En till katt!?
Ok, jag vet att ämnet nog diskuterats tidigare men jag har svårt att hitta relevanta trådar vid sökning.
Min lilla sessa menar att det nog gärna kunde få flytta in en till katt här som kan hjälpa till att aktivera matte ;) Så nu vill jag ha lite input vad gäller kön och ålder mm.
Min missa är snart två år och en ganska tuff (högrankad) tjej (och innan det blir dags för nr 2 ska hon kastreras), om än inte så van att umgås med andra katter. Jag har mer och mer börjat fundera på att ta hand om en katthems- el omplaceringkatt. Vad säger ni som har erfarenhet av att ha flera katter och introducera nya katter - vad är mest troligt att hon skulle gå bäst med vad gäller ålder, kön (jaja- ni vet vad jag menar även när det ev kan röra sig om en kastrat) och temperament?
Alla tankar är välkomna!

Hejsan, grattis för att du bollar med tanken på en katt som behöver ett nytt hem. Och tänker först. Du gör helt rätt som kastrerar henne. Låt det gärna gå ett par månader innan hon får en vän så att hormonerna hinner gå ur kroppen.
En fråga, hur vet du att hon är högrankad?
Så till din fråga då. När du väljer en katt, så fundera på vad din kisse har för temperament. Är hon lekfull, avskyr bus, verkar vilja ha myssällskap och så vidare. Då kan du matcha katt efter henne.
Jag skulle välja en hankatt om hon är ranghög. Många väljer kattungar för att de känner att en yngre vänjer de sig vid. Själv brukar jag rekommendera att man väljer något äldre katt som är vana med sällskap. Det underlättar en massa, och nykomligen känner sig inte hotad av henne.
När kissen kommer in i ert hem, så låt dem vara separerade en kort stund. Du känner själv om det räcker med en dag eller någon vecka. Detta för att de kan känna varandras dofter. Släpp sedan ut den så att de kan börja umgås, men under uppsikt. Var beredd på fräsande. Det hör till. Det kan bli bråk, även det hör till (inom vissa ramar där de inte skadas).
Glöm inte katt nr. 1 för att ni kanske blir fullkomligt bedårade av den nya. Så klappa gärna er originalkatt först, sedan den nya. Så slipper hon känna sig bortskuffad. Det är lite tips och funderingar från mig. Lycka till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tack för input, Vanessa!
Du undrar hur jag "vet" att hon är högrankad! Jag baserar det på dels hennes beteende gentemot sina kullsyskon samt hur hon beter sig mot de katter hon har träffat hittills och hur hon är i största allmänhet.
Det där med hankatt och vuxen som är van att "umgås"är tankar som jag också har bollat med, liksom det övriga du skriver.
Ett problem är att min Sookie gärna verkar vilja "försvara" mig och vårt hem, men om man tar det långsamt i etapper och under säkra premisser så ska det väl inte bli alltför stort rabalder. När hon träffade mammas lågrankade honkatt (hos mamma) fick de tillbringa en god stund i varsin bur brevid varandra så att de kunde "bekanta" sig av sig under säkra former initialt. Då var Sookie redan nästan vuxen. Eftersom mamma bor långt bort så hade vi inte träffats med katterna innan dess.
Det är 0% risk att nr 1 blir undanskuffad :)