Dags kastrera?
Min Blossa är nu drygt 6 ½ månader.
Funderar på att kastrera henne i början av November eller är det för tidigt?
Tycker hon är så liten min bebis, även fast hon inte är mindre än mina tidigare honkatter (2.6 kg väger hon)
Är bara livrädd för att något ska gå fel, hon är verkligen en väldigt speciell katt för mig.
Är även orolig för tiden efter då hon och hennes kompis leker ganska våldsamt med varandra. Är rädd att såret kommer sparkas upp/spricka. Har läst att man kan köpa nån body och sätta på som skydd?
MVH Erika :)
Det är inte för tidigt, superbra du kastrerar 👍 det finns bodys till katter och även "smal" tratt, den är som ett tjockt halsband. Du kan även göra en body (för såret) av någon gammal tröjärm som passar kattens kropp
Veterinärförbundet rekommenderar kastrering från 4 månaders ålder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bättre att kastrera nu och inte vänta på att hon ska få livmodersinflammation och behöva opereras som sjuk
Stolt ägare till tre La permer
Tycker Stallmimas förslag om en tröjfärg var ett utmärkt förslag. Dessutom har ju en tröja två ärmar så du kan ju byta om du behöver tvätta den första. Det är nog en bra tid att kastrera henne, och numera görs ingreppen väldigt minimala så jag tycker inte du behöver oroa dig. Lycka till!
Tyvärr rättar min dator själv till ord som den tycker jag ska använda. Det ska inte vara tröjfärg i min insändare utan tröjärm naturligtvis!
Jag kastreesde min hona vid 5 månader. Så det är absolut inte för tidigt :)
Är du osäker kan du ju alltid rådfråga med en veterinär, det gjorde jag. Tror jag kastrerade min hona när hon var 4-5 månader för då började hon löpa. Det gick jättebra för henne, de råd jag fick var att hon inte fick klättra (för risk att stygnen spricker) och att vara försiktig vid andra djur så att ingen klöser upp det eller tvättar så det blir infekterat. Antingen body eller hålla dom åtskilda kan nog vara en bra idé. Tänk på att hon kan vara groggy och trött efter operationen så när hon kommer hem måste hon få vara ensam ett tag.
Kastrering av honkatt är ett rutiningrepp. Förstår oron men det är viktigt att få det gjort och det är inte alls för tidigt.
En del veterinärer gör flanksnitt som innebär att såret blir mycket mindre och då blir också återhämtningen enklare. Skulle tro att det är de extra erfarna och skickliga veterinärerna som gör så. Stygnen kan antingen vara sådana som löses upp inne i kroppen eller sådana man plockar bort efter tio dagar. Inre stygn som löses upp minskar såklart risken för att hon själv eller hennes kompis kommer åt dem. Fråga på djursjukhusen i området (ring runt) så du vet vad olika kliniker kan erbjuda!
Efteråt skulle jag rekommendera en body eller en avklippt tröjärm och att du håller henne i eget rum någon dag så hon får hämta sig. De flesta katter förstår när kompisen behöver lugn och ro, Men om hon snabbt blir väldigt busig och/eller om kompisen är väldigt busig får du hålla dem åtskillda en vecka när du inte är hemma och låta dem umgås bara när du har uppsikt och kan avstyra vilda lekar. Sedan ska det inte vara någon fara.
Lycka till!
Nej det är inte förtidigt :)
Man kan kastrera redan från 4 månaders ålder. Boka du tid så fort du kan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.