Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3438 ggr
Karmatarerskanise
2016-06-22 01:55
5

Elefantkatter

Det är helt fantastisk. Var natt får dom anfall då dom ska springa runt, brottas, jaga varandra över alla möbler och så vidare. Det är ok för mig men jag lär snart få klagomål från grannen! (Har precis flyttat till ny lägenhet i ett väldigt lyhört hus) Dom låter verkligen som elefanter! 

Otroligt med tanke på hur små dom faktiskt är!

Lubsan
2016-06-22 12:51
2

I know the feeling. Låter som en flock hästar som galopperar typ. Hittills har inte grannen sagt nått iaf, förhoppningsvis har dom somnat när dom börjar röja runt, haha

alicia lind
2016-06-22 12:57
2

Då får du göra något åt de då. Man får inte störa grannar.

Karmatarerskanise
2016-06-22 13:05
10

#2 Om dom störs får de säga det. Jag bor på bottenvåningen längst ut så dom enda som eventuellt störs är dom ovanför. 

Säger dom inget låter jag det vara. Deras barn springer rundor hela dagarna till 12 på natten och det vill jag lova hörs. 

Men berätta gärna vad man gör för att stoppa busade katter i fall det sker. Du lär ju veta.

[Tibonnanj]
2016-06-22 13:15
7

Vi har samma dilemma här men vi tänker som du Hera. Om grannarna störs så kan de säga till eller i alla fall slänga in en lapp i brevinkastet. Men inget klagomål har kommit än och vad kan vi göra åt att vår katt springer?

Han sover om nätterna som tur är.  Jag tro dessutom att katter som springer inte räknas särskilt högt som störningsmoment hos de flesta hyresvärdar. Värre att ha tex hundar som skäller eller barn som springer/klampar.

Karmatarerskanise
2016-06-22 13:23
8

#2 Ja ja väntar på vad #2 har för svar på det. Hur man hindrar katterna :)

Och som du säger. Det är som ett skrikande spädbarn. Det får man inte tyst på alltid och de kan skrika i timmar på nätterna. Så jag tror inte att springande katter skulle utgöra något hot ;)

Royalz
2016-06-22 13:31
3

Min kattunge låter som en elefant när han hoppar ner från saker på golvet ^^ ändå väger han bara 2,5kg och han dundrar mer än våran 35kg hund hehe

Carmarino
2016-06-22 14:11
9

#3 Det brukar oftast inte höras uppåt när katter springer runt, så jag tror inte det är någon fara för din del. Om det skulle vara så att ljudet går uppåt så är det väl inte troligt att grannen hör det i alla fall - deras barns springande överröstar säkerligen dina katter. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2016-06-22 14:24
0

Jag brukar också bli förvånad över att ett så graciöst djur som en katt kan låta som en elefant😃

/Maria

Carmarino
2016-06-22 14:39
8

#8 Ännu mer förvånande är att en enda katt ibland kan låta som en hel hjord elefanter, för att i nästa stund smyga så tyst att man snubblar över den. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Karmatarerskanise
2016-06-22 15:14
0

#9 haha så sant 😂

Kajsas matte
2016-06-23 01:01
3

Jag har tre katter som får "rascha" på kvällarna, men jag har frågat mina tidigare grannar om de blev störda, och de sade att de inte hörde dem. Och mina nuvarande grannar bryr jag mig inte ett dugg om. De störs av att jag överhuvudtaget har katter så jag önskar verkligen att det hade hörts när de rasar runt alla tre! Jag tror inte att du ska bekymra dig för dina grannar blir säkert inte störda. Krama katterna!

[Tibonnanj]
2016-06-23 15:30
0

Den enda jag kommer på just nu som kan "göra elefanterna lite lättare" är att skaffa massor mattor. Inget för mig som hatar mattor och mattor +katt= damm- och hårfällor= dammsuga oftare vilket jag själv upplever som mer störande en katter som rusar runt.

