna veterinärbesök med henne pga hennes sköldkötel. 

Karda låter också intressant, ska kolla upp båda 2.

Uppkatten
1

Har dels en kam med roterande piggar som jag tycker är bra, men även en Spratts kam. Använder dock dessa enbart på min långhåriga katt, karda på den korthåriga katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TantBerglund
0

Jag har lite olika borstar och kammar till min korthåriga katt. Men den han gillar allra mest är en borst hansdske. Finns offtas bland hundgrjerna. Kan borsta hur länge som hälst med den.. Delar en länk på va jag menar https://m.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.114.3800/massage-handske-med-olika-2-sidor