Ungkatt med dålig aptit
Min Blossa, 8 månader har jättedålig aptit. Det enda jag faktiskt ser henne äta är när det serveras kokt fisk eller kvälls/natt godis. Hon har dygnet runt tillgång till torrfoder, Royal Canine sterlised och dagtid diverse olika blötfoder. Hon har noll mat intresse. När hon var yngre 3-6 månader ungefär åt hon som en häst. Det dem 2 vuxna delade på åt hon upp själv. Har trott att det kanske kan vara hormoner som spökar för henne. Hon blev kastrerad för 3 veckor sedan. Men idag vid veckans vägning har hon gått ner 1 hekto och ikväll har hon lite lätt diarré. Tips på vad jag kan göra för att få henne att äta mer?
MVH Erika :)
Min katt har senaste tiden inte velat äta och det jag har gjort för att hon ska få i sig någonting är att stödmata henne. Då har jag mixat, mosat och silat hennes blötfoder, blandat det med lite vatten och sen gett med en spruta in i munnen. För mig har det fungerat förvånansvärt bra och hon tycker det är helt okej men det beror ju lite på vad man har för katt och så.
Det kan man ju testa annars kanske du bör kontakta din veterinär och få hjälp. Är hon också uttorkad? Då kan du ge henne vatten genom spruta också, alltså en spruta utan nål, bara så man kan spruta in det.
Har du bytt foder efter att du kastrerat henne? Åt hon något annat foder eftersom hon hade bättre aptit då? Hur ser såret ut? Har det läkt ihop fint?
Om en 8 månaders katt har dålig aptit så är det dags att boka tid hos sin veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag säger samma som Uppkatten. En växande katt som minskar i vikt måste undersökas av veterinär!
Sajtvärd Katter iFokus

Svarar alla: Hon äter det som är gott, samt lite annan mat. Dricker vatten normalt. Såret efter kastreringen har läkt fint. Vi tog upp det här med veterinären och dem sa att vi skulle testa annat foder eftersom hon är så kräsen. Det är full rulle på henne.
#5 Ge henne i så fall mat som hon äter. En växande katt ska öka i vikt annars är det något fel. Hon behöver definitivt inget kastratfoder.
Sajtvärd Katter iFokus

#6 Kastratfodret har hon ätit för att de två andra katterna här hemma behöver det. Var förbi granngården som tipsade om Bozita grain Free. Det verkar hon gilla :)