Kattmat
Hej, jag ger min kattunge whiskas kattunge torrfoder, men finns det något anat bra märke för kattungar? Mvh Alicia :)
Hade bytt. Whiskas är tyvärr kasst innehåll.
Ge blötmat istället, slopa torrfoder :)
Mjau, bozita blötmat tex är bra, behöver inte vara specifikt för kattunge på blötmat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svar :) jag tänker byta till Mjau nu :)
#2 toppen glöm inte att fasa in långsamt :) Och undvik de med fisksmak :)
Tack, ja det ska jag undvika :)
Hade bytt från de torrfodret, men mjau torrfoder är iaf likvärdigt. Men har du nyss köpt kattungen låt den äta skräpfodret ett tag för att undvika magknas. Blötmat skulle jag introducera sakta då många katter blir dålig av för mkt blötmat. Mina katter tål inte mjau blötmat.

Om du vill själv kunna bedöma ifall ett visst foder är bra eller inte är det bra att få lite koll på grundläggande näringslära för katter, hur man läser innehållsförteckningar och analysvärden, och även de vanligaste tricken fodertillverkarna använder sig av.
Man behöver inte sätta sig och plugga en massa, utan det räcker med att läsa några artiklar och sen ha dem framme när man jämför de olika fodren, och efter ett tag har man snappat upp det mesta automatiskt🙂
Kattstatus har flera artiklar på ämnet kattmat, där speciellt den som kort och gott heter Näringslära är riktigt bra och tar upp just de här sakerna, den är ganska lång men lättfattlig och bekväm att läsa med klart avgränsade avsnitt för varje aspekt och näringsämne den tar upp.
#3 varför är de med fisk dåligt..?
#7 Fisk är bland annat allergent. Och katter har ingen nytta av fisk heller.
finns massa att läsa på nätet kring det :)
#8 jaha okej, men de andra smakerna går bra..?
##9 ja :) undvik skaldjur med
Ska du ha torrfoder är Acana och Orjen bland de bättre. Bra märken på blötmat är Bozita och Mjau.
De mesta sorterna av blötmat är bättre än torrfoder. Det är mer naturligt för katten att äta blöt mat. De bästa märkena är Mjau, Bozita och Sheba Classic, men jag ger även andra märken ibland som t.ex. Whiskas, Pussi mfl för att mina katter vill ha variation. Torrfoder ger jag bara lite grann och då av märkena Applaws, Acana och Taste of the Wild.
#12 Tänk på att ex pussi innehåller socker

#13, när blötmat innehåller socker är det i minimängder i form av sockerkulör, visserligen onödigt men inget som egentligen påverkar något🙂
Det kan verkligen inte mäta sig med den mängd stärkelse torrfoder innehåller, till och med de bästa sorterna.
#14 Nja så pass lite tycker inte jag det är menmen upp till dig :)
Www.kattstatus.se/sida108.html
Där kam man läsa om vad blötmat sorterna innehåller.
tack för alla svar🙂