Eller vår favorit, att leka med honom i sängen. Så fort vi tar upp ett av repen som är favorit leksak så kutar han upp i vår säng. Eftersom vi inte har några mattor så får han inget fäste på golven när han springer runt. Då är lakanen i sängen mycket bättre. Men jag tycker inte det verkar spela någon roll hur mycket man än leker med dom under dagen, kväll/natt-rycken kommer i vilket fall som helst :P

Maria
2016-06-23 15:32
2

#12 Mattor funkar inte här.

"Wow, en gigantisk klösbräda på golvet" så kul😃

/Maria

Karmatarerskanise
2016-06-23 16:10
0

#12 Leker aldrig med dom i sängen. Lärde dom från början att i sängen sover man.

Och jag äger endast en matta. En liten en i badrummet.  Fler blir det inte eftersom jag hatar att dammsuga :)

Och som du skriver får dom anfall oavsett om man lekt hela dagen eller inte.

Så jag väntat fortfarande på att Alicia lind upplyser oss.

mariesdotter
2016-06-24 00:42
1

Ja tips på hur man får sina nattugglor att chilla lite på nätterna vore inte helt fel, det vill jag med gärna ha. Mina far omkring som galningar och det bara rasslar runt här hemma när man lägger sig, men brukar trösta mitt eget sömnlösa jag med att de åtminstone mår bra och är glada när de håller på. Det bästa som finns är ju när de är klara och spinnande kommer upp i sängen och vill ligga tätt intill och få massa kärlek. Då smälter mammahjärtat!

[nevamisse]
2016-06-24 23:16
2

Jag tror inte det är någon fara med att de springer omkring, särskilt inte att det skulle höras uppåt. 

Skulle grannen vara så känslig så bör de bosätta sig i ett hus på landet, utan grannar.

Karmatarerskanise
2016-06-25 05:51
1

#16 Du har säkert rätt. Jag är nog övernojig eftersom jag flyttade från ett hus där jag bodde på 5e våningen av 8 och mitt i där man aldrig hörde grannar. 

Här hör jag ju dom ovanför hela tiden och inser nog inte att jag inte har någon under :)

[Thiah]
2016-06-25 19:51
0

Mina 10 åriga katter håller fortfarande låda hela nätterna. Jag försöker ge mat sent så dom somnar mätta. Låter dom för mycket (springer ibland över oss i sängen) så kan maken ryta till och smälla handen i madrassen. Då blir dom så chockade att dom stannar i säkert en helt minut :P

Karmatarerskanise
2016-06-25 21:30
1

#18 Haha ja mina stannar också upp när jag ryter till. Men långt ifrån en minut 😂 Och om jag försöker fånga in en av dom för att lugna honom eller henne blir det katastrof.  En irriterad jag och två katter som i VANLIGA FALL  inte är snabba eller smidiga resulterar i två väldigt snabba katter och en jag som sliter sig i håret 🤪

[Tibonnanj]
2016-06-26 12:42
0

Hehe! vet inte om jag skrivit om det tidigare men i alla fall.

Jag kan bli helt galen på vår katt när han får sina "ryck".  Jag fruktade att jag inte skulle kunna ha kontroll över mina handlingar, för det är som att en demon tagit över honom. Så jag började stänga in honom i transportburen som "straff" och skydd från mig. Det tog ca 3 minuter av jamande, kraffsande och alla möjliga rymningförsök men till slut blev han lugn och då fick han komma ut.

Jag va orolig att denna metod skulle få honom att hata transportburen och göra resor jättejobbiga för honom. Men jag tänkte " hellre det än att jag slänger ut honom genom fönstret".

Min "straff-metod" fick motsatt effekt! Nu när vi stänger in honom i buren lägger han sig och sover direkt, han går gärna in självmant för att sova där inne och han är jätteavslappnad när vi åker i bilen med honom i buren.

Måste tillägga att jag brukar vara sansad och inte reagera som jag gjort men nu är jag gravid och sambon jobbar så jag är helt själv med "katt-demonen" när den kommer fram.

[nevamisse]
2016-06-26 17:56
2

#20 Våra katter har alltid fått sina ryck morgon och kväll, det tycker jag dom ska kunna få ha.

