Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 836 ggr
gickan87
1

Foder baserat på vit fisk?

Nån som har koll i denna stora djungel om det finns ett kattfoder, gärna både blöt och torr som är baserat på vit fisk?
Alltså inte tonfisk eller lax.

Har en ungkatt här hemma som totalvägrar allt vad torr och blötfoder heter. Som ung åt hon allt hon kom åt men efter att hon blivit ca 6 månader har det bara gått utför vad gäller mat.

Det enda jag kan få henne att äta sig mätt av är kokt vit fisk.
Har i samrådan med veterinär provat svälta henne i 1 dygn då gav hon sig på krukväxterna istället.

Veterinären hade ett foder han kunde rekomendera men det var restat från hans order och närliggande kliniker har inte det inne heller (minns i skrivande stund inte vad det heter)

Hon är vet. undersökt och diverse prover är tagna men inget fel på henne.

Ni får jättegärna tipsa om foder som funkar på envist kräsna katter jag står handfallen och vill ju bara att min tjej ska äta själv.

Som det är nu måste jag tvinga i henne mat då hon ju inte bara kan leva på fisk, speciellt fick jag veta av veterinären när dem är i tillväxtåldern fortfarande då det kan leda till skelettskador/skört skelett.

Hjälp? 😢

Om det hör någonting till så är hon en huskatt, troligen blandning med brittiskt långhår, ragdoll och nån korthårig variant, kommer från katthem så svårt att veta.

MVH Erika :)

OberonsMatte
1

Vilka foder har hon ätit /erbjudits men inte ätit, sedan du fick hem henne? Har du provat med vanligt RC Kitten-foder? Hur gick det med Bozita Grain free som hon verkade gilla i din förra tråd?

Smaken på ett foder brukar bara vara en liten del av innehållet.

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
1

Har du provat Mush vaisto cat? Eller Barf?

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

gickan87
1

#1 RC Kitten ratade hon redan på katthemmet.

Har testat följande av RC's foder: Sterilsed, Fit, Indoor, Outdoor, Exigent, Sensible.
Testat dem flesta av Bozita's foder.
Grain free åt hon 1 dag sen dög det inte.

Testat Brit för kattungar och inomhuskatter.

Sedan har jag testat Mjau, Friskies och Whiskas.

Nu köpte jag Ica Basic's bukmat med fisk, den verkar gå hem.

gickan87
1

#2 Nej, har inte riktigt några butiker som säljer det i mitt närområde men har testat ge nötfärs, lövbiff och högrev men det har hon bara rynkat på nosen åt.

OberonsMatte
2

#3 Hur många olika sorters blötmat har du testat? Portionspåsar eller portionsburkar brukar vara godast och sedan gäller det att lista ut vilken smak och konsistens katten föredrar. En del föredrar med gelé, andra föredrar bitar i sås, eller mat i mousse- eller patékonsistens.  Se till att det är ett helfoder bara, för vissa sorter är bara kompletteringsfoder och innehåller inte allt katten behöver.

Sajtvärd Katter iFokus

gickan87
1

#5 Påsar, burkar modell större gillar inte de 2 andra katterna som får agera grisar på det Blossa inte gillar 😂

Ska absolut kolla så det är ett helfoder, tack för det inte tänkt så långt 🙂

Splatter
1

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/spannmalsfritt_torrfoder/purizon/407036 Det här torrfodret är gjort av sill och luktar verkligen som (för) mycket fisk, så det kanske går hem? Andra sorter av samma tillverkare innehåller också fisk, kan vara värt att testa. 

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/spannmalsfritt_torrfoder/orijen/250298

Har inte testat det här men jag föredrar Ojiren egentligen. Gjort av sardin, kummel, makrill, flundra, kungsfisk, sjötunga, makrill, sill, blåvitling, sillolja, alaskatorsk, sardin.