Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1632 ggr
Dimocarpus
2018-02-21 06:45
0

Avföring av torrfoder

Nu har jag fått hem tredje katten. Han äter torrfoder sen tidigare. Mina är barfande katter sen de blev trygga hos mig runt 14-20 månader. Deras avföring är i princip luftfri sedan barf. Med erfarenhet av utfodra våtfoder så luktar även avföring något mer. Jag har glömt hur det kan lukta med avföring av torrfoder. Min nya katt har en avföring som luktar lite kemiskt. (Han är för sig avmaskad med medel innan han flyttade in för 10 dagar sen) Det luktar inte bläh, fast form men kemiskt. Torrfodret han äter just nu är Hill’s Light, tanken är att så fort alla mina katter är trygga med varandra så ska även han barfas. Nu till frågan, kan avföringen luktar kemiskt pga. vissa torrfoder eller är det alltid så här? Eller är det avmaskningsmedlet? Vill bara få en jämförelse med er som utfodrar katter med torrfoder. Inget annat.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2018-02-21 06:54
0

Kattens avföring luktar mer beroende vad de stoppar i sig (som vi) Ja, en av fördelarna med barf är att det är så naturligt som det går att komma det kattens normala matbehovet. (Kan ju inte jaga fåglar, möss och insekter till dem). Nej, jag är inte här för att döma någon utan vill bara få som jag nämnde tidigare en jämförelse då jag inte gett torrfoder på länge och glömt hur det är. Så jag ber er ge mig en så gott-det-går-beskrivning av lukten på er katts avföring. Tack :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2018-02-23 07:34
0

Ingen som vill dela med sig?

MonicaLagerquist
2018-02-23 08:18
2

Inga av mina katter äter torrfoder.

Stolt ägare till tre La permer

Dimocarpus
2018-02-23 19:01
0

Nej, men du kanske kan svara på frågan om avmaskade katters avföring? =)

Kan deras avföring luktar kemiskt tro? Jag har inte behövt avmaska mina så jag har inget att jämföra med.

MonicaLagerquist
2018-02-23 19:03
0

#4 Avmaskar inte mina katter heller.

Dimocarpus
2018-02-23 19:04
0

Då får jag invänta andra svar.

MonicaLagerquist
2018-02-23 19:05
0

😜

annzoo
2018-02-23 22:58
0

Katter avföring luktar mer om katten reagerar negativt på något i fodret.. dvs överkänslig mot något. Ju hårdare avföring destå mindre luktar det. Har katten tex giardia ska avföringen lukta fränt har jag för mig

annzoo
2018-02-23 22:58
0

Katter avföring luktar mer om katten reagerar negativt på något i fodret.. dvs överkänslig mot något. Ju hårdare avföring destå mindre luktar det. Har katten tex giardia ska avföringen lukta fränt har jag för mig

Dimocarpus
2018-02-24 07:45
0

Ok… Giardia luktar väldigt äckligt och orsakar diarre och viktminskning därför att parasiten angriper tunntarmen. Tyvärr är det vanligare än man tror. Därför är det viktigt att katten är i karantän först och testar innan man släpper ut den. Jag undrar om torrfoder orsaka den kemiska lukten. Annars är det inte så farligt. Förväntar mig att avföring från torrfodret ska lukta lite grann när man rensar lådan.

Dimocarpus
2018-03-08 21:10
0

Nu har min katt gått över helt till våtfoder sen närmare två veckor tillbaka. Den "kemiska" lukten är borta. Så i mitt fall så beror det på torrfodret. Vill inte säga att alla foder är så.  Vid påsk är det dags för överfasning till barf så förhoppningsvis slipper vi "lukt" här hemma. 

Våtfoder luktar inte så mycket men det luktar lite grann, iaf ny avföring…. Det blir tydligt vem som har gjort vad när det luktar lite.

OberonsMatte
2018-03-08 21:19
0

Mina katter äter samma sorts torrfoder och blötmat allihop, men har helt olika avföring. Jag ser direkt på form och storlek vem som varit där. Lukten är också olika.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
2018-03-08 21:44
1

Förstår. Mina har varit nästintill luktfria sen jag gått över till barf när de var 14-20 mån och deras avföring påminner om varandras då de äter exakt samma barf. För mig är det svårt att se skillnad förutom ”barfavföringen” och nykomlingen med våtfoder. Så kan inte håller med dig iaf inte i mitt fall.

Dimocarpus
2018-03-08 22:06
1

Vill bara tillägga att detta inte är baserad på några studier. Utan det är rent erfarenhetsbaserat det jag skrivit i detta inlägg.

OberonsMatte
2018-03-08 22:14
0

#13 Hm, kanske ett annat ämne, men de katter jag har haft har alla haft personligt bajs, så lite beror det nog på kattens individuella tarmfunktion också. 🙂

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
2018-03-09 05:17
1

det har de säkert, isf har mina väldigt lika tarmfunktioner och tarmfloran

Jag hade annars inte frågat om den nya kattens avföring om det inte avviker från mina pga. mer lukt. Jag tror det är svårt att föreställa sig när man haft luktfri och helt plötsligt kommer någon med lite mer lukt. Och den katten åt endast torrfoder. Nu äter han våtfoder och den "kemiska" lukten i avföringen är borta men detklart det luktar fortfarande lite grann men antar att det är som det ska. Konsistensen är ju normal.

Mina har verkligen haft luktfri avföring pga. barf.

[Devya]
2018-03-09 09:01
0

Min katts bajs luktar nog inte alls och då menar jag på det viset att just efter att hon har bajsat så luktar det inte alls i själva rummet. Jag tror definitivt att det skulle lukta om jag hade bajset en cm ifrån min näsa. Luktfri varm färsk bajs tror jag inte riktigt finns. Sen igen har jag aldrig testat på att barfa min katt.

Här hemma får min kisse bozita, våtfoder.

Dimocarpus
2018-03-09 17:08
0

#17 Precis så är den nykomlingen. Förresten, måste tillägga att jag gav barf sen mina var 14-20 veckor och inte mån som jag skrev tidigare. Mina barfande bajsar mindre och luktfria. Det är ju så det ska vara, naturligt. Ev. Lukten ska ju inte dröja kvar. Iaf tack för er som vilke dela med sig. Jag är nöjd och vid påsk är det även dags för färskingen att barfas.