[Tibonnanj]
2016-06-27 11:53
1

Vår katt får rusa omkring, va galen, leka, hoppa upp på väggar, möbler, dundra in i div dörrar och luckor och sånt som ingår i ett "normalt-kattryck". Han får såna ryck också.

Men i de rycken jag pratar om när han blir som en demon så ingår det: hoppa upp på klädställningen, om vi hängt tvätt och riva ner alla kläder, upp på fönsterbrädan och riva ner blommor, tokbita på alla kablar han kommer åt, hoppa på mig och bita. Han gör mycket mer och alltid flera gånger. När jag ryter ifrån och skriker "nej" så kutar han iväg och efter någon sekund är han på samma sak igen. Detta upprepas minst 5 ggr. Så han tror troligtvis att jag leker med honom och eftersom han gör saker som kan skada honom så tror jag inte att du skulle låtit dina katter hålla på som vår gör heller.

Det enda sättet att få honom att sluta är att stänga in honom i buren tills han är lugn.

När han har sina "normala ryck" så lyssnar han på mina "NEJ" oftast direkt och han är lätt att distrahera med en leksak. Under "demon rycken" återgår han till samma sak oavsett vad vi gör.

Calcifer
2016-07-24 13:50
0

Så länge man har vanligt folkvett tycker jag det räcker. Alltså, jag uppmuntrar inte min katt till lek typ tre på natten genom att dra fram vippa eller pingelbollar och sånt även om han såklart har egna grejer att leka med när som helst på dygnet. Men jag leker inte aktivt med honom då, åtminstone inte i vansinniga lekar med vippan där han dagtid kan bli helt tokigt spattig och flyga runt som en flodhäst från ena änden av lägenheten till den andra. Sen har jag fäst klösträdet så att det inte längre dunkar in i väggen när han ger sig efter det och jag har inte en massa grejer han kan vräka ner men utöver det kan jag ju inte hindra honom från att busa på natten.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

alicia lind
2016-07-24 16:33
0

Man kan inte jämföra djur med barn. Hur du löser de är ditt problem.  Du får väl se till att de får stimulans på dagen så de är trötta på natten. Du skriver ju själ att de låter som elefanter och att de är lyhört.

Calcifer
2016-07-24 16:36
5

#24 Du får väl leka med barnen hela dagen så de är trött på natten i så fall, om man ska använda din logik. Vissa saker kan man inte stenhårt kontrollera, djur och barn ingår i det. Visst har man en hund som skäller ofta får man göra vad man kan och arbeta med det, träna, kanske gå en kurs. Men skäller den så skäller den. Vad ska man göra, slå den så fort den skäller eller trycka ner den i soffan med huvudet före så den inte kan skälla? Ibland gör djur saker man inte uppskattar, man kan göra så gott man kan men man kan inte resonera med ett djur lika lite som man kan resonera med en bebis som skriker av kolik.

Karmatarerskanise
2016-07-24 16:38
5

#24 Om du hade läst innan du svarade så hade du sett att det inte gör någon skillnad om de stimuleras en hel dag eller inte. Anfall kommer ändå. Men bra försök av dig.

alicia lind
2016-08-09 11:47
1

#24 Då får du hitta en annan lösning då. De är oansvarigt att utsätta andra för sina katter, De brukar du skriva.

Karmatarerskanise
2016-08-09 12:09
7

#27 Vem skriver du till? Du hänvisar till ditt eget inlägg.

Om det är mig så kan du lägga ned dina försök nu. Blir bara löjligt när fortsätter.

Ingen blir utsatt för mina katter. Dom är innekatter och de som kommer hem till mig gör det av fri vilja. Skulle aldrig få för mig att utsätta ofrivilligt för mina katter. Tar nämligen ansvar.

Med ditt synsätt borde jag gå upp till grannarna och be dom kkedja fast sina barn så jag slipper höra deras spring och lek hela dagarna. Skillnaden är bara att dom förmodligen inte ens har hört mina katter och jag hör deras barn dagarna i ända.

