Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1375 ggr
Karmatarerskanise
2017-12-21 12:14
0

Raketer

Reagerar era katter på raketer och smällare?

Magi-cat
2017-12-21 12:16
2

Nej, ingen av mina katter har reagerat något särskilt på raketer eller smällare. De tittar möjligen upp från sovplatsen, men knappt det ens…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kirnzy
2017-12-21 12:18
0

Inga av mina katter under de senaste åren har reagerat på något sätt

Aleya
2017-12-21 12:22
0

Nepp dom sover vidare

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ivanhoe81
2017-12-21 12:36
0

Ja minst en är livrädd men det. Beror på att han satt i fönstret när några fyllehundar skulle smälla raketer men istället för uppåt så guck de i sidleds och smällde precis utanför fönstret som han satt i Han brukar öppna köksskåpet under diskbänken och gömma sig under dem när det smäller i ca 3 veckor och bara snabbt ut för att äta och gå på toa (de smäller inte enbart på nyprsaftin utan före och efter med)

[Rhonda]
2017-12-21 12:36
0

Sara reagerar inte.

Belzebubble
2017-12-21 13:28
0

Min reagerar. Han förstår inte riktigt vad det är som händer, springer och gömmer sig under sängen med stora pupiller. Så fort det slutar så är allt som vanligt igen. Men han är lättskrämd. Det räcker men en postbil som kör utanför för att han ska söka en tryggare plats.

jollycox
2017-12-21 14:52
0

Min äldsta reagerar inte alls. Dom två yngre har bara varit med om förra nyår och då var dom lite förundrade vad som lät men inte så mycket mer än så, så jag hoppas det går bra i år också. Dock har vi två hundar som är typ livrädda. Det sköna med att bo i en liten by som vi är att det smäller i princip bara på nyårsafton.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

vendelay
2017-12-21 19:28
1

Ja, de blir rädda och gömmer sig. Vi förbereder med zylkene, feliway, riktigt god mat, stänger ute ljus och ljud så gott det går och är hemma och lyssnar på t.ex. lugn musik. Jag tror att det hjälper lite.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kattöga
2017-12-21 19:36
2

Våra katter blir också rädda för nyårsraketerna.  De springer o gömmer sig.
Vi tittar på tv och försöker få allt att vara som vanligt. Drar för gardinerna för de fönster där det går.

Tack och lov bor vi ute i skogen och har inte många grannar så här års - så smällandet och tjutandet från nyårsrakter m m brukar gå över rätt snabbt. Fast nu har grannarnas kids blivit lite äldre, så vi får väl se hur det blir detta nyår… 

Själv ser jag alltså inte mycket av nyårsraketer heller…. kan ju inte smita ut när katterna är så rädda!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Silvestris
2017-12-21 21:12
0

Reagerar som att undrar vad som händer absolut, men de blir inte rädda.

Dimocarpus
2017-12-21 23:29
0

Tittar på det vid fönstret och reagerar lite grann om det smäller högt men inte heller rädda.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Nettis!
2017-12-22 07:23
0

De är inte rädda, men de ser ut att undra lite.

micki78
2017-12-22 09:58
0

Mina är inte rädda för smällare, kanske lite oroliga precis när dom börjar smälla men sen är det lugnt, en av katterna satt förra året och kollade ut genom fönstret.

Tyst
2017-12-22 13:04
0

Han reagerar på så sätt att han vill vara med och titta på dem men sen blir de lite läskiga och då vill han gå runt inne och sura över ljuden 😃

Lena
2017-12-22 16:59
2

Lite olika här hemma på hur de reagerar. Någon blir lite rädd och gömmer sig. Andra bryr sig inte alls. När vi bodde i Amsterdam var det förskräckligt. Där sköts det som om det vore krig ute. Isses amalia. Då såg man inte katterna alls på några timmar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[AnimeV4]
2017-12-22 17:45
0

Min är varken obrydd eller livrädd. Han stannar upp och tycker att det är läskigt och går och gömmer sig ibland. Han har kryp-in som dämpar ljudet och får jättegott godis vid 12-slaget, vilket har funkat jättebra!

Splatter
2017-12-23 02:27
0

Mina två grabbar sitter bänkade vid fönsterrutan och är fascinerade över ljusexplosionerna.

ApanAnn
2017-12-24 20:22
0

Någon enstaka smäll går bra, men på nyår blir det för mycket så då gömmer de sig under sängen för säkerhets skull.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ivanhoe81
2017-12-24 23:49
0

Dax att täcka för fönstren och sätta på musik för de har börjat smälla redan nu 1 katt som gömt sig under soffan, en som ligger i knät och en som sitter i fönstret och kollar

Fridaaaa
2017-12-25 10:05
0

Nej inte haft någon katt som reagerat.  De ligger och sover. (de får vara inne hela nyårsafton och under natten)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
2017-12-25 11:10
0

Mina brukar titta upp och undra vad som händer. Simon kan bli lite ängslig men när vi är som vanligt då slappnar han av och vilar i soffan nära oss. Saga tycker det är spännande och jätteroligt när fyrverkerierna börjar, då sätter hon sig i fönstret för att titta! Sen, när det är över, kommer hon och lägger sig i soffan med Simon.

