Omplaceringshem
Hejhej! Vi letar efter o placeringshem i Vöstra götaland + Halmandsområdet! Några tips? :) vi letar efter kattunge :) äldre katt får vänta tills jag inte bor hemma, är inte lika kräsen som morsan :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Djurskyddet finns på flera ställen, så kanske där? Annars googla "katthem + stad".
Det har jag gjort. Men finns inte så många. Men vet ju det finns många lite mindre ställen som existerar men som är lite svårare att hitta :) ellee kanske en av dom som inte kommer upp på första sidan på google ;)
Instagram
Jaha, jag trodde att det skulle finnas många därikring! :O Och det har du rätt i. Facebook kanske vet?
#3 reda medlem i alla grupper jag hittat 😅
Instagram
Antar att ni pratat med Djurskyddet i Göteborg? De brukar rätt ofta ha kattungar men det är sällan de ex. kommer upp på hemsidan.
Djurskyddet Norra Halland har några ut för adoption nu. Några verkar vara tingade.
#5 hade vi ingwn aning om! Tack 😄 #6 tackar :)
Instagram
Från Länkar i Kattpolisen iFokus:
1.c Hallands län
1.f Västra Götalands län
- Djurens Samarittjänst, Lerum
- Djurens vänner, Lidköping
- Djurhemmet Tigerharen, Göteborg
- Djurskyddet Bohuslän
- Djurskyddet Skaraborg
- Evas Katthem Skara
- Göteborgs Djurskyddsförening Mölnlycke
- Göteborgs Katthjälp
- Katt i Borås
- Kattslussen i Trollhättan
- Majas Katthjälp, Göteborg och Mölndal
- Skaras hemlösa katter (facebook)
- Änglakatten, Göteborgsområdet
#8 tack! Hittat en kattunge jag föll pladask för! Får se om jag får adoptera bara honom eftersom dom vill han ska iväg som ett par :p
Instagram
Tack för all hjälp! Ska ut o hälsa på en liten kattis nästa vecka 😄
Instagram
Blev två katter som addition i familjen 😍 bilder kommer senare i månaden när dom har kommit💙
Instagram
Så kul!
Så söta! ❤️Bra att du tog två stycken, så de har sällskap och trygghet av varandra.
Hoppas katthemmet skickade med dig goda råd om mat, sand, kastrering, ägarregistrering etc.
Grattis till bebbarna! Så söta! ❤️🐱
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Tack allihoppa! Just nu ligger dom under sängen, vilket dom har gjort sedan dom kom.. Men vi tar det lugnt och i deras takt.
Fick ej råd ang mat och sand, men vi har pratat ang kastrering och ägarregister, vilket dom fixar, sen fick jag även med en lapp jag kan skicka in till SVERAK för att reg. dom där :) Pratade vacc, o lite andra grejer :)
Instagram
Bra att ni pratade om kastrering och registrering, viktigt!
De råd som brukar ges ang mat och sand är att det är tryggast för katterna att fortsätta, åtminstone den första tiden, med den sand de är vana vid. Det gäller även maten. Om man vill att de ska äta annan mat måste man vänja dem gradvis vid den nya maten under 1-2 veckor.
#17 jahaja du menar så. Fick med en påse av RC som dom åt där, vilket dom ej kommer få äta hos mig…. men dom får bara RC just nu i början :) sen när dom e lite mer bekväma ska jag börja fasa över.. Kattsand tog jag vad jag hade hemma.. jag förväntar hitta en bajskorv under sängen eller så.. men en av katterna kissade iaf i det i natt :)
Instagram
Hoppas jag kan få lite tips. Vet det bara är andra dagne och sånt här tar tid. Men undrade om ni hade eventuella tips för att hjälpa katterna till att slappna av lite mer och ej gömma sig hela tiden. Det ser någonlunda ut såhär;
Ronja, honkatten, går ofta runt smånyfiken mm, men är även relativt snabb på att fly iväg under sängen när jag rör lite på mig eller gör ngt ljud.. Jag e mest orolig eft. dom ej verkar gå på toa och äta ordentligt.. Speciellt Rasmus. Ronja ser jag äta o dricka, hon gjorde även ifrån sig (tror jag, hon kan oxå bara ha grävt) nu medan jag skrev detta. Men Rasmus, min lill-kille, han har väldigt svårt för att röra sig bort från under sängen.. När vi leker kommer han ut lite sådär försiktigt men rusar snabbt under sängen om jag t.ex. rör på mig eller likn..