[Tibonnanj]
2016-08-10 15:01
0

Hera, skrev du inte att du bor på nedersta våningen, dvs att du inte har någon som bor under dig. I så fall borde det inte vara någon som störs.
Detta kanske alicia lind har missat.

Karmatarerskanise
2016-08-10 15:09
4

#29 Det stämmer.  Och hon har inte missat något. Hon bara måste ;) Som vanligt.

Tarotstollan
2016-08-10 20:00
1

Mina gör lika dant men det är helt naturligt för katter att springa på det viset. Det är så de bl. a. gör av med överskottsenergi och det skall man inte hindra dem från att göra!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kim1980
2016-08-10 20:39
0

Försvarar djuren alltid på djurens sida ! Just här tråden var uppiggande läsa dom flesta svaren.. Gäller hundar så beror allt på grannarnas atetyd ton energi. . Katter tar inte åt sig på samma sett .. blir bara komiskt när fåglar mm kommer för nära oss så försvarar dom vårt hem.. El flugor .. Det kan förstås låtta på balkongen så har in burat hela balkongen katt säkert ♥.. Där är nu är fantastiskt för fick kontroll på grannarna som orsaka problem .. katter måste få vara katter. Hundar måste med få utlopp fast ute då förstås. Förutom mat bollarna stimulans som förvisso låter .. Men förre 10 är fritt fram inligt lagen. . Det är klart på halv timme ca.. Samtidigt rusar jag av katterna för gillar leka med djuren .. Besatt beroende av djuren funits sen barnsben ska förbli så länge jag lever hade jag tänkt. . ) ♥ Är hemskt vad granarna kan koka i hopp .. Folk över lag . När det gäller djuren. . Men finns bra folk också även visa lägen ser mörkt ut i verkliga livet.. men m kommer säkert ljusa tider nån gång.. Åter stå se i framtiden !

Tarotstollan
2016-08-10 20:49
1

Hos oss är bollar som låter förbjudna både för barn och djur, då det stör fruktansvärt. Däremot skumgummibollar är ok.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kim1980
2016-08-10 20:59
0

Alltså är hund Mat boll jaga sin mat .. Boll förbud vore jag tacksam för lyst punktera jäkkla bollarna som förstör rutor med m.. skrämmer gamla människor. . (

kim1980
2016-08-10 21:02
0

Spik i fotbollen löser tyvärr bara till fäligt ( fotbollsplan vad heter och hur stavas det på engelska ? Dock tror är mest lata bit gå dit .. jag uppfostrar dom. Då jag bodde på nedre plan.. nu gör jag inte det . Men stöttar folk som gammal människor ! Är snällt att en orkar bry sig el hur ! ?

Maria
2016-08-10 21:06
3

#35 ???

/Maria

[Thiah]
2016-08-10 21:06
0

Varken barn eller katter "får" låta under vissa tider på dygnet. Vi plockar helt enkelt bort de leksaker som låter mest och kanske göra grannarna. Sonen får inte leka med sina "ljud" leksaker innan klockan 7 på vardagarna eller 9 på helgerna. Katternas leksaker plockas bort inom samma tidsram ifall de låter för mycket. Nu har vi tur som har katter som leker som mest när vi är vakna och gärna sen sover hos oss.

Karmatarerskanise
2016-08-10 21:10
0

#35 Det där förstår jag inget av och det har vad jag kan se inget med katter att göra.

