Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1323 ggr
luddtuss
0

Avmaska kattunge?

Jag undrar om man ska avmaska en kattunge i förebyggande syfte. Uppfödaren har ej gjort det innan leverans och hon tyckte inte man ska göra det bara för att utan endast vid behov. Kattmamman har aldrig varit ute och inte min katt heller. Det finns totalt 5 vuxna katter och en hund i katteriet om det spelar nån roll. Min katt är idag 17 veckor gammal.

MonicaLagerquist
5

Nej lika dumt som att ge penicillin i förbyggande om katten skulle få en infektion.

Stolt ägare till tre La permer

luddtuss
2

#1 Tack! Jag tänkte mest för att jag har sett så många uppfödare som skriver avmaskade vid leverans i sina annonser. Men då gör jag det bara om behov skulle uppstå:)

Dimocarpus
4

Helt rätt! Bara avmaskas vid behov. Mer skonsamt också för de små tarmarna att inte avmaskas så ofta.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

ApanAnn
2

Avmaskning behövs inte i förebyggande syfte om kattmamman är innekatt och kattungen också ska vara det. De har inget att bli smittade av om de inte blir utfodrade med råa gnagare…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Rafflan
1

#4 man kan dra in skit/smittor genom kläder, skor och hundar, dock ovanligt men inte omöjligt ;)
Men man ska ändå bara behandla vid symtom/misstanke och inte i onödan :)

ApanAnn
2

Fast nä, de vanligaste kattmaskarna måste gå genom ett bytesdjur först för att kunna smitta katten. Vaccinera är däremot viktigt av anledningen du nämner.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Rafflan
2

#6 Giardia  är tex en sån smitta som du kan få med dig på kläder eller genom hunden. 
Spolmask + rundmask smittar genom avföring vilket man kan få på skorna och på så vis ta med sig in i huset.

Helt enkelt alla smittor som sprider ägg/mask/laver genom tex avföring som kan överleva en kort period utanför värddjuret kan hamna på skor, kläder, andra djur, mm och på så vis tas in till innekatter, det är ovanligt, men inte omöjligt. 
Därför ska man aldrig säga "min katt är innekatt så den kan inte ha mask", utan visar katten symtom testa, chansen är liten, men inte omöjlig :)

annzoo
2

Värt att tänka på att all avmaskning är ju ett gift. Det tänker inte folk på. Det är också en anledning att inte avmaska i förebyggande syfte

Rafflan
1

#8 därför man tar avf prov innan man avmaskar för att se om det behövs :)

Inte av den anledning du nämnde, men avmaskar man i tid och otid riskerar maskarna att bli resistenta och då får vi problem :/