Va ute på natten lite, men vet ej hur mycket lilla Ras va ute. Så tips på vad jag kan göra för att han ska kunna känna sig mer trygg? :)
Instagram
Har du skaffat feliway i eluttaget? Börja med det… ge det lite tid. Det är väldigt läskigt i början. Har du möjlighet att låta de vara i ett rum i taget. Alltså skynda långsamt med introducera rummen. Låt katter bekanta sig med ett rum först sen öppna dörren å se om de vill utforska vidare. Locka dagligen med lite mat eller godis i handen. Ha tålamod, det är inte alls konstigt att de reagerar så i början. Kattmynteleksak kan du ge å se vad de tycker
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Tålamod och Feliway är bra tips! 👍
Här finns mer att läsa: http://kattstatus.se/sida51.html
Roliga är att jag skrev dett inlägg.. 15min efter var båda ute mycket mer orädda o Ras, som har haft svårast, kom och la sig hos mig :p vi tre vistas bara i ett rum eftersom det finns en annan katt i huset. Så vi tar det i lugn och ro :)
Instagram
Det är bra att ta ett rum i taget… Lugn och ro, speciellt när du har en till katt hemma innan. Jag ska själv snart få hem en till katt och kommer att eventuellt skaffa en grind mellan sovrummet och andra rummet för man vet inte hur lång tid det tar för katten att vänja sig.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Ja vi tar det kolungt. Katten som redan fanns i hemmet ska även kastreras innan dom får träffa varann. Så vi har det skönt o mysigt i vår egna lilla värld, aka mitt rum :D
Instagram
Måste skriva av mig.. känner mig som värsta människa just nu.. Ras sprang hela tiden till vedspisen (kall o släckt) medan jag skulle försöka tända den. Va livrädd han skulle skada sig eller fatta eld så tog bort han hela tiden men han va så jävla på o jag blev så förvirrad och desperat. Började ropa av frustration och stampa i golvet, han reagerade ej. Jag tog upp honom och han lugnade sig lite. Jag satte ner han på sängen o han sprang sedan under sängen (deras tryggplats) dom har nu legat där och ej vågat komma ut… visade sig senare att han va så på pg.a. det va en mus som bodde där bakom.. så nu sitter jag här o mår så dårligt… dom vågar inte komma ut även om jag försöka lura dom med mat, lek eller annat :( tillbaka till -1.. näe som kom hit ville dom iaf leka lite… bara att börja om :(
Instagram
Ja, det är bara att börja om! Det brukar inte vara nån fara, de kommer fram igen och förhoppningsvis har du lärt dig "läxan", att det inte går att bli desperat, skrika och stampa för att få en katt att förstå vad man vill. Tvärtom. Det katterna behöver nu är att bygga upp en tillit til dig, i lugn och ro.
Katter och barn är våra bästa lärare i Tålamod! ;) Så när katterna är busiga eller gör saker som de inte får göra, så är det bara att visa dem på ett lugnt och vänligt sätt vad man vill. I detta fall, bara lyfta bort, om och om igen - eller vänta med att tända vedspisen tills katten fokuserar på nåt annat, alternativ om möjligt stänga dörren till rummet/köket där vedspisen står.
Det kan vara lätt att bli frustrerad, men man får ta ut den frustrationen på något annat om man inte kan bromsa den. Gå ut och gå en sväng t ex.
