Bekännelsetråde
Att våra pälsklingar hittar på hyss vet vi ju om. Hur de bör skötas och uppfostras vet vi alla också om. Alla är vi inte PK i alla situationer och ibland tar den mänskliga faktorn över och vi blir lite frustrerade när våra pälsbarn hittar på saker de inte får. I denna tråd tänkte jag att vi kan samla alla mindre PK-grejer vi gör i stundens hetta. Alla gör vi fel ibland, så här kan vi bekänna våra synder. Men tänk på att vara snälla. Inga påhopp för hur någon annan betett sig eller liknande. Själv använder jag vattenspruta eller luft på burk när Plus inte lyssnar. Jag ryter även ifrån hårt när han gör något han inte ska och som han vet att han inte får. Nu menar jag hårdare än nödvändigt just där och då. Kan erkänna att jag ibland även tar honom i nackskinnet.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Jag har gjort en riktigt dum grej (hoppas att jag inte gör det längre haha…) Våra katter är ganska skygga, honan är väldigt skygg. Nu är det bättre men första gången vi åkte till veterinären och skulle få in henne i transportburen var hon galen. Vi visste inte helt hur och vad vi skulle göra och det tog alldeles för lång tid osv. Hela vägen satt jag och mådde dåligt, tack och lov körde jag bilen så jag hoppas att mitt humör inte påverkade dem alltför mycket. Men sen hos veterinären blev hon så himla rädd, skrek och högg veterinären och jag blev så ledsen för att hon var ledsen och ja, då blev hon ju såklart ännu mer nervös 😕😕😕
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#1 åh. Ja, vår Plus är en väldigt trygg och självsäker katt, men råkade skrämma honom en gång när jag var arg och smällde igen en dörr. Nu stannar Jan till om det kommer höga/plötsliga ljud. Känner mig jättehemsk :(
Jag råkade stänga kylskåpsdörren på Winstons huvud 2 gånger vid samma tillfälle. Jag trodde att det va någon burk eller något som hamnat i vägen så jag öppnade igen efter att det tog stopp, flyttade in det jag trodde va i vägen och stängde igen men det tog stopp den gången också. När jag tittar ner sitter katten med huvudet i kylskåpet och ser inte alls berörd ut :P
Jag har också råkat stänga dörrar på mina katter, även råkat stänga in i garderober. Som tur är så är de såpass sällskapliga att man märker om de är borta ^^
Även en och annan spark, knuff i sängen när man varit halvvaken och inte förstått att de var där :(
Är alltid rädd att de inte ska vilja sova där längre!
När jag bara haft Othello några dagar så nös jag rätt kraftigt och han blev så rädd att han sprang in under soffan och kom inte ut på jättelänge, och för än jag lockade med godis.
I wish I could write as mysterious as a cat
En gång när jag gick och hämtade något i garaget så följde en katt med och när jag gick ut ropade och lockade jag men katten kom inte ut och då tänkte jag att jag går strax tillbaka och hämtar han men det glömde jag. Gick kanske en timma innan jag kom på det. 😟
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag har aldrig gjort något medvetet som är skadligt/gör katterna rädda men råkat stänga en dörr när dom smitit emellan, en gång råkade jag stänga ute ena katten på vår innätade balkong, gick runt i lägenheten o letade i en kvart o tillslut såg jag en katt som satt o spanade igenom fönstret, haha. Ibland är jag så trött efter jobbet och matlagning att jag inte orkar leka med dom något nämnvärt, då får jag dåligt samvete när Siri klagar högljutt :( men oftast lyckas dom aktivera sig ändå, hehe.
Jag misstag har jag råkar göra otaliga. Vår Plus är kolsvart och hemskt snabb. Har försökt blocka honom ibland från att smita ut och råkar sparka till honom :( trampa på tassar och svans händer då och då, av både mig om sambon. En gång i höstas när P kom hem skadad efter att ha blivit påkörd (varför han inte får vara ute längre) skulle jag öppna ytterdörren och det tog stopp. Stängde till och öppnade igen och tog stopp då med. Det var mörkt ute och visade sig att det var katten som satt utanför! Har då råkat slå upp dörren rakt i huvudet på honom :(
När jag kom på Saphira med att slicka i sig rester av lite sås på en tallrik jag hade glömt skölja av, sås med PIRRIPIRRI peppar i, fick jag panik och tog tag i nackskinnet och drog ner henne från diskbänken samtidigt som jag VRÅLADE NEJ!
Såsen var farligt stark för mig både på väg in och på väg ut. När jag såg henne vid den såg jag hjärtstopp, spyor, katt rusande i panik för att komma bort från det onda, sprutlackering av väggar, chock mm. mm. Alla dessa tankar han jag se flimra förbi under de sekunder det tog mig att nå fram.
