Blod i urin
Hona, 3 år, norsk skogkatt:
Vi märkte igår att hennes kiss var lite rosa, och i pälsen runt rumpan så ser det lite rött ut. Dessutom går hon oftare på toa och kissar småskvättar då och då. Har googlat och kollat diverse symptom men i övrigt mår hon hur bra som helst - äter och dricker som hon ska, verkar inte ha ont (låter inte när hon kissar), tvättar sig inte överdrivet osv.
Är det akut eller inte? Bör vi ta oss till en veterinär imorgon eller kan man avvakta tills efter helgen?
Hon har mest ätit torrfoder och kattgodis men vi tog bort torrfodret nu för att hon ska få i sig mer blötmat, kan det göra någon skillnad?

Det kan bli väldigt akut. Om katten har urinstenar och det fastnar stenar i urinröret så att det blir stop kan det bli livshotande pga urinförgiftning.
Plus att det gör ont.Så ta katten till en veterinär omgående.
Stolt ägare till tre La permer
Ja som #1 säger! Veterinär så fort som möjligt, om det är urinstenar eller urinvägsinfektion så är det smärtsamt!
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Det är inget du ska vänta med till efter helgen. En katt kan dölja smärtan så bra att du inte märker det

Min Milton har haft liknande urinproblem 3 ggr - ingen av gångerna var det stenar och inte stopp. Men det vet man ju inte så veterinär är verkligen att rekommendera så fort som möjligt.
Milton lider tydligen av s k "stressblåsa" och nu har han fått ett foder som ska motverka det + att han även blivit behandlad med Metacam som är smärtstillande och inflammationshämmande. Jag gav enbart blötfoder tidigare med extra vatten men han fick det ändå :P
Har även nu köpt Felliway som är lugnande och som sitter i vägguttaget.
Mitt problem är att han nu äter torrfodret Hill´s Urinary stress och det gillar jag egentligen inte - att det är torrfoder. Men måste ge det en chans även om jag inte riktigt tror på det.

Hur mår katten idag?Vad sa veterinären?
Stolt ägare till tre La permer