Ta det lugnt, ge dem tid att titta fram igen!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Svårt at stänga dörren när man ej har några dörrar att stänga.. bara ett rum :/
Jag hade lixom bärt bort honom typ 10 gånger.. blev så ledsen och rädd varför han gjorde så.. fattade ju inte… Har fort inte kommit ut… Mest ledsen för att dm hade inte ens hunit vänja sig helt än… va fort smårädda vid rörelser o likn.. kommer kanske aldrig vänja sig nu vid plötsliga rörelser och ljud D:
Instagram
Jodå, de kommer att vänja sig vid både dig och ljud runt omkring. Men det tar tid. Så försök att vara som vanligt och ge dem tid och håll temperamentet i chack. De kommer säkert att behöva gömma sig för andra saker längre fram också, ljud, människor, djur osv. Så gör ju oftast djur innan de vant sig vid nya grejer.
Ta det lugnt, ha det mysigt och kanske smånynna på någon trevlig sång - för att sprida lugn både till dig själv och katterna.
Meeow!
Ja jag la mig i sängen. Brukar vara då dom kommer fram lite när jag ligger still ngnstans
Instagram
Kompostgaller kanske?
Ta det lugnt bara så kommer kissarna att landa och komma fram. Det är helt normalt att katter är på sin vakt första dagarna. Bra mus/råttvakt du skaffat dig. Och att jaktinstinkten vaknat till redan nu är att bra tecken.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Haha ja. Kompostgaller går tyvärr ej.
Har vart ute ett par g¨ånger nu men väldigt känsliga för rörelser mm.
Instagram
Men om det är just när du ska tända kanske de kan vara i transportburen den stunden?
Men det va ju inget med själva vedspisen. Problemet låg ju i att det va en mus där >_<''
Katterna är mera utenu, men som jag skrev ovan fortfarande känsliga mot ljud o rörelse, mer än innan. Men är bara glad dom vågar gå ut❤️
Instagram
Jo, i och för sig. Fast det kan ju hända igen😉
Kul att du ser framsteg!
Ja mycket bättre. Nästan tillbaka till hur det va innan tog ett tag av under sängen 😅 men här på kvällen blir dom alltid mer aktivare och typ mer självsäkra. Mat på kvällen. Ena älskar BARF MUSH medan andra inte ens smakade på det första dagen. Fått massor med bra tips och nu äter hon äntligen! Idag kunde jag även ta bort torrfodret ur just det måltidet för henne.. ca 40%mush 50%tonfisk och 10%vatten :) imorgon ska jag öka mera MUSH. Ras (svarta) fick lite torr i sin eft han äter så hiiimla mycket snabbare 😅
Instagram
Vad kul! Ha inte för bråttom med foderbyte när de precis flyttat in. Magen kan krångla lätt hos kattungar så ha tålamod även här. Öka långsamt. Ta ett steg eller flera steg bakåt om det går för fort. Att byta mat och miljö kan vara väldigt stressigt för katter. Särskilt de små. Ta det lugnt och öka väldigt långsamt vid byte så att magen hinner vänja sig vid ny mat. Annars låt katterna känna sig mer trygga och sen när de är trygga vilket jag tror att det kommer gå fort så kan man byta mat. Trygghet först sen byta mat som sagt.
Ja vi tar det jättelångsamt. Dom får fortfarande torrfodret dom fick vid fosterhemmet. Jag väntade 2 dagar innan jag började lägga i annan mat. För tänkte samma med att dom skulle bli lite bekvämare först. Vilket dom blev då. Inte trygga direkt. Men va ute o gosa mm.
Instagram
#38 Man brukar snarare prata om att vänta några veckor innan man börjar byta mat, för att magarna ska klara av stressen etc i samband med att katterna byter hem. Just kattmaten och kattsanden är det bra om man låter vara lika-lika-lika den första tiden i det nya hemmet. Ha koll på magarna alltså, och backa tillbaka till gamla fodret (helt) om de börjar få problem med magen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ska göra! Just nu har det funkat bra faktisk trots en katt med lite småkänslig mage
Instagram