Bästa maten för viktökning!?
Hej! Har en hona som har ätit dåligt pga löp och värmen som dessvärre har gått ner i vikt och typ det enda hon vill äta är Mjau Noga Utvalt Lamm Mousse.. Har varit till veterinär och fick rådet att ge henne Hill's a/d men det tröttnade hon på efter 2 burkar så jag tänkte kolla med er om ni har något bra förslag på hur jag ska få upp henne i vikt!? Hon har fått p-piller nu så hon ska få en chans att äta upp sig.
Rå äggula på maten några gånger i veckan.
Går inte att öka blötmaten?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Min Kombi har tappat lite i vikt nu får hon 20 gram fläskfärs varje dag.
https://rexkatter.ifokus.se/discussions/5b1a4d6ace12c47f130013c3-mat-tips?discussions-3
Stolt ägare till tre La permer
#1 Tyvärr så vägrar hon äta mängder blötmat.. Äggula kan jag testa :) #2 Får testa att ge henne det för köttfärs tycker hon om :)
Näringslära kanske?
Om hon gillar köttfärs så testa egen barf eller Mush.
#4 Nej jag gick en annan linje på gymnasiet… #5 Har tyvärr inte möjlighet att ha fri tillgång på färskfoder för det blir ju förstört om det ska ligga framme en hel dag. Är inte hemma hela dagarna :) Men att ge som extra absolut!
Läste i en grupp på Facebook att man använder blötmat som bukfylla när man sätter katter på diet så blötmaten tänker jag mer eller mindre sluta med…
#6 Katter behöver inte fri tillgång, inte ens de som behöver upp i vikt :)
#7 Det stämmer inte! Blötmat är superbra att ge! Och kan du ge som huvudfoder. Så fortsätt du ge det - det är INTE bukfulla. Den personen som sa det, är okunnig. Blötmat, mush/barf är bästa man kan ge som huvudfoder, torrfoder det sämsta
6# Jag har två mycket aktiva katter, burma, som gör av med mycket energi. De får barf, mush och mjau portionspåsar. Tre gånger om dagen får de mat och håller hullet bra. Just nu är det påse till frukost, mushboll när vi kommer från jobbet och påse på kvällen. Jag hade dem på 1 mushboll och halv påse till frukost ett tag men då gick de upp lite mer än jag tyckte var nödvändigt. Med nuvarande mat håller de hullet perfekt och ligger stabilt i vikt. Blötmat går bra att ha framme hela dagen. Tidigare katter jag haft har fått en full skål var med bozita tetra på morgonen och då har de haft till kvällen. Det blir inte dåligt på en dag, möjligtvis torkar några bitar.
Det finns timermatskålar som du har en isklamp i botten på. Så har jag serverat färskfoder till lunch när jag inte är hemma. Lägger du dessutom i frysta bollar med kylklampen under så är det ingen risk att maten skulle blivit dålig vid lunchtid även om det är varmt nu.
Hittade på bästa lösningen! Fick bli en säck Royal Canin Hair and Skin Care med 22% i fetthalt och blötmaten Natures Menu kitten med hela 8% i fetthalt och hon har redan gått upp 2hg sen den 22 Juli :) Ibland får man helt enkelt vika sig och ge ett skitfoder på ren svenska om nu katten mår bra på det, de vart min läxa… Våtfodret är ju däremot ett jättebra våtfoder med hög mängd rent kött och är definitivt bättre än Mjau :)
#11 Mjau är minst lika bra :)
Men skönt att katten går upp