Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1682 ggr
[Forest]
2

Aktiv ungkatt

Här bor en mycket lekfull aktiv fartig kastrerad hankatt på ca 5 månader.  (innekatt) 😃Vi kan inte exakt säga hur gammal han är då han är född som vildkatt.  Här bor det en till kastrerad hankatt som leker med honom dock  är dom mycket olika.  Så här ser en normal dag ut. Han får våtfoder 3-4 gånger per dag, har tillgång övrig tid till torrfoder.  Han springer verkligen i 100 genom lägenheten far upp o ner på sina klösträd. Han är inte så smidig men han är en ungkatt så smidigheten hoppas jag kommer. Han kan ramla ner från fönster, hyllor mm. Vi har satt tejp på det mesta för att han inte ska ta ner saker. Vi har en massa olika leksaker, han gillar mest när man kastar leksaker som han kan leka med och bär på sina offer. Han gillar leksaker som har bjällra eller som piper, tyvärr så döda han sin favoritleksak.  Vi kommer inte köpa ny då vi inte vill riskera att han äter luddet i musen. Han leker inte så aktivt med spön/vippor eller laser. 

Har ni bra tips på leksaker som man kan bära på som tål en aktiv katt mer bitsäker?

Vi vill inte köpa leksaker med äkta päls.

kattöga
2

Våra katters favoriter är ihopknycklade små pappersbitar (helst papper som  man k.an skriva på, inte hushållspapper e dyl) eller halva klädnypor. Dels gillar de att springa efter dem när man kastar dem eller så "spelar de fotboll" med dem själva (och gillar att knöka in dem under mattorna.
Och det gör ju inget om de dödar de små "pappersbollarna"…. :)

De har även några "monster" som de kastar omkring, och en på snöre/vippa.

Jag byter leksaker lite då och då, eftersom de annars tappar intresset. Och tar fram dem igen efter ett tag.

I början (när de två bröderna flyttade hit och var skygga) lekte de nästan endast om jag aktiverade dem, numera leker de mest med varandra. Springer, brottas, hoppar som "galningar".

Den andra favoritleksaken är en "lektunnel" som vi gjort av en kartong.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Jessicahagstrom94
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min som är ungefär lika gammal sitter gärna och leker med sin bollbana när han inte jagar mina andra katter. 😁

Pia-69
2

Ikeas råttor är både billiga och bra, min Siames älskar att bära runt på dom! Går dom sönder så kostar det ju inte så mkt att byta ut dom. 😃

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Daenerys
2

Vi köpte massa leksaker när vi fick en ny liten kattunge och den som "avlastar" oss mest är denna vi köpte på zooplus. 

Det är främst bollarna han leker med då så vi funderar på att köpa fler bollbanor som #2 visade.

vendelay
1

Om han gillar kattmynta så rekommenderar jag allt från detta märke:

http://www.duckyworld.com/products/catnip-toys/yeowww-stinkies-catnip-sardines/

De är extremt hållbara (jag tror aldrig jag har sett en trasig sån, de håller verkligen hur bra som helst) och mina katter älskar speciellt de här sardinerna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Forest]
1

Lekbanan har jag funderat på, den tror jag kan passa Morris. Tänkte om man tar fram den en stund varje dag så är det kul när man går till lekskåpet. Han gillar bollar med fjäder hålig med plinga , en annan boll  som har fejkpälssvans. Båda är i hårdplast han bär dom i svansen.  Kartong ska jag testa klippa och göra något fiffigt med, bra tips. 

Ikea möss har han inte visat intresse för dom är ljudlösa  och smaklösa😉 Vi har några redan som hundarna bär på. Det handlar inte om att det kostar när han slaktar leksaken utan jag tänker på att det är farligt om han tuggar i sig fyllningen. 😇

Detta med mynta har jag inte provat men tåls ju köpas hem. Jag tar in mynta från olika parker här i staden det älskar stora Bamse som bara den, har även ugnstorkat men det är slut. Det blir en tripp på större butik som har mer leksaker. 

Detta med leka, jag tror jag får se lite på tuben på bra tips för jag har sett på tvin hur en kille hjälper kattägare att aktivera sina katter bättre. 

Han gillar när jag gömmer olika leksaker under mattor, låter en liten del bara sticka ut. Han är en ganska duktig jägare otroligt nyfiken och social. 

Är det någon som har provat dessa leksaker:

https://www.supercat.se/kattleksaker/undercover-mouse-gra-2-i-1.html

https://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/cat-it-spinning-bee.html

https://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/raptor-chase-360.html

Även tänkt på lite små kryp som lyser-blinkar och rör sig. Då han verkligen gillar ta upp jakt.  Lektunnel har han jag tog bort leksaken som hängde i den för slippa riskera att han skadar sig på den. Har vart med om att Bamse fastna i sådan leksak ren tur att jag var hemma och hörde honom. Jag försöker tänka på mycket på säkerhet mer då han är ganska klumpig o fartig av sig.

