Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 816 ggr
Pollos
2016-09-01 12:59
0

Utekatt

Hej! Vi har köpt hus på landet och kommer att vilja ha minst två katter som ska vara till sällskap och förhoppningsvis även fånga oinbjudna gäster. Vi kommer flytta först om ca 3 mån, men nu är det så att jag och min sambo verkligen fallit för en kattunge som redan är lev. klar. Det är en hane och den kommer isåfall att kastreras när tiden är inne. Tycker ni det är en dum ide att köpa katt innan vi har flyttat? Stressigt? Kan det bli problem att släppa ut den sedan? Andra tankar/åsikter? Vi bor just nu i en trea med en hund och 2 kaniner (i bur). Den skulle ju få hållas som innekatt innan flytten isåfall. Är inte så väldigt kunnig på just katter men har stor djurvana och intresse, så tar gärna emot tips.

Karmatarerskanise
2016-09-01 13:10
4

Viktigast är att katten inte får vara ute innan kastrering. Samt att den är registrerad och märkt.

Personligen hade jag väntat till flytt. Men vill ni kan ni köpa katt redan innan flytt.

Evahelene
2016-09-01 13:35
0

Jag ser det bara som en fördel att du tar den före flytt. Den hinner vänja sig vid er och de andra djuren och bli en del av flocken. Den ska ändå inte gå ut första tiden. När ni flyttar så har ni väl  ändå någon som de övriga djuren är hos så det inte blir stressigt för dem (och er) att de är uppe i det hela tiden (men kolla med hen om det är okej med att ta hand om en kattunge också).

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Pollos
2016-09-01 15:09
0

Okej :) tack för svaren. Har inte direkt koll på könsmognad osv, men nu när ni säger det så förstår jag att den får va inomhus tills efter kastrering. När gör man vanligast det? Tror ni det kan funka att ta över en vuxen katt efter ett tag om man har en ung katt hemma? Eller det kanske är smartast att göra tvärtom, eller att skaffa ännu en kattunge senare?

Karmatarerskanise
2016-09-01 15:30
1

Från 4 månader är rekommendationen. Så du kan kastrera redan då.

Lubsan
2016-09-01 18:59
3

Kom ihåg att på promenader med katten i koppel först när ni har lfyttat, innan du släpper ut den själv, så att katten lär sig vart den bor och inte virrar bort sig :)

Rimmenstrand
2016-09-02 07:18
0

Vi hamnade nästan i samma Sits :) vi hade en flytt inplanerad. Men blev så kära i vår lille Åskar så vi hämtade honom ungefär en månad innan flytt. Och det gick hur bra som helst! Nu är han visserligen innekatt både innan och efter men han har anpassat sig väldigt bra och har int upplevs honom som stressad alls. Men alla katter reagerar ju olika på förändringar.

Pollos
2016-09-02 13:47
0

#6 Vad skönt att höra att det gick bra för er :) blir förmodligen så att vi skaffar katt innan flytten, så hoppas det ska gå lika bra!