Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 727 ggr
[amanda-8886]
2018-02-21 14:12
0

Tuggben

Prövade att ge hundens tuggben till katten idag. Är det dåligt för katter att äta tuggben någon gång i månaden? Tänkte att det kan vara bra för tänderna. Det är kyckling lindat runt ett tuggben.

vallhund
2018-02-21 14:26
2

Ge kycklingvingar istället.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

molbojse
2018-02-21 14:30
1

Jag skulle absolut inte ge dom där tuggisarna till katt. Bägge mina katter har mått riktigt dåligt av dom. Båda kräktes flera gånger efteråt. Har även gett andra tuggisar avsedda för hund till min ena katt, samma sak där med kaskadkräkningar.
Det vita i tuggisen är restprodukter från skinn, det som inte går att använda till kläder och liknande, så det innehåller massor av potentiellt livsfarliga saker för både hund och katt.

Som vallhund säger - ge råa kycklingvingar istället. Eller kycklinghalsar, mycket bättre för tänderna :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[amanda-8886]
2018-02-21 14:43
0

Så jag kan köpa frysta råa kycklingvingar från mataffären? Ska jag köpa ekologiska? Vi människor kan ju inte äta rå kyckling, kan verkligen katterna det?

[amanda-8886]
2018-02-21 14:43
0

Så jag kan köpa frysta råa kycklingvingar från mataffären? Ska jag köpa ekologiska? Vi människor kan ju inte äta rå kyckling, kan verkligen katterna det?

molbojse
2018-02-21 14:53
3

#3 Ja absolut! Kolla bara så det är svensk kyckling, samt att den inte innehåller något salt! Du kan köpa ekologiskt om du vill men jag personligen skulle inte lägga så mycket vikt vid om det är ekologiskt eller inte. Vad kycklingen innehåller tycker jag är viktigare :)

Katter är skapta för att äta rått kött, ben, inälvor och organ så visst kan de äta det. Vad äter lejonen på savannen tror du? ;) Vår tamkatt är det husdjur som är minst domesticerad av alla kategoriserade husdjur. Deras anatomi är praktiskt taget identisk med de stora kattdjuren, likaså deras magtarmflora. Deras magar mår allra bäst när de får äta rått kött för magen vet vad den får och vet precis vad den ska göra med det :) Annat foder är obekant för magen men den gör sitt bästa för att bryta ner det och göra bajs av det ändå. Om du ger till exempel torrfoder kanske du märkt att det blir ganska stora illaluktande bajskorvar i lådan? :p Det beror på att katten itne kan ta upp en hel del av det som finns i fodret och det går i regel bara rakt igenom och ut i lådan. Deras magsyra är långt starkare än våran så de kan problemfritt ta hand om rått kött och ben. Det låter dock lite läskigt när de krossar benen mellan tänderna. Risken att katter drabbas av salmonella eller e-coli är även praktiskt taget obefintlig. Är köttet "sjukt" eller dåligt så äter de i regel inte :)

kattöga
2018-02-21 15:10
1

Jag har, för länge sen, läst någonstans (här på iFokus, tror jag) att om man köper fryst kyckling (t ex -vingar) så bör de inte ha legat i saltlag eller liknande eftersom kycklingen då är "beredd" och benen kan bli lika vassa som kokt/stekt/ugnsbakad kyckling…. Och den frysta kycklingen ligger ju alltid i någon form av lag.
Dessutom är inte saltet särskilt bra heller att ge katten.

Jag vet inte om det stämmer, men jag vågar inte köpa fryst kyckling med ben o ge till katterna med risk för att benen kan vara hårda/vassa. Jag köper färsk kyckling endast.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2018-02-21 15:25
2

Läs mer om rå mat https://barf.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[amanda-8886]
2018-02-21 15:27
0

Hur ofta ger ni era katter kyckling? Är det någon gång i månaden eller någon gång i veckan? Vi brukar ge katten rå köttfärs innan vi tillagar den. Hon får räkor några gånger i veckan av min mamma, men jag säger att vi ger för mycket på samma gång. Hon ger 8-10 stycken räkor på samma gång, medan jag vill bara ge ca 4 stycken i veckan eller månaden. Jag tycker att katten får för mycket räkor och mat. Hon har fri tillgång till torrfoder och får blötmat ca 3-4 gånger om dagen, vilket jag tycker är för mycket blötmat. Hon får mat på morgonen av min mamma innan alla har vaknat, jag ger oftast ingenting på dagen och så får hon på eftermiddagen när min föräldrar kommer hem och på kvällen innan vi går och lägger oss. Det kanske är perfekt med maten hon får, men det har hänt att hon kräks upp maten för att hon fått för mycket på samma gång (tex räkor). En sak som inte alls hör till detta. Jag vill skaffa en till katt, men ingen katt går ihop med våran hona (ingen vuxen iaf). Det finns två stycken ragdollblandningar som sälj 10-15 minuter ifrån där vi bor, vi vill så gärna ha dem, men eftersom att min katt blir lätt avundsjuk och rädd för andra katter så skulle det nog inte funka. Har ni tips på hur hon skulle kunna gå ihop med katterna? Jag har läst om hur man sätter ihop katter, men våran hade inte ens vågat gå fram för att nosa bakom galler, hon springer ifrån allt hon tycker är läskigt (självklart). Därför skulle katterna aldrig få chansen att träffa varandra. Har ni några tips eller är det bara att acceptera att hon inte går ihop med andra katter?