#37 Jag har inte heller framme leksaker på nätterna. Fast det hade inte gjort någon skillnad eftersom de aldrig leker med dom 🤪

kim1980
2016-08-10 21:13
1

http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/684-aktiveringsboll-for-liten-mellan-stor-hund.html .. är bild på hur jag menar känns som misstolkar mig annars ! Finns till katt med ..

kim1980
2016-08-10 21:16
1

Förlåt blir så ledsen tjatar tjatar som vore mamma.. Givet vis kör dom inre förstå . Jag kan inte engelska. . Det slog mig bara nu pingpong .. När sas att gällde för djur och barn ..

kim1980
2016-08-10 21:23
0

Fast min favorit el deras favorit är svår få tag i nu tid snyft. . Även visa grejer till katt är svåra få tag i.. Men blir lika glad som djuren blir glädjen sprids kort intensiv stund . Sen kan man göma mat min Sören är katt han jagar hund mat en sin mat busig katt vet väl att är hundens mat . Men tur ni är djur säger jag så svårt bli arg . Förutom när han tuggar håll på kläderna. Glömsk glömmer städa undan hund maten efter vandring .. Så ska ta på mig så blir det mycket oj .

Calcifer
2016-08-10 21:25
6

Men vad är det egentligen du pratar om?!

# 39, #40, #41

kim1980
2016-08-10 21:35
0

Tyvärr så låter granarna mer en djuren om just om natten efter 10 . Så länge dom låter mig vara så håller jag God min. . Det funkat i här huset är i nu . Nackdelen bo högst upp är trappor. Men usch för flytta paka. Dessutom saknar inte ena grannen som gjorde allt för leta fel försöka sätta dit en även på dag tid.. men hit tills vunnit. . Blir fara för djuren släpper alla spärar vill bara få stop på hela . Vart polis sak . Massor annat men grönt ljus ) Man bara känner energin kokar över .. Musik nått med stör. . Men har das lock det spelas bara för mig musik bubbla ) ♥ Faktum är får mer ut av hela blir konsär känsla .. Enu gång vart granarna arga för min smarta sida.. Ja så har det vart hela livet faktiskt. .

kim1980
2016-08-10 21:36
0

Men herregud du är smartare en vad du förstår själv ..

kim1980
2016-08-10 21:41
1

Menar att granar letar fel jag vart med om det i alla fall. . El folk över lag förresten. . Tänk om fans funktion med tal i stället skulle förenkla massor. .

Calcifer
2016-08-10 21:54
4

#44 … Alltså… okej?

Karmatarerskanise
2016-08-10 21:56
5

#45 Om dina grannar klagar på dig finns det säkerligen en anledning. Jag har aldrig haft problem med grannar.

Kan du vara snäll och inte förstöra tråden genom att posta en massa inlägg efter varandra?

kim1980
2016-08-10 22:03
0

Nej det har dom inte rätt ut du vet om är ovanlig sort lyssnar på osynliga vägen så jag menar känns i ryggen .. Begär för det inte att du ska förstå känslan upplevelsen det måste du vara här för . Det blir svårt menar jag. . Är liksom inte så där är just nu.. men vet inte hur blir med lånad lyan.. har inget i mot bo kvar här just för alla trivs bra av skapad bra stämning..

kim1980
2016-08-10 22:14
1

Där ska bo som var besvärlig energi granne bevis på nu svart vit helt magisk känsla .. Så nej vara så enkel riktad det inte sunt finns grymhet i värden liksom.. det funkar hitt tills följa insidan lyda andevärlden råd.. Även är feg i bland el drar ut på det .. För det är både skrämmande och spännande. . El jag som målar mörkt räknar med svart för vara beredd på det värsta tänk bara.. Men ska lyda men när jag är redo ! Mycket folk missar i allt möjligt .. Personligen tycker jag att djur är lättare en vad folk är.. Men formas med tiden även tar tid dock !

Karmatarerskanise
2016-08-10 22:25
4

Snälla.

kim1980
2016-08-10 22:27
0

Ja God natt sov gott ! )

Halvdansken
2016-08-11 11:10
7

#51 - använder du google translate??

