Matstress
Har ni några tips för en matstressad katt? Han är supermatfixerad och slukar i sig maten, stressar fram till den och går nästan i panik i rädsla om att han inte hinner fram först. Den andra katten är inte lika stressad men blir mera och mera stressad pga honom. Han snor gärna mat också och försöker verkligen ta sig fram.. Eftersom jag ska ha valp snart och vill kunna ge honom lite belöningar utan vara rädd för att kissen kommer och tar dom.. jag har såklart uppsikt på mina katter men det är ju även för hans hälsa.. kan inte vara sunt atr stressa sådär.. båda katterna blev hittad vid 5 veckor men hade i början inga problemer med mat även dom bodde med 5 andra katter i fosterhemmet. En månad efter dom kom hit började det plötsligt att dom verkligen slukade i sig och liknande… Snälla hjälp mig! Blir ledsen när jag ser hans beteende :(
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Hur gamla är katterna? Vad får de för mat? Hur mycket mat får de? Hur ofta serveras maten? Hur serveras maten (antal matskålar i förhållande till antal katter)? Använder du någon typ av foderlabyrint eller motsvarande för att dämpa hetsätning? Kan de ha mask?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.