Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 513 ggr
Siggebus
0

testa ph i urinen - hur?

Nu har jag fått hem de där "stickorna" jag beställde för att lite då och kolla urinens ph på Milton. Han har blivit behandlad för urinvägsinfektion och veterinären sa att hans ph var högt vilket kan orsaka stenar och grus.
Nu vill jag kolla av lite då och då men funderar på hur man gör med stickan?
Ska den bara precis doppas eller ska den vara kvar i urinen ett tag?
Och NÄR ska man läsa av den? vet bestämt att jag läst att det ska ske inom 2 minuter men kan inte hitta det

vallhund
2

Står det inte på bipacksanvisningen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Siggebus
0

Jo det gjorde det säkerten kvick som en vessla var jag tyvärr med att slänga allt utöver stickorna.

Maria
1

Finns stickorna med i FASS så kan du kanske kolla där.

/Maria

ApanAnn
0

Det är bara läkemedel som står i fass. Jag hoppas att du i alla fall behöll behållaren till stickorna. De är ofta fuktkänsliga och förstörs om de ligger framme. Kolla vad de heter (borde stå på burken) och se om du kan googla fram en bruksanvisning. Alla stickor funkar olika. Är de specialgjorda för urin eller är det bara pHpapper?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Siggebus
0

De sitter i ett häfte och de är nog bara ph- papper? …… tror jag… 😊

Siggebus
4

Kan vara bra att ta på de starkaste läsglasögonen (som jag så väl behöver!) 😃
Visst  - jag slängde en del papper som låg i påsen….men på insidan av häftet med pytteliten text stod det" doppa remsan i ca 1 sekund och skaka av överflödig urin.  Läs av efter ca 1,5 - 2 minuter.
Gjorde fel första gången - blev riktigt högt ph-värde enligt tabellen men då höll jag remsan i urinstrålen lika länge som han kissade ha ha  🤪
Nu stack jag bara in remsan i  forsandet ca 1 sekund och läste av i rätt tid och hans ph är helt normalt.
Måste säga att han är tacksam att testa på - han bryr sig inte att man är med där bak beredd med en remsa 😎