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tibonnanj]
2016-08-11 13:57
0

#32 Det finns inga lagar eller regler som säger att det måste vara tyst efter kl 22. Det är i så fall om den specifika hyresvärden har egna bestämmelser och då ska detta framgå i kontraktet. I hyreslagen står det att man inte får störa sina grannar och då gäller detta under hela dygnet.

kim1980
2016-08-12 02:02
0

#53 hus som helst så funkar det utmärkt där jag är.. Folk sköter sig med stämningen så jag vill ha det . Det ska förbli så där jag bor ! 22 är det tyst på djuren.. men inte barnen ( Tejp på barnen ?

kim1980
2016-08-12 02:21
1

uppfostrad på 90 talet av min mor ! Det siter i faktiskt. Så 90 talet var svår tid på sett vis . Men guld på andra sett.. mot var är nu är det farligt. . El man får se upp . Djuren gör en trygg och lugn mm.. #53 Gick kolla nej det står faktiskt inget om det . Men vet om att folk stör sig på djur folk .. Skickat klagan mm . Men går alltid till boten vad det exakt det beror på.. Det visa sig ung jävlar var inne på min tomt. . Då ej lustigt att hundar låter försvarar oss.. Katter jamar hjälper till försvara på sitt sett.. ♥ Då fick brev . Då ringde jag sa orsaken och sa till vaktmästaren ! Men nu bor jag inte samma hus som skönt är . Sånt folk får med mig göra .. Försöka skrämma frysa ut en för är mer folk en djur just här området. . Räcker med gå till affären så ena vovvar i bland. Då blänger folk . Jag säger ja barn låter. Ska för fasen djur med få prata låta. . Det stört mig på samhället hur är i dag .. För var mer ordning reda på barn . Men i dag nej ( .. I övrigt är jag från början från bondgård.. Men flytta in till stan 12 års ålder ca.. Men åkte till far på lov å så.. Så lite kluvet lär förbli för min del i visa saker.. Vad är som gäller. . Ofta dubbla budskap olika svar på samma fråga i alla möjligt ! Hoppas att blir förändring på rättvisan i framtiden !

Lubsan
2016-08-13 02:42
14

#45 Alltså det känns som jag har snetänt på nån drog när jag läser dina meddelanden  (inte för att jag har någon erfarenhet av det, men gissningsvis känns allt lika diffust och förvirrande i ett sådant läge).

Jag förstår att vissa människor har svårigheter att stava eller formulera sig i skrift, men ett tips, läs igenom allt du har skrivit en eller två gånger innan du trycker på publicera, tyvärr har nog många svårt att förstå dig, vilket innebär att du förlorar möjligheten att påverka andra människor med dina ord.

kim1980
2016-09-02 23:04
0

#45 det du som är inte så van el smarta nog tydligen i så fall. . Det upp till var en tro vad du vill. Jag vet sanningen och att sånt folk har fel.. Jag är nöjd ha egen stil och vågar vara den jag är. ♡)

kim1980
2016-09-02 23:08
0

Blir rörigt i trådar när är så många. Men hur som helst . Så är jag drog fri den saken är klar! Är sjukt tro sånt som droger . Så fort ni inte är vana med annorlunda stil.. Ingen ska ändra på för den jag är.. )

[lillelull]
2016-09-03 00:33
8

#57 Det har absolut inget att göra med hur smart någon är, du pratar om saker som är totalt OT och ingen verkar förstår vad du menar för du skriver väldigt rörigt.
Jag förstår inte ens hälften av vad du vill ha sagt personligen. 

Så håll dig till ämnet eller lämna tråden och tänk till lite innan du skriver ett inlägg för så vitt jag kan se så är det inte ens ett inlägg som håller sig till ämnet/ eller som någon förstår vad du vill ha sagt.

Det blir bara jobbigt och rörigt när du skriver 2-3 inlägg i rad och i min mening så förstör du hela tråden. 

Vill du fortsätta prata/skriva av dig så kan du starta en egen tråd och föra en diskussion där i så fall och låta denna tråden vara ifred.

kim1980
2016-09-03 01:35
0

Jo har det faktiskt. . Nöjd med dem jag har som är smarta nog .. Jag fjäskar inte .

Maria
2016-09-04 18:21
7

#60 Den här tråden handlar om klumpiga katter så du kan väl ta till dig att andra som skriver härinne inte vill höra mer svammel om allt och ingenting.

/Maria

mariesdotter
2016-09-05 15:15
4

#56 Bästa kommentaren.