Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 635 ggr
ZivaZorro
2018-07-29 16:34
0

Zara

Ja nu är de över ett år gamla, allt verkar gå ganska bra.  Zappa och Zorro kivas lite ibland.  Ziva är lika lekfull, skulle kunna kalla henne klätterapa, hon tycker om att sitta på min axel. Zara har gått upp i vikt trots foder för kastrerade katter.  Jag leker med dem ett par timmar per dag så att de får extra motion, så även Zara busar.  Men problemet är att Zara och Ziva  inte kommer överens.  Ziva sätter en gräns när hon märker att Zara försöker bita henne, men det är inte alltid hon märker att Zara tänker bita henne, tex då de slickar varandra.  Zara ger gärna ett tjuvnyp till någon som går förbi henne. På hundar har de munkorg liknade beteende inträffar men det går ju inte med en katt.  Jag brukar säga till Zara och de andra om de försöker bita varandra och ofta är det bara nafsande, men Zara har faktiskt skadat Zappa och Ziva.

OberonsMatte
2018-07-29 17:11
3

På vilket sätt har katterna blivit skadade? Katter som tvättar varandra känner samhörighet och biter inte för att skada utan bara för att markera och för att befästa status. Du behöver inte "säga till" eller fya dem när sånt sker eftersom det bara är en del i katters naturliga kommunikation med varandra.

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
2018-07-29 19:38
0

Är katterna kastrerade? Det kan vara avgörande för hur katterna kommer överens! ☝️☺

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

ZivaZorro
2018-07-30 09:20
0

Ja de är kastrerade, men Ziva blev biten så det gick genom skinnet, det läkte så småningom och en skinnbit lossnade.  Zappa  och Ziva har fått ordentliga bitsår så att pälsen kommit loss, ca 1 cm i omkrets. Det kan ha varit Zorro eftersom jag inte så då det hände, och han är den som styr här hemma.  Han verkar också försvara Ziva.  Han kan också bli arg på Zappa då han gnäller så de bråkar ibland men det har aldrig blivit några sår. Dessutom kan Zara klippa till någon då de går förbi, hon har klorna ute.  Ziva har klappat till Zara då hon märker att Zara då hon har den där blicken kommer för nära, men hon har aldrig klorna ute.

Pia-69
2018-07-30 10:40
0

Hur stort bor du? Hur många klösträd har du? Hur många toalådor har du? 🤔

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

ZivaZorro
2018-07-30 19:20
0

Har två +en stor toalåda,  3 klösbrädor och bor på 100 hundra kvadratmeter.  Zara får inte komma in i sovrummet på natten för Zorro, han vaktar från taket  på garderoben och sover mesta delen av dagen. Ziva får vara där även Zappa om han sover i en av lådorna på klätterställningen.

ZivaZorro
2018-07-31 07:54
0

Det ska nämligen vara tyst då Zorro sover, han till och med gnäller på mig om jag hostar till. Det har Zara tagit till sig också, så även hon gnäller om jag hostar till. 😂