Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 852 ggr
reflec
1

tips och råd. min katthona

Jag har haft hand om en katthona som inte trivdes i sitt förra hem. Henne har jag haft sedan 3år tillbaka och hon har alltid varit frisk. Jag skaffade en kattunge som kompis till henne och de går sedan två månader tillbaka sams med varandra. Innan jag skaffade kattungen så vaccinerade jag min katthona. Nu till ämnet (frågan) sedan en vecka tillbaka har min katthona fått rinniga ögon, hon vill inte busa med lilla kattungen och har blivit lite mindre pigg. Hon dricker och äter som hon ska. Har också märkt av att hon liksom ibland sätter i halsen då hon äter torrfoder. Vad bör göras? Har tänkt kolla upp henne på måndag då detta inte verkar gå över.

Karmatarerskanise
8

Eftersom hon har förändrat beteende hade jag ringt veterinär och rådfråga redan nu.

OberonsMatte
4

Eftersom det handlar om väldigt lindriga symptom är det knappast akut anser jag. Lindrig släng av kattsnuva (även vaccinerade katter kan smittas eller aktivera ett befintligt virus vid t.ex. stress).

Att katten sätter i halsen ibland kan vara en ren tillfällighet… Är det samma sorts torrfoder som hon alltid haft? Har du kollat så att tänder och mun ser bra ut?

Om hon verkar lite allmänt låg kan du ta tempen på henne för att utesluta att det beror på feber.

Sajtvärd Katter iFokus

reflec
1

Redan kvällen innan så började hon blir sig själv igen. Så skönt. Jag har märkt att min äldsta katt känner av hur jag mår rätt så ofta utan att jag tänker på det! Nu busar hon så gulligt igen