molbojse
2018-02-21 15:56
3

#8 Jag vill ge en gång i veckan, men min grabb är lite korkad så han fattar inte riktigt vad han ska göra med vingen och bara petar på den med tassen, haha! Han äter färskfoder (rå mat) så han får i sig det han behöver ändå och jag känner att den maten är tillräcklig för hans tänder. Det finns ben och sånt i redan som han tuggar sönder.

Fisk och skaldjur bör undvikas oavsett till katt. Det är inget som naturligt ingår i deras kostcirkel och många katter är allergiska mot det. Det innehåller även rätt mycket tungmetaller (tonfisk är värst med det där) och för mycket omega 3.
Att hon kräks kan antingen bero på allergi mot räkor eller för att hon äter för fort.
Jag tycker ni kan minska på torrfodret istället och låta blötmaten ges som den ges. Torrfoder är inget som katterna behöver och är mer hälsofarligt än bra. Det är superbra att ni ger blötmat för det innehåller vätska som katten behöver. Katter är av naturen hemskt dåliga på att dricka då de är skapta för att få i sig den vätska de behöver via maten, alltså köttet. Kött innehåller omrking 80% vätska och blötmat ligger strax under i vätskemängd.

Vad gäller kattungarna tycker jag att ni ska låta bli att köpa dom, men inte pga nuvarande katten utan för att man inte ska stötta buskavel. Dvs, avel på huskatter. En huskatt är en katt som inte har någon stamtavla, oavsett vilka påstådda raser som finns i katten :) Att även skriva att det finns diverse raser i en katt är i regel bara falsk marknadsföring och oftast finns det inte alls den påstådda rasen i kattungen ändå. Att göra så är ett riktigt fult försäljningsknep för okunniga som då tror att de har en lite finare katt bara för att den påstods ha en populär ras i sig. Du kanske har sett att de huskatter som säljs på till exempel Blocket nästan alltid är Ragdoll, Birma, Maine Coon, Norsk Skogskatt (korrekta rasnamnet är Norks Skogkatt utan det där lilla S:et), Perser och liknande? Raser som typ alla känner till och som det slängs med så fort katten är långhårig.
Är ni ändå intresserade av en kompis till er tjej så kolla på katthem istället. Nu till våren kommer dom vara proppade av söta kattungar ^^
Sen anser jag att ni ska prioriterade er tjej först. Vill hon inte ha en kattkompis så vill hon inte och det kan fröstöra om ni trots det tar in en till katt. Alla katter vill faktiskt inte ha sällskap och somliga är nöjdast när de får vara ensamkatter :) Min mammas katt sliter alla adnra katter i stycken, hon är en riktigt fisförnäm bitch som ska ha mamma för sig själv och fullkomligt hatar andra katter :p Min sambos farmors katt är lite likadan. Han tolererar vår treårings närvaro men han vill absolut inte interagera med honom. Katter är av naturen solitärer, dvs, de trivs bäst med att vara själva. De är inga flockdjur egentligen :)

[amanda-8886]
2018-02-21 16:16
0

Okej, det blir nog ingen till katt. Jag har tittat på katthem här i Uppsala, men eftersom att våran katt verkar vela vara ensam så blir det nog inget. Katterna på blocket är två stycken vuxenkatter. Även fast jag säger till min mamma att inte ge katten räckor, så kommer hon att fortsätta med det iallafall. Min familj bryr sig inte om vad som är bäst för djuret, dom ger djuren det som djuren tycker om och vad som kan ges, men tänker inte på vad konsikvenserna kan bli.

molbojse
2018-02-21 17:38
1

#10 Ajdå, jag förstår.
Jag och min sambo var inneboende hos hans farmor ett år när vi precis hade skaffat våran katt. Jag sa tydligt nej till att hon skulle ge honom massa extra mat, skinka, räkor, osv men det struntade hon i och gav det ändå med argumentet "men han är ju så smal, han behöver lägga på sig lite" när vår kille egentligen var helt normal i sin vikt och absolut inte skulle gå upp mer. Hon är ganska låst i vad katter ska äta och lyssnar inte på något nytt som inte överrensstämmer med hennes syn på katter. Till slut orkade inte vi med att hon vägrade lyssna på oss så vi flyttade 12 mil bort :p

Vad händer om du visar fakta och forskning för dina föräldrar om vad katter ska äta och inte äta? Tror du de kan ta till sig sånt eller avfärdar de det också?
Hur gammal är du? Hur gammal är katten? Vems är katten? Din egen eller din familjs gemensamma katt?

[amanda-8886]
2018-02-21 18:17
0

Jag är 15 år, katten är snart 8 år, katten är hela familjens.