Katten äter kattsand
Det kanske redan finns trådar om detta, men jag vill mest ha lite svar på tal en sista gång.
Min killes hona använde ever clean när hon var liten, inga problem alls, hon gick på toa och verkade gå bra. Men sen efter ett halvår så började hon helt plötsligt äta sanden, vilket gjorde att han valde bort den och tog annat. Nu använder han pellets som lätt löser upp, hon äter dock inte detta och det löste sig.
Men jag har läst runt lite att det inte är speciellt vanligt att katter äter Kattsand, om inte det är en kattunge som vill testa på och smaka på allt precis som bäbisar gör.
Hon är lite över året nu, och min kille menar på att det kanske bara är att hon tycker det är gott, att hon har en konstig smak för sand helt enkelt. Men jag ifrågasätter det lite och tycker att det kanske kan vara något mer underliggande.
Det står att det kan vara att dom vill kompensera för något, kanske vill få upp hårbollar eller att dom har problem med njurarna, vilket får mig att vilja gå till botten med VARFÖR hon egentligen gör detta, är orolig att det kan vara något underliggande som inte vi ser.
Vi tog blodprov på henne när vi var hos veterinären, dom tyckte det såg fint ut, inga konstigheter. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad dom kollade eftersom vi sa att vi bara ville ha blodprov och inte hade i åtanke att kolla något speciellt, vi ville bara se så att hon mådde bra.
Visst, nu kanske det kan va så att hon bara äter ever clean, det vet man inte. Men det verkar som att det finkorniga som hon är ute efter.
Tycker ni jag ska ringa veterinären och fråga? för om det är så att hon bara fått för sig att det är godis så får man leva med det, vill bara att hon är okej.
Tänkte berätta! Min katt är ett "riktigt" måndagsexemplar har medfött njurproblem, inte så tydligt mer än hennes ständiga förstoppningar! Det hör i hop med njurarna! Beställ tid hos veterinären igen, äter hon Kattsand så kan det ju bero på hårbollar, men jag tänkte hon kanske är hård i magen? Har du kollat hur hård hennes avföring är? Prova ge henne malt i djuraffären, själv ger jag min katt lactalos varje dag! 1ml om dagen som hon får i spruta! Min katt får kortison för sin idopatiska cystit! och FLUTD,Symtom på det är ofta att kissen kissar utanför lådan! Men min katt går inte på lådan överhuvudtaget, då brukar hon få kortison vilket är det ända som hjälper,Men försök hitta en duktig smådjur veterinär!
#1 tack så mycket för svar, ska göra detta! :)
Tänk på att om hon äter klumpbildande sand kan hon få jätteproblem med magen…
#3 Ja, det är därför vi tog bort det