Vänta med undersökning eller ej?
Jag funderar på om jag verkligen ska gå på ett bokat återbesök trots att Simon just nu är besvärsfri, eller om jag ska skjuta fram det tills han börjar visa tecken på att han känner av sin artros?

Simon har varit utan metacam i nästan två veckor. Han leker och busar precis som vanligt, hoppar i det nya takhöga klösträdet och verkar rent allmänt obesvärad av sin artros.
Han får kosttillskott och massage varje dag. 
I mitten på april upptäckte jag att Simon var ordentligt halt, och tog honom till veterinär. Där tog vi röntgenbilder som sedan visade att han har artros i vänster armbågsled men inte i någon annan led. Han blev ordinerad metacam och från 30 april har han också ätit kosttillskottet Aktiv katt med ett pulver av grönläppad mussla. 14 maj besökte vi Strömsholm för att diskutera hans artros med en kunnigare veterinär, och då bokade vi ett återbesök 19 augusti. Efter detta besök började jag ge Simon massage varje morgon, och han kommer springande för att få sin massage som han njuter mycket av.
Här har ni hela tråden: http://burma.ifokus.se/discussions/570bb76d8e0e747b7200245b-simon-har-ont-i-en-tass
Ja, vad tycker ni?
Ska jag ta honom till det bokade återbesöket, sedera honom och göra datortomografi, eller ska jag vänta med det tills han visar tecken på att han känner av artrosen? T ex om han börjar tveka på att hoppa upp på höga platser eller tar omvägar. Behöver goda råd från er som har mer erfarenhet och kunskap av katt med artros!
Tack på förhand!
Ingen som vet? Som har erfarenhet eller tillräcklig kunskap för en kvalificerad gissning? 😊
Tyvärr så vet jag ingenting om artros men mitt råd är att ringa till väterinären och fråga. Berätta för dem att han inte nu verkar symtomfri och fråga dem om det verkligen är nödvändigt att komma in då eller om det går bra att skjuta upp det. Att gå till veterinären kan ju vara väldigt uppstressande för katter och då kan det nog vara bra tänkte jag att inte gå i onödan så att säga.
Tack för ditt svar 😊 Det är precis så jag tänker, att inte utsätta honom för undersökning m.m. i onödan. Men om andras erfarenhet av att ge kosttillskott är att det bara är stödjande, och att jag kan förvänta mig att han kommer få besvär inom ett par veckor när den antiinflammatoriska effekten av metacam försvunnit, ja då är det bättre att gå på den bokade tiden. Tacksam för all input jag kan få! 😊
Hm, ja du. Men om du åker in med honom nu och han mår bra, vad kommer veterinären göra då, bara säga att det är bra och att ni får gå hem igen eller finns det någonting de kan göra mer? om inte så är det ju inte direkt värt det
Som sagt jag kan ingenting om artros, snackar bara på :)
Som jag förstått det innan så är syftet med uppföljningen dels att kolla hur artrosen utvecklas, dels att kolla om det finns lösa bitar i leden som motiverar titthålskirurgi. Men om han är besvärsfri, då lär artrosen ha minskat, eller hur? Och då finns det ingen vettig anledning att utsätta honom för undersökningen. Om det inte är så att artrosen inte minskat egentligen utan bara är dold av att inflammationen tillfälligt minskat. Knepigt…
Jag tycker nog att det är bra med ett återbesök. Om inte annat för att planera framtida behandling. Har en 13-åring med artros som får Cartrophensprutor varje halvår och på henne märks det när hon behöver nya injektioner. Optimalt är ju dock att lyckas hitta den där gyllene punkten då behandlingen kommer innan katten får besvär. När vi upptäcker att katten har besvär har den ju ofta haft ont redan en tid innan.
Jag tycker att du ska fråga veterinärkliniken du ska till :) Det är dock alltid bra med återbesök! :D
#6 Tack för input, värdefullt att få svar utifrån erfarenhet! 😊 Hmm okej. Hur tänker du om min tanke att artrosen kan vara dold? Vore intressant att få ta del av dina erfarenheter av metacam och av kosttillskott med glukosamin och kondroitin! Kollade upp cartrophen eftersom jag inte hört talas om det tidigare. Det ges en gång i veckan, då gissar jag att det är något man ger själv? Detta var inte något min veterinär nämnde så jag antar att det kan bli aktuellt vid ett senare skede. Planering av framtida behandling upplevde jag att besöket i maj på Strömsholm syftade till. Och hennes förslag var att fortsätta med metacam och kosttillskott i 12 veckor för att sedan ge enbart kosttillskott, till dess besvären återkommer. Och som sagt CT för att kontrollera om det finns lösa benbitar som motiverar titthålskirurgi. Att göra återbesök med CT bara för att se att artrosen minskat känns för mig som att utsätta katten för en stress som inte är nödvändig, och det vill jag inte göra.
