Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1024 ggr
Idrispond
2018-06-26 07:44
0

Tappar hår

Hej mitt namn är Elin och jag har en katt på sex år. Den senaste tiden har hon börjat tappa päls. De började längst ner på svansen men har spritt sig en bit på magen, ner på bakbenen och nu även en liten kal fläck på sidan. Hon verkar inte ha ont eller ha klåda på fläckarna utan de är bara hårlösa. Jag känner inga knölar under huden när jag klämmer på de hårlösa områdena och hon har haft samma foder i många år. Vi har två katter till så hade det varit någon parasit så borde de ha varit smittade. Hon äter och dricker som vanligt, det har alltid varit en väldigt matglad katt. Det enda jag kommer på vad det kan vara så är det stress, då vi precis jag flyttat och dessutom skaffat hund och en kattunge. Hon har varit sig mycket mer framme nu när hunden har varit hos mina föräldrar några dagar. Min fråga är helt enkelt: vad kan det vara för fel?

MonicaLagerquist
2018-06-26 08:01
4

Jag skulle ta katten till en veterinär för att utesluta sjukdom.

Slickar hon sig?

Stolt ägare till tre La permer

Idrispond
2018-06-26 08:02
0

Inte mer än den vanliga tvätten.

OberonsMatte
2018-06-26 11:09
3

Den vanligaste orsaken till pälsavfall är att katten själv slickat bort den. Särskilt när pälsen försvunnit på ställen katten lätt kommer åt själv.  Stress är den vanligaste orsaken till överdrivet tvättande (hur ofta och länge katten slickar sig ser man bara  om man har fullständig övervakning på katten).

Behandlingen är att minimera stressen genom att utöka resurserna i reviret (matplatser, toalådor, klösmöjligheter, klättermöjligheter, utkiksplatser, högt belägna spanings- och viloplatser, gömställen, sovplatser, lek och aktivitetsmöjligheter).  För att hjälpa katten kan man även placera ut en Feliway-adapter centralt i bostaden som sprider välbefinnande genom lugnande doftferomoner.

Sajtvärd Katter iFokus