Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1231 ggr
Najan13
2018-02-03 23:55
2

FIP

Hej!

Jag och min sambo var idag och hälsade på en uppfödare med kattungar och fastnade direkt för en liten plutt. Hon var jättefin och så gosig, det enda problemet var att uppfödaren i slutet av besöket berättade om pappan till kattungarna som hade dött i FIP, jag vet inte exakt när men någon gång mellan parningen med mamma och nu (kattungarna är nu 7 veckor gamla). Jag är inte så kunnig inom det här och tänkte ju så klart inte på att fråga uppfödaren fler frågor så någon här inne kanske kan hjälpa? Hur borde vi tänka kring detta? Kan vår kattunge ha blivit smittad och har den då större risk att bli sjuk?  Har någon annan erfarenhet kring denna sjukdom? Räknas det här in under dolda fel om kattungen dör innan 3 års ålder?

Tack för er hjälp!🙂

OberonsMatte
2018-02-04 00:37
2

FIP orsakas av en mutation av en väldigt vanlig och relativt harmlös tarmform av Coronavirus. Coronaviruset i sig behöver inte innebära några symtom alls. Eventuell mutation till FIP-form sker hos den enskilda individen, men det är bara tarmformen som sprids till andra katter. Varför Corona ändras till farlig FIP hos vissa individer vet man inte, men ung ålder, nedsatt immunförsvar p.g.a. stress, högt smittryck och ärftlig känslighet verkar vara bidragande faktorer.

Den största smitthärden för Coronavirus är smutsiga toalådor som många katter delar på.

Sajtvärd Katter iFokus

Najan13
2018-02-04 00:51
1

#1 Tack! 🙂 Men hur hade du resonerat till köpet av kattungen då pappan dog i FIP. Det misstänkts ju att riskan att utveckla FIP kan vara ärftligt. Hur vet jag då om katten har fått det? Finns det risk att kattungen blivit smittad av sin pappa via mamman?

OberonsMatte
2018-02-04 00:55
3

När det gäller försäkring bör du själv skaffa en bra veterinärvårdsförsäkring + livförsäkring (till inköpssumman). Om katten blir sjuk eller måste avlivas får du ersättning därifrån och om det istället räknas som ett dolt fel ska uppfödaren ersätta upp till 3 års ålder oavsett om han/hon har någon egen "dolda fel"-försäkring eller ej.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2018-02-04 01:32
2

#2 Det kattungen kan ha ärvt är kanske pappans känslighet för coronavirus, men när man läser om FIP känns det inte som att genetiska faktorer är den enda förklaringen. Stress verkar även vara en viktig faktor och inget är ju mer stressande för en katt än att vara fertil (som kattungens pappa bevisligen var).

Coronavirus är så pass vanligt att det finns överallt och lite läskigt kanske det ändå skulle kännas att köpa en katt vars pappa dött i FIP, men egentligen ska inte risken behöva vara större att den här kattungen drabbas av FIP än vilken annan kattunge som helst.

Det enda test man kan göra är att genom blodprov mäta kattens antikroppar mot Corona, men det svaret kommer förmodligen vara positivt oavsett om katten kommer drabbas av FIP eller ej.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2018-02-04 01:55
2

Vilken ras blev det förresten ni fastnade för?

Sajtvärd Katter iFokus

[JollyDolly]
2018-02-04 08:45
6

Du kan ju resonera så här: risken finns även om ni väljer att köpa en katt från en annan uppfödare, skillnaden är att i det här fallet vet ni om att pappan avlidit i FIP. Det betyder inte att en avkomma från just honom behöver ha en högre risk att avlida i FIP. Det är det som är det jobbiga med sjukdomen, det känns lite som rysk roulette. En kattunge från en annan kull kan ju också bära på genen för att utveckla FIP (vem vet) - eller utveckla sjukdomen ändå. Kontentan är att det finns aldrig några garantier för denna sjukdom. Det känns ju lite extra läskigt när man vet om en sak (så är det med allt) men det behöver inte betyda att risken är högre. 

Positivt är att katter (framför allt om de är enda katten i hushållet) ganska lätt kan göra sig av med coronavirus. Om ni är noggranna med hygienen kring lådan och erbjuder kattungen en lugn omgivning.

Silvestris
2018-02-04 12:47
3

Eftersom den finns en genetisk faktor bör man räkna med att risken att avkommor efter katter som avlidit till följd av FIP löper större risk att utveckla FIP, men det är som sagt fler faktorer som spelar in. För det första måste kattungen exponeras för coronavirus, vilket iofs är ganska sannolikt. Sedan spelar stress en stor roll. Stressnivån är generellt sett högre i ett flerkattshushåll och flytten från sin mamma och sina syskon är också ett inte obetydligt stressmoment.

