Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 649 ggr
CayKantos
2018-01-07 23:31
0

Tuggar ej

Hej! Jag har två katter vilket vissa kanske vet :) När jag fick dom var dom inte speciellt matintresserade, åt inte növändigtvis upp allt dom fick.. nu har dom blivit totala matvrak… speciellt den ena.. han slukar maten och tuggar inte ens… inte alltid den andra gör det heller.. bör jag vara orolig? Jag tänkte ev blötlägga portionen dom får på morgonen. Dlm får MUSH på kvällen + torrfoder i aktiveringsmatare morgon, när jag kommer hem ifrån jobb o kvällen efter dom har ätit MUSH (gjirde ej det till en början men det började eftersom Ras åt så jädrans fort fick han ngt att tugga på undertiden Ron åt färdigt.. sen är dom ju typ nästan alltid hungriga..)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

annzoo
2018-01-08 04:56
2

Tänkte du blöta mush eller torrfodret? Jag skulle inte rekomendera att blöta torrfodret om det inte är så pass lite att de äter upp de fort då de annars bildas bakterier mm i torrfoder man blötlägger om de får stå framme ett tag. Om de inte äter torrmaten är det för att de föredrar mush. Tipset är att ge mer mush och skuppa torrmaten. Hur mkt ger du idag? Du kanske får utöka med mushbollarna och eller ger de fler måltider tex morgon, mitt på dagen och på kvällen

CayKantos
2018-01-08 09:17
0

#1 det är en portion dom äter upp på en gång. Kanske lite mindre än en halv dl. Dom äter ju torrfoder, älskar det? Problemet va att dom ej tuggar det.. gör Ras knappt med mushen.. slukar det bara. Har ej pengar eller frysplats nog att ge bara MUSH, sen så vill jag ej ge bara MUSH. Jag ger som jag skrev ovan mat frukost, middag o kväll. Kväll o morgon är fasta tider med middag är aldrig helt bestämd eftersom jag jobbar.. så ger dom så snart jag kommer hem..

Instagram

OberonsMatte
2018-01-08 10:14
4

Katters tänder är inte utformade för att tugga och mala maten, utan bara för att klippa av köttbitar till sväljbar storlek. Att de inte tuggar är alltså inget probelm, möjligen bara om det innebär att de äter för fort, dvs så att de kräks upp maten efteråt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2018-01-08 10:20
2

Hur gamla är katterna? Om det är ett nytt beteende kan det dock vara läge att boka tid för munsanering så att veterinären får kolla upp katternas tandstatus och utesluta att de har ont i munnen och undviker att använda tänderna p.g.a. det.

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2018-01-08 13:21
0

Kräks ej och har ej ont i munnen. Inga problem att äta ben o halvfrusen MUSH har gjort en tandkoll, dom är ca 5mån

Instagram

OberonsMatte
2018-01-08 14:35
0

#5 Aha, tandbyte på gång alltså. Att vara ett matvrak vid 5 månaders ålder är också helt normalt! Jag får hålla i min yngsta katt för att hon inte ska kasta sig över de andras blötmat när hon slukat sin portion (trots att hon redan fått mer än de vuxna på sitt fat).

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2018-01-08 15:07
0

#6 haha typ så. Jag sitter mellan ras o ron då dom får mat i var sin ända av rummet. Ras blir alltid klar först trots han får mer.. han vet han ej får gå fram dit men han försöker snegla sig eunt. Till slut tröttnar han o äter torrfodret jag lagt ut. :) värst är när dom får hela kycklingben eller vingar.. dom tycker det äe så gott att dom börjar vakta och morra mot varandra. Som tur bara en gång i veckan dom får och blev bättre när dom slutade äta precis bredvid varann

Instagram

OberonsMatte
2018-01-08 15:34
0

#7 Att de morrar när de får köttdelar med ben är nog av samma anledning som när Oberon kom gående med en skatfjäder i munnen en gång. Då fick kattkompisarna minsann passa sig! Att den där fjädern var en del av ett riktigt bytesdjur uppfattande t.o.m. Oberons i många generationer slumrande jaktinstinkt.

Sajtvärd Katter iFokus