Denna kommentar har tagits bort.
oh-la
2017-12-29 10:07
0

Gammelkatten har aldrig reagert. Hon sover sig igenom nyår. Kattungen firar sitt första nyår, så där vet vi inte. Tack och lov bor vi, trots att vi bor i en mindre stad, på en plats där det än så länge bara smällt en smällare som vi hört. Det är väldigt lugnt här. Hunden är det värre med. Där blir det receptbelagda lugnande i år…

[Sandi92]
2017-12-30 16:18
0

Honkatten är inte det minsta rädd. Hon brukar sitta och titta förundrat i fönstret vid tolvslaget. Hankatten bryr sig inte heller om enstaka smällar (om vi inte är ute och det är väldigt nära), men när det smäller konstant runt tolvslaget brukar han gå och gömma sig.

[KatarinePierce]
2017-12-30 20:16
0

Min kompis hade en liten bondkatt som avled för några år sedan på nyårsafton.

Tarotstollan
2017-12-30 22:25
0

Lite blandat, den äldste brukar gå in i min stora garderob och lägga sig när det blir för mycket dundrande. Den yngre är nyfiken och lite rädd, brukar hoppa upp i fönstret och titta mellan spjälorna på de neddragna persiennerna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
2017-12-31 11:58
0

Mina katter brukar inte bli så rädda, men det hörs inte så mycket hit heller, lyckligtvis.

ApanAnn
2018-01-01 00:46
0

Skönt nog var det mindre smällar än förra året (fortfarande rätt illa…) Kissarna försvann en stund kring tolvslaget, men kom fram igen när det lugnade ner sig igen. Nu smäller det sporadiskt och katterna kattar runt som en vanlig kväll. Förea året låg de under sängen flera timmar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Tarotstollan
2018-01-01 01:01
0

Här var det samma 😈vidriga smällande som det brukar vara. Jag tror att privatfolk sparar pengar varje månad för att kunna köpa "dynamit" till nyår för att försöka spränga husen i luften här!!!!😡😡😡
Min äldste katt var verkligen rädd nu, han t . o . m. morrade…
Det har jag aldrig hört innan.😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kattöga
2018-01-01 01:13
0

Gammelkatten var ganska cool, coolare än han varit tidigare. Men han blev förstås påverkad av Ynglingarna och deras rädsla. De har sprungit o gömt sig flera ggr under kvällen, varje gång de har vågat sig fram efter en lång tids tystnad så har smällandet kommit igång igen. 

Vi stängde en dörr, så att de endast kunde vara i köket eller med oss i vardagsrummet, så att de skulle slippa leta efter gömställen. De gjorde sig så låga och osynliga de kunde…. Till slut  bänkade de sig under soffan. Där är de ännu. 
Ändå har det varit väldigt lite smällande o tjutande här i år igen (tack o lov). Men nu får de vara under soffan tills de vågar komma ut igen.

Jag gillar inte nyårsfyrverkerier! 😕

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
2018-01-01 03:38
0

Våra reagerar inte alls. På sin höjd tittar de ut genom fönstret lite nyfiket, men inte mer än så.

Maria
2018-01-01 09:06
0

Min gamle katt Moritz reagerar inte alls mer än att han snarare blir nyfiken och kollar gärna i fönstret.

Lakritz som är så rädd för allt och vissa ljud är ovanligt lugn när det kommer till raketer och smällare. Han är visserligen vaksam men springer inte och gömmer sig som han kan göra vid andra ljud.

/Maria

Karmatarerskanise
2018-01-01 12:45
0

Här var det mindre smällande än vanligt. 

Gimli gillar väl inte det men är inte rädd heller som tur är.

jollycox
2018-01-01 17:30
0

Skönt att höra att det smällde mindre än vanligt på endel ställen. Här smällde det mer än vanligt. Vi fick åka iväg med hundarna till en bit utanför byn för den ena var så fruktansvärt rädd att jag vet inte om han hade klarat av tolvslaget hemma. Mamma var hemma med katterna och dom hade inte brytt sig så det var skönt iallafall.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Scorpio97
2018-01-01 18:44
0

Det smällde lika mycket som vanligt här, men jag tyckte folk var duktigare på att hålla sig runt 00.00 än tidigare år. Var dock någon som började smälla vid 01.00 också.. Men bättre än vissa andra år i alla fall. 

Hunden tycker inte alls om fyrverkerier så hon har det jobbigt. Hon blir dock mer stressad när det smäller lite hela tiden, så det är bättre för henne om det är mycket smällar vid ett tillfälle istället. Katterna är lugnare men inte helt obrydda. Vid första smällarna verkade dom mest nyfikna men sen var det lite obehagligt när det kom igång riktigt. Dom kom och sökte skydd hos mig i soffan.

//Jessie

Lena
2018-01-01 19:41
0

Vi hade det lugnare än vanligt där vi bor. Och det var vi inte ledsna för - varken vi själva eller katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"