Uppfödaren kan kolla om hon har katter som aktivt fäller virus. Det gör man genom att skicka in en serie avföringsprover till SVA (eller annat auktoriserat lab). Om ingen av katterna utsöndrar coronavirus är situationen stabil. Finns det någon som utsöndrar virus innebär det att katterna i hushållet kontinuerligt exponeras för viruset och det kan även indikera en hög stressnivå.

Man kan låta kattungarna stanna hos mamman lite längre  så att de blir tryggare och flytten inte blir lika jobbig för dem, men utöver det finns det praktiskt väldigt lite man kan göra för att minska risken för att kattungarna ska utveckla FIP. 95% av alla katter som exponeras för coronavirus utvecklar aldrig FIP, men man kan inte bortse från en något förhöjd risk hos avkommor till FIP-katter.

Najan13
2018-02-04 13:28
1

Tack så mycket för era svar! Jättekloka som vanligt. Men en fråga till, hade ni köpt kattungen om dennas pappa dött i FIP? 

#5 Det blev sibirisk katt vi fastnade för. Föll pladask för rasen efter besöket hos uppfödaren 😍

Silvestris
2018-02-04 15:14
4

#8 Eftersom jag föder upp katter skulle jag inte köpa en katt vars förälder eller helsyskon dött i FIP. Detta för att jag inte vill riskera att föra vidare den genetiska faktorn.

OberonsMatte
2018-02-04 15:22
4

#8 Ja, om jag kommit så långt att jag fastnat för en särskild unge så skulle jag ta den risken.  När det handlar om registrerad avel där uppfödaren försökt göra allting rätt och hanen insjuknar i FIP efter parningen är det olyckligt, men inget någon kunnat råda över. Tycker även att det ger ett seriöst intryck att uppfödaren informerade er om vad som drabbat pappan för det kunde hon lika gärna ha mörkat.

Sajtvärd Katter iFokus

Marie1986
2018-02-04 15:24
6

Hej Najan 13 Jag håller med om de mesta i det som skrivs som svar du fått. Enligt min erfarenhet och kunskap så är FIP något du kan undvika att din katt utvecklar genom som föregående -● undvika stress , ●skura rent kattlåda helt 1 gång i veckan och töm varje dag lådan● 1-2 katter hemma . M.m. alltså detta med ärftliga linjer /gener är inget att lägga för mycket fokus vid. De är inte där vi undviker FIP mest . Bra katthållning. STRESS äR A och O. Nu till din stora fråga om köpet av just denna kattunge . SVAR : ja jag hade köpt honom . Ha de fint

M.A

Silvestris
2018-02-04 15:53
4

#11 Med en heratabilitet på 50% ska den ärftliga faktorn inte bortses från. Det går alldeles utmärkt att ha god katthållning och undvika FIP-katter i stamtavlorna.

Marie1986
2018-02-04 16:17
1

Givetvis ska man inte blunda för ärftliga delen. Helt rätt . 😊.

M.A

[JollyDolly]
2018-02-04 16:31
4

#12: i den artikel jag läste stod det att den kunde vara så hög som 50% bland de katter de testat, vilket var ett begränsat urval katter. Likaså misstänkte man att det kan handla om polygenetiska egenskaper, så att säga att det alltid handlar om 50% risk om en av föräldrarna dör stämmer inte om den teorin är korrekt.

Silvestris
2018-02-04 17:37
2

#14 Du har missuppfattat. Ingen påstår att risken är 50%. Heritabiliteten är 50% vilket betyder att det är 50% genetiska faktorer och 50% miljöfaktorer som avgör om FIP utvecklas. Heritabiliteten säger inget om arvsgång.

[JollyDolly]
2018-02-05 07:28
2

Jag kan mycket väl ha missuppfattat dig. Jag tolkade det du skrivit som att man inte bör köpa en katt efter avliden FIP-förälder pga 50% ärftlighet samt att det finns sätt att undvika FIP i stamtavlor. Det jag undrade var: 1: hur vet vi att denna hane avled av den ”genetiska” orsaken? Det framgår inte av tidigare inlägg vad jag kan se. 2: hur undviker man FIP-katter i stamtavlor (#12), hur vet man att det inte finns katter längre bak som burit på den genetiska varianten men aldrig utvecklat FIP och fortsatt gå i avel. Då kvarstår väl den 50%-iga risken? Min poäng var att man vet för lite än så länge hur det nedärvs och vilka som drabbas. Tack för en intressant diskussion 🙂

Silvestris
2018-02-05 13:16
2

#16 Man vet att katten avled dels pga genetiska faktorer eftersom heritabiliteten är 50%. Den genetiska predispositionen behövs för att sjukdomen ska utvecklas, 50% miljö och 50% gener. Absolut kan det finnas friska anlagsbärare, men vi kan bara agera utefter den information vi faktiskt har dvs. undvik att avla på katter som ha nära släktingar som drabbats av FIP. Samma grundläggande princip som tillämpas vid alla andra sjukdomar med ärftliga inslag.