Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1804 ggr
Jennifer-157
0

Rått kött & rå kyckling

Jag har läst om folk som ger sina katter rått kött & kyckling. Kan man tina en kycklingvinge och ge direkt utan att tilllaga den? Kan man ta en rå köttbit och dela i mindre bitar utan att tillaga? Eftersom att det är farligt för oss människor att äta rå kyckling, är det verkligen okej att ge det till katter?

tiger tok
2

Se till att det är svensk osaltad kyckling så går det bra.

JazzBass
4

Rå kyckling skulle jag aldrig ge till någon levande varelse. Förutom t.ex. campylo- och salmonellabakterier som åtminstone vi människor kan bli riktigt rejält sjuka av så innehåller även en anmärkningsvärt stor del av all kyckling som säljs idag - också inhemsk sådan -  antibiotikarestistenta bakterier.  Får man (alltså människor och djur) i sig av dessa bakterier kan det hända att vanlig antibiotika (penicillin) inte längre hjälper mot t.ex. lunginflammation, som ju före antibiotikan uppfanns ofta var en dödlig sjukdom. Alla dessa nämnda bakterier dör då man tillreder köttet ordentligt. Antibiotikaresistenta bakterier försvinner i sinom tid från kroppen om man får i sig av dem (vilket hundratusentals svenskar årligen gör under sina semesterresor till t.ex. Asien), men man vill nog inte ha några sådana i sig över huvud taget.

Nötkött kan konsumeras rått dock, liksom fisk, speciellt om man väljer inhemskt. Griskött är idag också väl kontrollerat och innehåller t.ex. inte trikiner idag, så jag vet inte om det finns några större risker med att konsumera det rått, men jag skulle knappast ändå ta risken och äta sånt själv (t.ex. som carpaccio) eller ge till djur innan livsmedelsmyndigheterna ger grönt ljus för det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jennifer-157
0

Okej, jag ska alltså inte ge henne rått? Då skippar jag det :) Finns det något annat att ge förutom blötmat och torrfoder?

mostermimma
5

På sajten barf.ifokus kan du läsa massor av bra information när det kommer till att utfodra dina katt med rå mat.

Sindri
4

Jag har läst att antibiotikan i djur INTE går över till de som äter köttet! Varken djur eller människor. Att man inte skall köpa och äta sånt kött är för att antibiotikanvändningen förorenar hela vår livsmiljö.
Katter är gjorda för att kunna äta rått kött, de tar både fåglar och möss ute och tillagar inte köttet vad jag vet. Däremot skall man inte ge dem tillagat kött och vara försiktig med fisk. Vissa katter tål fisk jättebra, men andra kan vara allergiska, katten är från början ett ökendjur.
Jag har gett katter rå kyckling, rå kycklinglever, grishjärta, fläskben mm. Enligt ägaren som är mycket påläst och kunnig är det så det skall vara.
Man kan köpa frysta, råa möss som kattmat.

Men som sagt, ge bara svenskt kött, kolla om du köper färdigfryst att det inte är insprutat saltvatten i.

JazzBass
2

#5 - Jag pratar inte om antibiotika i sig, utan om antibiotikaresistenta bakterier och vad de gör med vår och våra djurs förmåga att kunna bli hjälpta av antibiotika då det behövs. Jag är också helt enig med att djur helst av allt ska äta rått kött som de gör i naturen (kanske det är vad som skulle vara bäst för oss människor också) men just detta med antibiotikaresistens är nåt som skrämmer mig mer än någon global uppvärmning eller terrorhot. Tyvärr innehåller så gott som all utländsk kyckling och en ansenlig del av också inhemsk sådan ofta sådana bakterier, och därför skulle jag inte ta risken och ge rå kyckling till djuren. Det finns ju annat man kan ge.

Sindri
1

Var har du sett att svensk kyckling innehåller antibiotikaresistenta bakterier?

JazzBass
3
vallhund
3

Jag har aldrig läst om att man hittat antibiotika i svenskt kött av något slag, det vill säga kött som når konsument. De gånger man fått in salmonella eller campylobakter i svenska hönserier så avlivas o destrueras hela besättningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

MonicaLagerquist
3

håller med det är så trist när en del skriver helt uppåt väggarna och sprider osanningar.

Stolt ägare till tre La permer

Jennifer-157
0

Vi ger henne rå köttfärs innan vi tillagar den, det får hon bara en gång i månaden ungefär. Funkar det att ge? Hon älskar rå köttfärs :D

MonicaLagerquist
2

#11 ja visst kan ni ge rå köttfärs.

Jennifer-157
0

Här är en bild när hon äter Rå köttfärs :D

Jennifer-157
0
Jennifer-157
0
Jennifer-157
1
Jennifer-157
0

Tror inte att bilden läggs upp..

JazzBass
5

#9 & #10 - Så ni avfärdar alltså helt svt-artikeln jag länkade till, genom att påstå att jag far fram med osanning och sprider skräckpropaganda?  🤔 Kom gärna med nånting konkret som motbevisar det som står i artikeln istället för dylika påhopp.

Karmatarerskanise
4

Det går utmärkt att ge svensk råa kycklingvingar till katter. Likaså rått kött.

Salmonella sprids bland fåglar utomhus som katterna käkar. Har precis varit på tapeten.

Ge aldrig tillagade ben.

Uppkatten
4

Från 2017: "Jordbruksverket, Folkhälsomyndigheten, Livsmedelsverket och SVA gick i början av februari ut med ett pressmeddelande där man konstaterade att antalet personer som smittas av campylobacter fördubblats de senaste fem åren och att förekomsten av campylobacter bland svenska kycklingar behöver minska.

Förra året smittades runt 6.900 personer i Sverige av campylobacter, och den främsta källan tros vara just svensk kyckling."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
0

Ja men nu pratar vi om katter! Katter klarar campylobacter, de kan äta rå kyckling.

hername
1

Mina får råa tinade omörade kycklingvingar, dom älskar att gnaga på benen och lämnar inte en enda lite bit kvar 😃

[nevamisse]
1

Jag försökte ge mina katter rå kycklingvinge, men de tittade förskräckt och backade långsamt från matplatsen. 😂

Rå köttfärs ger jag ibland, men har alltid haft den fryst i några dygn först.

Som nämnt ovan, ge aldrig kött- eller kycklingben som är tillagade.

Jennifer-157
1

Innan vi ger rå köttfärs, så har vi haft det i frysen flera dagar till veckor innan. Våran katt är väldigt kräsen, så jag vet inte ifall hon kommer att äta råa kycklingvingar. Vi skulle aldrig ge tillagad mat. Det är vi medvetna om att man inte ska ;)

Karmatarerskanise
1

#20 Där kommer ju god hygien in. Vi hanterar den, vi är äter inte den råå.

MonicaLagerquist
1

#25 Ett litet tillägg människor som av sjukdom har extremt dåligt immunförsvar får vara extra försiktiga.