#7 Ja, jag ska ringa dem imorgon! Tack 😊
Kan tillägga att Simon, som klättrar på folk som kommer på besök, gärna besöker vänner, familj, hotellrum, stugor m.m., tycker det är superläskigt hos veterinären. Pulsen blir skyhög, pälsen ramlar av och han kryper mot mig så fort han får chansen. Säkert i likhet med en hel del andra katter, men jag vill liksom inte utsätta honom för det om det inte är nödvändigt.
Om CT är befogad eller inte kan jag inte svara på, men på en ung katt känns det väl rimligt att följa upp ordentligt och åtgärda med kirurgi om det behövs. Min katt fick Seraquin ett tag, men det är svårt att bedöma om det gjorde någon skillnad. Jag slutade dock med det när hon fick förhöjda levervärden och veterinären valde att sätta in Cartrophen istället. Cartrophen är bara registrerat för hund och behandling på katt är fortfarande ovanlig, men enligt min veterinär är det ganska vanligt att man behandlar artros hos katt med Cartrophen i Finland. Standardbehandling med Cartrophen är 4 injektioner som ges med en veckas mellanrum och sedan fyller man på varje halvår. Sedan kan veterinären bedöma att man ska göra annorlunda i enskilda fall. Det har väldigt bra effekt på min katt och är "säkrare" än Metacam. Inte samma problematik med njurar och mag/tarmkanal. Eftersom det är injektioner som ges subkutant är det som regel veterinären som ger, men man brukar kunna få ett bra paketpris. Har man själv utbildning så att man får ge injektioner sc kan man antagligen övertala veterinären att få ge sprutorna själv hem om man inte vill åka in till klinik varje vecka.
Okej tack så mycket! 😊 Då är din erfarenhet att det är oklart vilken effekt kosttillskott har. Visserligen inte exakt samma men med syntetiska versioner av de verksamma substanserna så borde ju vara liknande effekt. Tack för att du delar med dig, då har jag lite att fråga om när jag ringer imorgon 😊 Eftersom bara en led är drabbad verkar det inte vara vanlig systemisk artros men vi vet ju inte säkert. Får se vad de säger när jag ringer!
Tycker du ska gå på undersökningen! Även om han är besvärsfri just nu så får du ändå en riktig bild av hur besvären ser ut nu och kan jämföra det med framtida CT undersökningar.
En liten uppdatering: Jag har ringt Strömsholm och tjejen som svarade ska fråga den veterinär som är bokad för vårt återbesök vad han tycker. Det var inte samma som träffade oss i maj, vilket jag blev lite besviken över eftersom vi var så nöjda med henne och specifikt bokat den här tiden med henne. Så nu väntar jag på att receptionisten ska ringa tillbaka (blir någon gång under dagen) och så får vi se vad hon säger.
Nu har receptionisten ringt tillbaka. Hon hälsade från veterinären att om katten är besvärsfri så är det bättre att vänta med undersökningen. Veterinären tyckte jag skulle fortsätta vara observant på om Simon visar obehag, och höra av mig då. Det visade sig att de bokat MR kameran istället för CT, vilket ju är bättre, så det skulle jag få när jag ringer för att boka ny tid. Det skulle också gå bra att få metacam utskrivet i väntan på undersökningen (det kan vara lite väntetid till MR).
Om veterinären anser att det är fullt möjligt för en katt att vara besvärsfri på endast kosttillskott, och att två veckor utan metacam är tillräckligt lång tid för att kunna lita på att han verkligen inte har ont nu, ja då litar jag på det också.
Så, då får Simon fortsätta leka och må bra nu, och så ringer jag och bokar MR-undersökning så snart han visar tecken på att besvären börjar komma tillbaka.
Tack så mycket för er input!🌺