Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 622 ggr
Kattisssen78
1

Spannmålsfri blötmat

Har fått hem min lilla kattunge och har funderat på det här med blötmat som ni förklarade för mig så tänkte göra ett försök och ge det lite som extra vid sidan om fodret 🙂

Någon som kan tipsa om spannmålsfri blötmat som finns i små burkar eller portionspåsar? Priset är oviktigt men det skulle vara bra om det fanns på Zooplus.se

Fridaaaa
3

Mjau,  bozita, carny är tre bra :) 
Både bozita och carny finns på zooplus, mjau i vanliga butiker :) 

Rekommenderar att fasa ut torrfoder och fasa in enbartblötmat :)
Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
0

Mac's och Grau har spannmålsfri blötmat på zooplus. 

Våra nuvarande och våra förra katter har varit stormförtjusta i deras blötmat. (Nu äter en av våra katter helt Mush (färdig barf) och vi försöker vänja de två andra vid Mush-mat också, men det går lite trögt….)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

SuperLimm
0

Det finns faktiskt en hel del blötmatssorter utan spannmål! Bara att läsa innehållsförteckningen. Finns en hel del olika i vanliga mataffärer också. Ica Basic har någon sort bland annat. Vissa märken (som tex ica basic) har smaker med spannmål och smaker utan så man måste läsa på alla sorter.

Mvh Linn

annzoo
3

Om katten inte tidigare är van vid blötmat så starta försiktigt. Det finns flera katter som får diarré av blötmat oavsett hur försiktigt man än fasar in det. Om så är fallet måste man acceptera att katten inte tål blötmat oavsett vad andra tycker och tänker. Jag har tyvärr sett massvis med trådar på olika forum där folk försöker övertala ägaren att fortsätta ge blötmat trots att de sprutar ur diarré från katten.

SuperLimm
1

#4 man får precis som med torrfoder prova sig fram tills man hittar något som katten tål. Jag har haft en katt som tex bara tålt blötmat i paté. Bitar i sås och gelé blev hon dålig av. Men har man testat det mesta är det ju tyvärr så. Då kan man kanske prova med köttfärs om katten tål det. Så den får i sig vätska via maten iaf någon gång i veckan.

Mvh Linn

Fridaaaa
3

#4 Aldrig sett någon som försökt övertala ägare att fortästta om det sprutar diarre från katten. Om det inte är så att kattägaren har gett alldeles för fort, då har jag set dem som skrivit att vänta tills katten är bra i magen och fasa in extremt långsamt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.