Tyvärr reagerade jag kraftigt och tog säkert för hårt i nackskinnet och skrek som om hon hade dödat Gimli. Jag är dålig på att hantera plötslig rädsla och reagerar med ilska tyvärr. Några sekunder efter insåg jag ju att det var jag som gjort fel som dels inte sköljt tallriken och dessutom lämnat dörren öppen till köket. Och insåg min överreaktion. Ångrade mig enormt och tyckte så synd om henne. Som tur är tog hon inte åt sig och ville som vanligt kela direkt :)
Försökte använda en sprayflaska med vatten för att hindra den större katten från att hoppa upp på köksbänken, bara så att han aldrig skulle råka gå på den varma spisen. Det fungerade inte alls för han bara undrade varför han var lite blöt helt plötsligt och tittade på mig som om jag skulle förklara hur han blev blöt! Haha!
Jeg har ved et par anledninger glemt at jeg har stengt en pus inne i en skuffe eller et skap. ☺️
En gang fikk jeg en pus til å løpe rundt og rundt så mye under lek at han mistet balansen helt og øynene hans flakket raskt fra side til side, og da var jeg et øyeblikk oppriktig redd for at han kunne få hjerneblødning eller noe. Dette er mange år siden nå, og jeg har lært leksen min, så lek holdes på et ansvarlig nivå nå til dags.
Da jeg hadde tre kattunger på én gang, ble jeg en gang så frustrert på dem at jeg ristet en av dem litt. Ikke mye, men litt risting er altfor mye risting. 😢
Nå fikk jeg dårlig samvittighet.
Jag har råkat stänga ute min ena katt i trapphuset när jag städade och skulle hänga ut mattorna och hon smet ut utan att jag märkte det. Blev lite orolig när jag inte hittade katten och kollade i trapphuset såg jag en munter katt som var på upptäcktsfärd :) Har även råkat stänga fönstret på min andra katts svans. Dock längst ut på svansen men hade dåligt samvete länge efter det. Men svansen klarade sig som tur var utan men.
#8 Ja, att bara reagera gör vi här med. Handlar det om att man har en halv sekund på sig bara gallskriker jag rakt ut allt jag orkar för att dra till mig Plus uppmärksamhet. Sen stampar jag ofta i golvet så hårt att jag får ont i händerna och stormar fram samtidigt som jag klappar händer så hårt att handflatorna blir röda. Dessvärre är det inte en jättebra metod heller då jag vet att jag skrämmer honom. I vissa lägen känner jag dock att det är bättre att skrämmas än använda sig av positiv förstärkning (vilket vi normalt gör när vi har tid). Går han på spisen finns inte tiden till att lära honom rätt, utan då är det bara fort som fan ner innan han blir av med alla trampdynor.
#9 Samma här! Vår Plus bryr sig inte ett skit om vatten. Han är dessutom gärna med när man duschar, haha! Leka i handfatet när man borstar tänderna är kul också ;) Ibland går han in och trampar runt på duschgolvet efter man duschat och sen ser man femtioelva blöta tassar kors och tvärs i badrummet xD
#10 Åh, men lilla! Vi har råkat ut för samma sak här med vår Plus. Och inte bara en gång, utan flera. Elak som jag är ibland kan jag inte låta bli att någon gång då och då (alltså, vääääldigt sällan) göra så med flit för jag tycker han är så söt när han ramlar fram, haha! Efter några sekunder är han ju sitt vanliga jag igen och ska springa tjugotusen varv till…
#11 Åh, det känner jag igen. Vi bor tre stycken här och två katter. Jag och sambon har innekatt med kontrollerad utevistelse (sällskap på promenad och GPS-halsband) och sambons farmor har utekatt. Ibland när hon släpper ut sin katt kan Plus springa efter och följa med xD Paniken när man vaknar och det inte är ljudet av femton elefanter som stormar ner för trappan så fort man öppnar sovrumsdörren gör att man kommer upp ur sängen rätt fort.
En gång råkade jag dessutom stänga in honom på toaletten i nästan två timmar och trodde han smitit ut. Gick gatan fram och tillbaka, upp i skogen och letade med godis och leksaker. Grannskapet har tack och lov vant sig vid att jag ibland är ute på konstiga tider och glor i deras rabatter samtidigt som jag gapar "kyckling!" eller "matmaat" och kastar leksaker på gatan xD
Råkade klämma Tonics tass i skafferidörren en gång, det gör fortfarande ont i mig när jag tänker på det:( som tur är var det inget allvarligt som hände…:(