Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1543 ggr
ripblomma
2016-07-19 10:55
0

Ras?

Hej! Nu planeras det att köpa en ny katt, en raskatt. Jag ska ställa ut den, har ni några bra tips på bra utställnings katter? <3

ripblomma
2016-07-19 10:58
0

Och gärna om ni har något tips på bra uppfödare :D

Maria
2016-07-19 11:05
13

Jag förstår inte riktigt vad du menar med bra utställningskatter?

Du får kanske läsa på lite om olika raser och se vad du tycker passar dig och din familj. Det är ju huvudsaken.

/Maria

burmamys
2016-07-19 12:23
9

Har du redan en katt, och vill köpa en till, eller blir detta din första katt? Börja gärna med att läsa lite om vad det innebär att köpa katt:

http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1

Sedan behöver du såklart läsa på om olika raser och vad det innebär att ställa ut en katt. Det finns ju ingen garanti för att den katt du köper, alldeles oavsett hur vältypad den är, tycker om att ställas ut.Olika raser förbereds också olika, en del behöver badas, fönas, m.m. och det kan också vara något som katten upplever stressande.  

Vissa katter tycker om att vara på utställning men andra tycker det är enbart stressande. Du vill väl inte ställa ut en katt om katten mår dåligt av det?

Spontant känns det som att utställning borde vara något sekundärt, som man testar först för att se hur katten trivs. Det viktiga är väl ändå om du vill välkomna en ny familjemedlem?🙂

Lusthan
2016-07-19 12:42
1

Vilken ras du vill ha beror lite på om du har katt sen tidigare och aktivitetsnivån på den katten. Men det beror ju också på hur mycket tid du vill lägga på att underhålla katten. Det finns såklart individer inom alla raser som kanske inte matchar rasstandarden och är mer eller mindre aktiva. Jag har tre huskatter, ganska lugna och stabila katter som inte kräver mycket. Ville ha en ras som är lite mer krävande men som inte tar hela min fritid. Ville ha en pälsig katt och ville föda upp. Det landade på en Neva masquerade (Sibirisk katt som är maskad). Aktiv men inte överaktiv, pälsig och sjukt rolig personlighet. Går i koppel med min tvååring och börjat träna att cykla. Han sitter i cykelkorgen. Köpte en till så nu har jag fem katter, tre huskatter och två nevor. Så fundera över pälsvård och temperament som passar hemma hos dig, läs på om raser som tilltalar dig och åk till uppfödare och kolla katterna i verkligheten för att se om bilden du hade matchar verkligheten.

annzoo
2016-07-19 16:22
1

Vad vill du ha för typ av katt vill du ha? Vilken aktivitetsnivå och vilket hårlag (naket, kort eller långhårig) vill du ha?

Kajsas matte
2016-07-20 12:14
10

Om du ska skaffa katt bara för at ställa ur den, då tycker jag du ska låta bli! Men om du skaffar katt för att du verkligen vill ha katt så tycker jag du ska besöka en utställning och se vilken kattras som tilltalar dig. Ta sen kontakt med utställaren och förhör dig om den kattens egenskaper, ifall den passar dig, annars går du vidare till nästa. Sedan kan man aldrig få några garantier för hur det går på en utställning. Om det inte går bra så är det aldrig kattens fel. Domaren kan ha en dålig dag eller just den typen av katt kanske inte passar den domaren. Då är det bara att försöka igen om inte katten avskyr att vara på utställning. Lycka till!

ripblomma
2016-07-28 17:06
0

#3 Har en katt, har haft katt i hela mitt liv :) har haft perser, turkisk angora, siames och maine coon.

ripblomma
2016-07-28 17:07
1

#3 Bra tips! tack för bra svar :))< 3

burmamys
2016-07-30 12:04
0

#8 Tack så mycket!🌺

ripblomma
2016-08-03 17:48
1

#4 Tack! :D bra svar

JontaK
2016-08-06 03:43
2

En bra "utställningskatt" är den kattindivid som trivs på utställningen.  En trygg, omtyckt och aktiverad katt som trivs i ditt sällskap kan säkerligen vänjas vid att "stå ut" med en utställning också oavsett vilken ras den tillhör. 🙂

Det är knappast särskilt rasbetingat och är nog till stor del en vane- och humörfråga. Jag har både birma, bengal och sibir och har inte ens funderat på utställning sedan katterna blev vuxna då dessa tre individer verkligen inte är några "utställningskatter", på gott och ont. 😃

ripblomma
2016-08-26 17:24
0

#11 Okej tack så jätte mkt :D <3