Åka bil
Hejsan! Jag har en katt som inte tycker att det är så roligt att åka bil och har bara gjort det korta stunder förut. Nu ska vi flytta och kommer åka i minst 3 timmar. Han jamar och andas häftigt, när han åker bil. Även fast han sitter i en rymlig bur. Just nu så har jag transporten framme och hans matskål där i så han måste gå in i den om han vill äta. Tänker att det ska göra platsen till något positivt. Har ni några fler tips på hur jag kan förbereda honom för resan?
Lägg en filt i buren som luktar hemma. Och som han kan lägga sig på där inne. Det gjorde jag med mina katter innan jag skulle flytta 30 mil.
Hade också båda katterna på så vis i bilen att de kunde se mig och jag kunde prata med dem hela vägen. Ena katten skrek hela resan, men hon lugnade sig väldigt fort sen när vi kommit fram och hon fick nosa runt i sitt nya hem. Andra katten var lugn större delen av resan (vilket jag blev lite förvånad över) och hon somnade faktiskt i buren.
Bra tänkt iaf att du vill koppla buren till något positivt. Hur lång tid har du på dig tills ni flyttar?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Ha transportburen övertäckt i bilen, och ha t ex ett ihopvikt badlakan i botten av buren - katter gillar inte att glida omkring i buren utan vill ha ett fast underlag under tassarna. Spreja badlakanet + filten som täcker buren med Feliway - men observera att det måste gå minst 15 minuter efter att du sprejat innan du kan sätta in katten i buren (annars kan alkoholen i sprejet stressa katten, spreja inte heller i samma rum där katten befinner sig).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Jag hoppas att han ska lugna ned sig efter vi åkt ett tag, vet ju inte hur han är när han åker länge då vi åkt max 10-15 minuter. Jag flyttar 10 Januari så ett litet tag kvar är det. #2 Tack för tipsen! Funkar feliway? Har en vana av att sånt där oftast inte funkar 🤔
Jag tycker att Feliway verkar ha effekt. Finns även ett medel som heter Pet Remedy som jag vet att en del tycker fungerar ännu bättre, men det har jag aldrig testat själv på mina katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Man kan även köpa "Zylkene för katt" (t ex på apoteket). Öppna kapseln och strö pulvret över kattens mat under några dygn före resan (läs på burken!). Katterna brukar gilla det. Zylkene kan även kombineras med något av de båda andra preparaten.
Ni kanske får vara beredda på att stanna och ta paus då och då under resan, så kissen hinner hämta sig.

vi har rest otaliga gånger längre sträckor med katt som inte direkt älskar att åka bil. då har det varit 5 timmars resa.
mina tips är kort och gott, inte för stor bur. laglig självklart, och katten ska kunna ställa sig och vända sig i buren, men massor av yta gör ingen nytta. täck buren och ha den täckt hela vägen. kör i ett svep så gott det går. katten har ingen hjälp av att pausa, hellre komma fram. och för guds skull, öppna aldrig en bur till en katt som är rädd eller upplever obehag!!! allt för många katter har försvunnit under resor just på grund av det.
vi har kört Feliway ett par gånger och upplever att det fungerar bra. tyvärr är det ju lite så med en flytt att det måste göras, och fungerar inget annat är det bara att härda ut. ju snabbare det är gjort desto bättre. täckt bur och Feliway…

En del katter gillar bättre att åka i en mindre bur.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för tipsen! Ska läsa mer om Feliway. Just vår katt blir mycket lugnare när han fått åka i mina föräldrars hunds bur som är stor. Men nu kan vi tyvärr inte använda den och kommer inte ha plats med en större bur än den vi har i bilen. Den är iallafall så att han kan ställa sig upp :)