Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1198 ggr
luddtuss
0

Konstant jamande...

Så här låter min lilla stjärna så fort han inte får som han vill… Han har sovit, ätit, lekt, varit på lådan, blivit klappad så allt sånt är som det ska. Han verkar absolut inte ha ont någonstans. Antar att han bara vill ha uppmärksamhet men jag måste ju göra liiite annat ibland… Tips mottages tacksamt!

luddtuss
0

Nähä, filen verkar inte fungera :/ Han mjauar iallafall konstant och beklagande liksom…

Maria
4

Han kanske behöver en kompis?

/Maria

OberonsMatte
3

Pratar du mycket med honom och svarar när han jamar?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5

Hur gammal är han och är han kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

luddtuss
1

# Har tyvärr inte möjlighet att skaffa en kompis just nu.. Kanske till hösten.. #3 Jag svarar nog för mycket kanske.. Han är 18 veckor, inte kastrerad än. Ska faktiskt boka tid just idag.

[[eskils_]]
4

Är han en huskatt eller raskatt? En del raser lär prata mer än andra.

Bra att han blir kastrerad, stor trygghet för honom.

luddtuss
1

#6 Han är en raskatt, Maine Coon. Jag hade läst att dom pratar men det här är mer klagande yl… Fick kastreringstid 19/4, hoppas det kan hjälpa något. Ska även bygga en säker rastgård men det går ju inte på en timme precis.

Nettis!
1

Har haft en Maine Coon , men det var mer små pratande aldrig något störande ljud  . Särskilt vid vatten skålen då kunde de komma långa serenader. Men hos honom var det ett tecken på att han mådde bra. När han var dålig sa han aldrig något.

OberonsMatte
1

Hur länge har han bott hos dig? Yl-jamade han redan från början? Är yl-jamandet något som förekom redan hos uppfödaren?

Sajtvärd Katter iFokus

luddtuss
0

#9 Vi har haft honom i 3,5 vecka. Jag tycker det blivit mer den senaste veckan även om han "pratade" redan från start. Hos uppfödaren var det inget anmärkningsvärt säger hon. Men det är precis som han säger nåt till mig, lyssnar jag inte tar han i och till och med spänner ögonen i mig. Idag var vi ute i sele då han visat sånt enormt intresse för dörren till altanen. Det älskade han och var tyst hela tiden. Sen vi kom in har han inte yljamat utan bara pratjamat på lahom nivå. Kan nog bli svårt att hålla honom som innekatt..

OberonsMatte
6

#10 Att en katt behöver stimulans betyder inte att den behöver bli utekatt.

Utevistelse tillsammans med dig kommer absolut att räcka. Gå bara ut med honom vid den tid på dagen då du brukar ha tid för det.  En katt behöver inte vara ute i timtal för att få sitt behov av nya intryck tillgodosett. En halvtimme/timme kan  räcka för att en ovan katt ska känna sig helt slut efteråt.. En av mina katter älskar utevistelse, men han vet att det bara lönar sig att berätta det på eftermiddagarna (om jag är hemma och  det är ok väder).  Övriga tider på dygnet är han hur lugn (och tyst) som helst.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
2

Jag har några riktiga pratkvarnar här hemma, visa är mer pratiga än andra helt enkelt :)

[JollyDolly]
6

Grattis, din katt har valt ut dig till sin bästis 😉 Känn dig hedrad. Jag har en sån hemma jag med, mycket läten kommer ur den lilla munnen. Han föredrar att leka med mig framför den andra katten eftersom jag kan vifta med vippan, leka kurragömma mm. Han kräver lek flera ggr om dagen. Det börjar med jam/ylanden och slutar med att han antingen hämtar en leksak och släpper den framför mig eller slår mig på benet med tassen. Då är det bara att leka en stund. Efter 10-15 min är han nöjd och då kan jag göra annat. Du kan se det som en sorts bonding, katten är ung och utvecklas, nu har du chansen att etablera en fin kontakt med din katt som kommer att vara kattens liv ut. Du är det viktigaste i hans liv nu, bekräfta honom och ge honom mycket kärlek. Släpp för guds skull inte ut honom själv.