Jag är otroligt glad över tips kommer ni på mer så ös på 😃

vendelay
1

#6 Länk nr 2 - jag har inte testat exakt en sån men en liknande utan laserpekargrejen. Mina katter tycker den kan vara kul ibland men de gillar mer bollar och sånt så jag gav bort den faktiskt. Kan tänka mig att det är roligare för kattungar. Den du länkade till verkade ju ha flera funktioner så den kanske kan vara kul!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pia-69
0

#6 Leksakerna du länkade till verkade kul men jag tyckte dom va lite dyra! Har du kollat/jämfört priser t.ex på zooplus.se Och bitiba.se? 🤔☝️😀

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Forest]
0

8 visst är vissa dyra och man får jämföra priserna flera finns i annat utförande o billigare. Men det är lite av den typen jag tror jag kan tänka mig går hem. Tänkte man får väl ta fram något sen plocka undan för sen ta fram. På så sätt tröttnar han kanske inte på leksaken. Gör så med hundarna o det funkar :) Jag tog igår kartong o la in leksaker oj tillomed 7 åriga katten lekte 10 sekunder ;P

One.Gibbis
0

Ts, vi har så ludna råttor som prasslar lite när man rör på dem. Våra katter älskar dessa! Bra storlek för de som apporterar dessutom :) köper dem på djurhobby, men finns säkert i diverse djuraffärer. Om du söker efter något utan ludd kan du prova olika bollar. Pingisbollar är poppis här. Har en liten röd boll med en pingla i som speciell min tigrerade katt gillar. Ingen aning om vart jag köpt den dock. Hoppas du hittar något! (*゚∀゚)丿

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

OberonsMatte
0
OberonsMatte
0

#2 Jag har också en sån bollbana och den är särskilt populär nattetid av någon konstig anledning… Låter som att någon spelar biljard eller bowling i vardagsrummet, men man kan ju alltid ta bort den då.🙂

Sajtvärd Katter iFokus

[Forest]
0

10 Är det såna möss med snöre som man drar upp? Köpte sådan som ena hunden drog själv upp musen så skaka den/rörde sig framåt. Risken med dom är väl att hunden anser att det är hennes men fick bot på det med, plocka bort när vi inte är hemma :) Länka gärna för hur som helst låter det som en leksak han skulle gilla.😍 

11 Tack :) Jag tror han tar bytet o ska äta upp en mus slakta han den pep-kvittra som en fågel kanske locka till vilja äta den 🤔

Jag testa göra av ett flingpaket hål och la i godis leksaker i den. Poppis var den men han gjorde hålen större o större till slut kunde han krypa in i den :) Ska spara kartonger och göra lite leksaker till han innan man kastar dom.

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
1

#5 Min ena katt mördade en sådan myntaleksak redan vid första lektillfället…. 😃Bollbanan var samma katts favoritleksak under hennes första levnadsår. Därefter blev den HELT ointressant, från en dag till nästa. Andra katten hade en flock pingisbollar som hon rusade runt med, slängde ner från balkongen o s v…. Sedan blev boinkar jättepoppis, särskilt att peta in under kylskåpet mm….. Just nu är den stora blå pop-up kuben absolut favoritleksaken! De far ut och in i den, rullar runt med den, hoppar rakt upp för att komma ur den o s v, samt ligger och spanar på varandra i den. Dock ska man nog inte ha kuben nära någon trappa….. för min ena katt far omkring med den ung. som när en tärning rullar….. Har man den och ett lekspö så är lyckan total här hemma….. Ett stort blomfat med vatten och några vattenleksaker kan också vara kul för en del katter. Finns även batteridrivna vattenleksaker som far runt. En av mina katter genom tiderna hade en boll som såg ut som "plastgaller/nät" med en pinglan inuti. Den gick han ofta omkring och bar på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

One.Gibbis
0

#13 Finns inget snöre på de leksakerna som vi har, men vi hade en sådan förut. Vet däremot inte vart vi köpte den. :( Prassel-råttorna är dock rätt lika dem som finns hos zooplus: http://m.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/alla_kattleksaker/364782 Skillnaden är väl att zooplus råttorna piper istället för att prassla. Har ni tunnlar förresten? Katterna här hemma blir helt tokiga när vi tar fram dem. De älskar att ligga och lura på varran i dem. Alternativt attackera en oskyldig leksak i närheten.. (ㆁωㆁ*)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

nybörjareperser
0
[Forest]
0

16 Dessa möss har jag letat efter tack för länk, ett gäng såna får det bli. 👍 

17 tackar för super bra tips och dom var verkligen billiga med. 👍

Idag har lillkillen hjälpt mig med bädda rent dotterns säng. Då hon har sin kisse sovandes i sängen (långhårig katt) så får man dammsuga sängkläderna innan man slänger dom i tvätten. Gösses vad katthår det blir, då han avskyr bli borstad så blir det oändligt mycket päls överallt. Hur  som helst han gillar ligga under lakanet när man dammsuger det, o sen far han omkring under det som en tok. Att fånga munstycket och brottas med det är askul. När man är klar så blir det ännu roligare då ska man ju ta bort det o här hänger man fast med allt man orkar i alla sängkläder. Så åker rent på oj vad kul det när när matte ska stoppa in det under bäddmadrassen 🤪 Inte tala om att ligga under täcket och rusa omkring var på ena hunden tycker man ska gråta en skvätt för hon ska tala om för matte att hennes bror är där under och kanske inte hittar ut igen 😮😃 Det tar sin lilla tid att byta rent men kissen var nöjd så nu ligger han o vilar lite. 

En fråga är det någon som har bra tips på få bort katthår ? 

Kör med dammsugaren,diskhandskar,fönsterskrapa,klädvårdsroller samt röd sammetsborste-krädvårdsborste men finns det mer tips, eller tips att slänga i tvättmaskinen/torktumlaren förutom disksvamp/svamp 🙂

Jag har köpt en ny tunnel till kissen och även leksak som 2 visar, jätte uppskattat är dom. Har även gjort en del egna leksaker av papper,kartonger samt fuskpäls dessa gillar han att bära på. Även hundgodis märgbenskex är roliga att bära på samt leka med. Leksakerna brukar hamna i våra skor men även i olika matskålar 😃 Har beställ även en vattenfontän då han gillar att leka med vatten. Och vippar/flyttar omkring vattenskålarna.😉