Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 675 ggr
Chilinöt
2018-05-19 17:25
0

Pälsförändring

Hej på er
Jag har en katthona på precis 1år. Hon blev steriliserad för ca. en månad sedan. Hon har inte förändrats något speciellt, förutom pälsen. Hon är en långhårig katt, men pälsen är inte särskilt tjock, hon fäller ganska mycket, men det var samma förut. Nu har pälsen däremot blivit ganska stripig, ser nästan lite fet ut. Vi gjorde ett foderbyte till pure natural sterilised, efter sterilisationen. Jag vet inte om fodret är anledningen, hon verkar vara hungrig hela tiden så vi har ökat mängden mat. Bor i en väldigt varm lägenhet för tillfället, kan det vara en anledning? Kanske att hon bara behöver landa i fodret och efter sterilisationen? Vad tror ni? Något vi behöver göra eller avvakta? Något man kan köpa för att hjälpa pälsen eller börja bada henne? 

Tacksam för svar :)

Karmatarerskanise
2018-05-19 17:47
3

Man kastrerar katter numer.

Fodret kan vara anledningen. Man behöver inte byta foder bara för att man kastrerat. Helt onödigt.

annzoo
2018-05-19 18:05
1

Värmen och om det är torrt inomhus kan påverka att de släpper mer päls men fodret har även stor inverkan att pälsen blir torr eller fet. Vad gav du tidigare för foder. Man kan ju testa torrschampo som man borstar ut om katten inte tycker om att bada. Men om katten är frisk i övrigt är nog fodret trolig anledning att pälsen blivit fet.

Chilinöt
2018-05-19 19:45
0

#1 Ja, det blev fel. Sen hade vi foder för kattungar innan kastreringen så foderbyte hade vi ju tänkt göra ändå, vi valde bara att välja en som var gjord med tanke på den kastrerade katten. 

#2 Tack för svar. Innan fick hon Mjau kattunge  från coop. Om det har med fodret att göra, ska vi byta då eller blir det mer…balanserat, eller vad man ska säga, längre fram?

Belzebubble
2018-05-19 23:59
1

Min katt päls blev skitful rätt så plötsligt. Vi letade länge efter anledning och skyllde på stress. Till slut bytte jag till foder med mindre spannmål. På 2 månader har hans päls blivit bättre.

MonicaLagerquist
2018-05-20 08:30
0

Min kastrerade La Permhona fick tyvärr en mycket mjukare päls efter kastreringen. Nu är det två år sen kastrationen så jag har i prinsip givit upp att hon ska få tillbaka den där krispiga pälsen som hon hade som fertil.

Troligen beror det på att hon fått mer underull.

Stolt ägare till tre La permer

Rafflan
2018-05-21 01:18
0

Pälsen kan förändras vid kastrering, kan även vara så att hon fått sommarpäls istället för vinterpäls också :)