Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 887 ggr
Tyst
3

Patella Luxation

Någon som har/har haft gammal katt med patella luxation?  Hur har det gått? Var hos vet nu och min gamla katt diagnostiserades med just detta. Eftersom han är gammal (17  år) och oförsäkrad, samt inte visar några tecken på att ha ont av det bestämde jag och vet i samrådan att vi skall fortsätta som det är tills det sas inte går längre. Operation blir sällan bra på så gamla katter.

Knäet (vänster bak) hoppar ur led när han legat still länge och sedan far upp och rejsar, när han hoppar upp på saker i knasig vinkel, och när han har suttit knasigt men inte alltid i dessa situationer. Det kan gå en vecka utan att knäet går ur led, och jag uppskattar att knäet går ur led mellan 3-4 gånger i veckan. Han har bra aptit, är glad och busig, och visar som sagt inte tecken på att han har ont. När knäet hoppar ur led kan han fortfarande springa och busa med det, men jag brukar stoppa honom och massera tillbaka knäet (helt rätt sa vet) 

Så - jag fortsätter som vanligt nu men masserar runt knäet mer och skall försöka  försiktigt jobba med honom för att muskla på benen lite eftersom vet sa att det hjälper. Håller stenkoll, och har bestämt mig för att om han tappar aptit och/eller blir tillbakadragen och tjurig, eller bara ser ut att må sämre pga detta skall han avlivas.

[AnimeV4]
0

Du kanske kan söka efter trådar på Hundar iFokus. Aldrig hört om detta på katt, faktiskt! Skriver "patella" då trådarna ofta missar "luxation".

https://www.google.se/search?hl=sv&q=patella site:hundar.ifokus.se&gws_rd=ssl

Uppkatten
0

Jodå, det förekommer hos katt och kan opereras, men jag har ingen egen erfarenhet av detta, enbart läst om det tidigare, och här rör det sig dessutom om en äldre katt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
0

Min gammelkatt kom hem med knäskålen ur led när han var 17 år. Veterinären fick tillbaks den på plats, men ett par dagar senare var den ur led igen. Då gick de in för att fixera knäskålen kirurgiskt men fann då spår av cancer så benet amputerades istället. Katten levde frisk och kry i 2 år till.

När en så pass gammal katt som inte haft problem med PL tidigare drabbas får man misstänka att något är på tok. Antingen har katten drabbats av trauma eller av något annat, i min katts fall var det antagligen cancern som orsakade förändringar som gjorde knäleden instabil.

Tyst
2

#3 enligt min veterinär kan det varit så att han alltid haft PL men att den varit väldigt mild, han har dessutom varit väldigt i trim hela sitt liv (stark som en oxe) och nära gränsvikten för "för mager" (iom att han inte är intresserad av mat, jag har kämpat hela hans liv med detta) Han har varit ett muskelpaket. Därför kan det vara att vi inte märkt något. Musklerna och den låga vikten hjälper knäleden att stabiliseras och PL är då inget problem - det är samma hos hundar.
Nu väger min katt mer iom att han inte motionerar sig lika mycket, tappar muskelmassa iom att han är gammal, och då märks PL av.

Men det var intressant att höra om att det kan vara cancer. Vet du om man kan kolla upp om det är just cancer på något enkelt sätt eller måste det till en operation? Är det just cancer måste jag definitivt tänka på om jag verkligen skall ha kvar honom…