Mager katt
Hej. Min norska skogkatthona är riktigt mager, såpass att man känner hennes revben JÄTTEVÄL när hon ligger, nästan som att de inte har någon skinn på sig. Lika med höftbenen. Katten är 2 år, kastrerad och fullt frisk enligt de senaste veterinärbesök vi varit på. Hon har väldigt hög energinivå och springer ofta jättefort på gräsmattan, springer efter en, får frispel i huset, klättrar försöker fånga fåglar, leker etc. Hon väger 4 kg men är ändå jättespinkig. Hon har fri tillgång till både blötmat och torrfoder. (Carnilove hairball control & mjau gelé) båda spannmålsfria. Har verkligen försökt att få henne att gå upp i vikt och ger henne bl.a. Äggula, kokt torskfilé, men det går inte, hon slickar i sig/äter lite sen är hon "mätt" och hade det varit upp till henne hade hon bara ätit catstix hela dagarna (godis) Vill tillägga att folk tror att jag är lat och inte orkar mata henne, eller att jag "svälter henne, och de vräker ofta ur sig "men stackars katt" eller "det funkar om man matar dem" :| Och eftersom att jag är så trött på detta så vänder jag mig hit. Skulle vara underbart om man kunde få lite tips &tricks för att få katten att gå upp i vikt.
Vad sa veterinären om hennes vikt?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur är hennes allmäntillstånd? Är hon avmaskad? Blodprover hos vet?
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
När hon har full tillgång till maten, hur mycket äter hon? Äter hon upp allt eller lämnar mycket? Oftast när man får full tillgång så blir inte maten intressant för att de dels inte behöver "jaga" maten och dels också tröttnar fort. Plus utsätter tänder för plack vid småätande och magspjälkningssystem jobbar på oregelbundet. De kan bli smala av parasiter trots att de äter bra. Gjorde ni något test för sånt?
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Hon har tagit Blodprover och är avmaskad. Ajoo man kanske ska köra med tider, är rädd att hon då hetsar och spyr upp allt. Hon hade ett problem i vintras (var spinkig då också) och spydde allt hon åt, men i samband med kastration så försvann det.

Har lite samma problem med min skogis hona just nu. Men hon är inte så spinkig som du förklarar att din är….
Men hon har definitivt tappat lite vikt, tror det beror på vädret/värmen
börja med att portionera upp lite i taget, alltså fyll på när det hon ätit är bort, kanske funkar om hon hetsäter?
Var allt bra enligt blodproverna hos veterinären? Är katten bra i magen?
Ja lite låg kalium, men hon fick dropp. Allt bra i magen