Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4110 ggr
[Forest]
2

Varför täcker han inte över sin avföring?

Hej. Jag undrar varför vissa katter inte täcker över efter dom bajsat eller kissat? Vi har en sådan katt och han täcker inte över bajset alls vare sig han är ute eller gör ifrån sig i lådan. Kan det bero på att han vill skylta för alla andra katter att han bor här eller är det rent av latheten som gör detta?

Sommarek
0

Låter som att det är en revirmarkering och att han vill visa att han är bossen.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

burmamys
0

Jag tror som #1 att han vill skylta med sin närvaro och visa att han är så hög i rang att han inte behöver gömma sin avföring.

[Tibonnanj]
0

Vår katt täcker över ibland och ibland inte. oftast så sticker det fram lite. Tror mest på att han är lat eller så har han insett att om han inte täcker över så luktar det mer och då kommer någon av oss och tar bort det snabbare :P

[Forest]
0

Tackar för svaren. Här ligger bajsen väl öppen inte en tillstymmelse till försök att täcka över lite. Kan ju säga att man plockar bort det snabbt när han gör det i lådan 😎

diva
1

Har en som gör så också, men hon gräver på väggarna i den övertäckta kattlådan och inte i sanden.

[Forest]
0

5 Se där hon tycker att sanden ska finnas runt om inte i lådan 😉 Det är smidigt att rensa lådan det är väl ett plus minuset är lukten 😃

diva
0

#6 Jo det stinker verkligen så man får ta bort det på en gång. 😖😖

[Forest]
0

7 haha ja men då blir det snabbt bajsfritt i lådan 😎

diva
0

#8 Japp Jag står nästan med spaden i högsta hugg så fort hon går på toan. Undra om hon tycker jag är besvärlig då jag hökar över henne i lådan. Brukar försöka stå bakom hörnet för att inte stressa henne. 😂😂😂

Evahelene
1

Det kan finnas flera orsaker: katten kan ha ont i någon tass ; den gillar inte den sanden (prova att köpa en annan typ av sand); hen har inte tid! (har haft en sådan buse :D ); katten ids inte. Det kan vara nästan vilken orsak som helst, men kolla de jag räknat upp först - i turordning.  Kom på en sak till: om möjligt så flytta lådan en bit, det kan vara så att katten känner sig "utsatt" där lådan står.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Jalking
1

Min katt krafsade inte över bajet. Luktade fan!
Jag bytte från kristallsand till vanlig klumpbildande sand. Problemet löst. Han gillade helt enkelt inte att krafsa i kristallerna.

[Forest]
0

10 Vi åker på årlig hälsokontroll och han paserar igenom den utan problem 5 år är han och han har inte täckt sin bajs på 4 år. Det hela börja mer o mer efter granne hade okastrerade katter som ökade i antal. Han var vän med dessa katter till viss del det var den äldre hanen som bråka med alla katter som han inte gillade.  Nu är det 2 årsen som dom inte bor kvar vare sig katter eller ägare. Detta har gjort att andra grannars katter vågar sig utforska mer och man ser andra katter som går på våran trädgård. Till allt kanske det tåls att säga att han är poppis hos honor 🤔 Han parar och får hit gapande honkatter som väntar på att han kommer ut, han kastrerades som 6 mån ungkatt.  Vi har ingen annan katt eftersom han har inte trivdes med ha någon vän och visa det tydligt på olika sätt. Kattsand har vi två olika everclean (jätte finkornig sand)  och en lite grövre klumpbildande sand han går på båda men täcker inte över bajset.  Han tar god tid på sig med täcka över kisset, och springer inte ifrån lådan han tvättar sig efter behoven i lådan. 

11. Det är inte ovanligt att katter inte trivs med den sanden därmed inte täcker över bajset. 😉