Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1254 ggr
ZivaZorro
2017-10-31 11:45
0

Kastrering

Hej jag bor i Turkiet och tagit hand om 4 kattungar då mamman blev påkörd av en bil. Det är två honor och två hanar. De nyss blivit sex månader.  Så  jag kastrerade de båda hankatterna.  Då jag kom hem från veterinären som inte gav mig några råd om hur jag skulle ta hand om de två hanarna då jag kom hem.  Så hemma har den ena honan börjat löpa.  Första natten hade jag hanarna och honorna skilda åt.  Men på morgonen så träffades alla 4.  Hanarna försöker sätta på de löpande honan, den andra honan är jätte rädd och fräser åt hanarna.   Vad kan jag göra för att lugna ner situationen?  Jag vill ju inte ha honorna och hanarna skilda åt för alltid.

[[eskils_]]
2017-10-31 11:48
8

Kastrera honorna, börja med den som löper!

Monika_Larrson
2017-10-31 12:08
6

En hankatt kan vara fertil i upp till sex veckor efter kastrering! Så om du har löpande honor som dessutom är syskon måste du hålla dem åtskillda. Skilj på dem så snabbt som möjligt igen och håll koll på honorna så att de inte har blivit dräktiga.

Monika_Larrson
2017-10-31 12:16
7

Kastrera även honorna så fort som möjligt som #1 säger. Är de dräktiga blir det en abort genom kastration i så fall. De flesta veterinärer har inget problem med det tidigt i dräktigheten så prata med din veterinär. Lycka till!

Karmatarerskanise
2017-10-31 16:53
7

Håll dom åtskilda och kastrera honorna direkt.

annzoo
2017-11-02 21:52
5

Har du otur så har han gjort honan dräktig då hanar kan producera kattungar upp till 8v efter kastrering. Honor som blirkastrerade kan inte bli dräktig då de tar ut äggstockar och livmodern. Du bör kastrera honorna pronto

ZivaZorro
2017-11-04 18:28
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, jag har koll på dem, honorna trivs bra tillsammans men hanarna kommer inte alls överens utom då det gäller maten.  Jag har blivit tvungen att hålla dem åtskilda, den ena är stor och dominant och den andra är liten som en hona, och alla är väldigt lekfulla.

Aleya
2017-11-05 20:42
1

Kastrera alla katter. Och håll hanarna borta från honorna tills detta är gjort. Det är mitt råd

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Forest]
2017-11-06 10:11
2

Först vill jag säga TACK för att du ställde upp för dessa små katter 🌺 Sen att du ser till att kastrera hanarna och nu förhoppningsvis även tar honorna och låter dom med bli kastrerade. Du har fått bra tips håll dom särade tills honorna är kastrerade. 

Nyfiken ska du behålla alla eller har du planer på hitta nya hem till någon/ra? 

Toppen jobb du gjort ❤️