Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 693 ggr
micki78
2018-03-01 09:55
0

Varma öron

Hej!

Jag har en katt vars öron är ganska varma, nosen är också ganska varm. Kände på mina andra katter dom har svala öron och nos. 

Kan det vara feber?

Maria
2018-03-01 09:58
1

Jag har två katter och jag har märkt att temperaturen på deras öron varierar kraftigt.

När mina leker och är upphetsade så blir öronen alldeles varma t.ex.

/Maria

micki78
2018-03-01 10:07
0

Jo när dom leker bir dom ju varma, men han har inte lekt här på morgonen. Mina föräldrar säger att han har varma öron men jag tycker dom verkar lite väl varma idag. Han är pigg och så som vanligt annars. Är det vanligt med feber på katter och gör man någon för att sänka värmen? Vilken temperatur är normal på katter och vilken temperatur är feber?  Tänkte det kunde vara bra att veta, jag kan ingenting om katter med feber faktiskt.

OberonsMatte
2018-03-01 11:08
4

Det går inte att avgöra om en katt har feber eller inte genom att känna på öronlapparna eller kattens nos. De kan vara varma eller kalla av alla möjliga andra orsaker, t.ex. temperaturen i omgivningen och beroende på om katten varit aktiv eller legat och vilat (på ett varmt eller svalt ställe).

När en katt har hög feber märks det på kattens beteende att den inte mår bra, t.ex.  att katten verkar onormalt slö och ser deppig ut och att den varken äter eller leker som vanligt utan bara vill ligga för sig själv någonstans (ofta på ovanliga ställen också).

För att veta säkert om katten har feber måste man ta tempen på katten. Det gör man med en digital febertermometer för smådjur genom att sätt lite vaselin på spetsen och sedan föra in den 1,5-2 cm i kattens ändtarm.

Katters normaltemperatur är precis som hos människor individuell, men mellan 38-39 brukar räknas som normal temp (även om närmare 39 förmodligen är förhöjd temperatur för de flesta katter).

För att veta vad som är normal temp för den egna katten är det bra att ta tempen när den är frisk och hemma i sin vanliga trygga miljö. Hos veterinär kan stress göra att katten visar högre kroppstemperatur än den egentligen har.

Sajtvärd Katter iFokus

micki78
2018-03-01 13:09
0

Okey tack för svar. Det är bra att veta. Kan säga att han har blivit svalare nu så jag misstänker att han har legat och sovit och därmed blivit varm. Har aldrig känt att han varit så varm tidigare och det höll i sig rätt länge.