Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 895 ggr
saimon
2018-07-29 09:11
0

Hårboll

Min 8 månaders ragdollkille har kräkt upp hårboll med en veckas mellanrum. Första gången hade han diarre också. Blev slö och tagen. Gav honom vätskeersättning och mixade kyckling och ris. I natt har han kräkt igen. Har ätit nu på morgonen och mår bra. Jag borstar honom varje dag. Jag gav honom fästing medel i nacken för en vecka sedan. Sen får man ju inte bada honom. Hjälper det att borsta 2ggr dagligen??

Uppkatten
2018-07-29 10:13
3

En del katter får lätt hårbollar. Och ja, det är bra att kamma katten oftare om den fäller mycket päls som den slickar i sig. Borste/karda fungerar ofta sämre på långhåriga katter eftersom de inte når ner ordentligt i den långhåriga kattens päls, så skaffa gärna en riktigt bra kam. Har det väl bildats en hårboll så är det däremot viktigt att den kommer ut. Man kan prova att så kattgräs till sin katt, vilket kan vara bra vid hårbollsproblematik, och man kan testa att ge katten t ex kattmalt. En del väljer att raka katten under delar av året. Det finns också en "kam" som kallas för furminator som är bra på vissa pälsar (jag vet inte hur den fungerar på ragdoll, men det vet säkert någon annan här inne). Furminatorn tar ffa bort underullen, som jag har förstått det. Man får dock vara lite försiktig så man inte överdriver sin kamning med furminatorn, eftersom en del katter - vad jag förstått - fått hudirritationer sedan man kammat för ivrigt på katten med just furminatorn. Men som komplement tror jag den kan vara bra. Sedan så är det jättebra om katten får äta mest bara blötmat (rekommendation från min veterinär!), just med tanke på hårbollar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

saimon
2018-07-29 11:05
0

Han får två påsar blötmat och knappt 1 dl torrfoder dagl. Han dricker inte men får alltid vatten i både mat och torrfoder. Så han har inga problem med urinen. Han är nog på lådan 3/5 ggr dagl. Men ibland händer det att han hoppar över en dag med avföringen. Ska åka och köpa en kam som komplement till kardan. Tack för tipset Finns det visst foder som är bra för hårbollar??

Uppkatten
2018-07-29 11:20
2

Fodertillverkarna säljer torrfoder som påstås vara bra mot hårbollar MEN enligt min veterinär så är blötfoder det absolut bästa mot hårbollar (och generellt så är blötmat mycket bättre än torrfoder också).

Behövs det så kan man ge katten lite kattmalt då och då (en pasta på tub som säljs på zoo-affärerna, mina katter anser att Trixies är godast, men det finns flera olika sorter. Min veterinär rekommenderar i första hand den som heter Bezo-Pet, men den ville mina katter inte alls äta).

Du skriver att din kisse får vatten i torrfodret. Låt det inte stå framme blött bara för då kan det börja växa till en massa otrevliga saker i fodret, och kissen kan få problem med magen.

En katt som enbart äter blötmat brukar få i sig den vätska den behöver via blötmaten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2018-07-29 11:51
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kräks han upp hårbollar betyder det bara att han får i sig päls som samlas i magsäcken utan att passera ut i tarmen. Det är varken något konstigt eller ovanligt. För en del katter passerar päls lättare än för andra, min egen Ragdoll kräks i stort sett aldrig och för honom kommer pälsen ut bakvägen utan problem.

Mina skogisar kräks istället upp hårbollar regelbundet utan problem, men för min Birma har hårbollar en tendens att fastna i tunntarmen, och DET är inte bra. (det visade sig genom upprepade bruna illaluktande kräkningar, matvägran  och väldigt dåligt allmäntillstånd). Alla mina katter kräks även varje gång de ätit gräs.

För att hjälpa pälsen att passera genom tarmen kan man ge t.ex. kattmalt. För att minska andelen päls som ens hamnar i magsäcken rekommenderar jag Mirakelkammen som är en särskild stålkam med långa piggar och som "tar" väldigt bra.  Jag har nr. 2 som heter "Large".

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
2018-07-29 12:33
0

Tack för alla tips!! När han får torrfoder får han bara några kulor när jag blötlägger dem. Han älskar mat så det är ingen risk där blir något kvar. Min dotters ettåriga katt ligger på sjukhus och har blivit öppnad idag.Hade hårboll i tunn tarmen. Jag vill göra allt för att undvika detta!!!!!! Har pratat med veterinär nu. Man har ju videosamtal genom försäkringen. Hon tyckte man skulle boka tid och gå igenom fodret…. Typ foder för hårbollar.!!

ZivaZorro
2018-07-29 16:44
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag säger då kattgräs, min katter älskar det. Det hjälper till med matsmältningen och hårbollar. Zara tvättar Ziva.

saimon
2018-07-29 20:55
0

Så mysigt det ser ut💕. Jag trodde att de bara åt gräs för att få hjälp med att kräka upp hårbollar.

Kajsas matte
2018-07-30 13:11
1

Förutom vanligt kattgräs kan man använda sig av ampelliljor som min veterinär rekommenderar. Man kan också så havre, om man kan få tag i det på ett lager av vått hushållspapper, eller om man kan få tag på en grövre grästuva ( som man inte skall ta in då det kan finnas myror och andra små djur i den) och den är ju dessutom gratis. Använd aldrig kam av syntetmaterial bara stål. Lycka till!

saimon
2018-08-01 08:23
2

Min uppfödare rekomenderade också ampellilja istället för kattgräs. Men han är tyvärr inte så intresserad av den. Nu borstar jag med både karda och kam. Han har inte kräkt mer. Så nu håller jag tummarna.