Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1006 ggr
VT4ever
0

Vilken vattenfontän?

Hej! Vill köpa en vattenfontän till mina två katter. PRISET spelar ingen roll.

Mina krav: tystlåten, inte så svår och otymplig att rengöra då jag inte har diskmaskin.

Vad är era rekommendationer?  😉

[helga21]
0

Lucky Kitty. Denna är i porslin utom pumpen och går att diska i maskinen. Den är hel så det kommer inte in så mycket skräp och det finns filter till den om man  vill ha. Den är rätt tung så katterna välte den inte heller. På denna länk finns det många fontäner.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner

VT4ever
0

Tack för tipset, ska kolla på den.  Ser att cat mate och catit desing den blåa verkar populära, vad tror ni om nån av dem?

Skogsdjuret
0

#2 Jag har en cat mate till mina 2 katter. Det är min första vattenfontän och tyckte hade bra omdöme jämfört med priset för att testa vad katterna tyckte om fontäner.

Efter ett tags användande kan jag konstatera att katterna använder den, oklart om de föredrar den över någon av de "stillatående" vattenskålarna eller om de bara tar den när den är närmast. 

Den är mycket tyst.  Det är tur att vattnet rör sig för annars hade vi inte vetat att den var på ;) Enda gången den låter är när man fyller på vatten. Verkar vara en pump för en akvarietank eller liknande de har satt i. Har inte haft cat mate tillräckligt länge för att veta om ljudet blir högre med tiden.

Isärtagbar och relativt lätt att rengöra. Finns ett "rör"/"tratt" som är svårt att komma åt om man handdiskar så jag brukar ta den i maskin eftersom jag har möjlighet. Om man är van att diska trånga passager (exempelvis flaskor eller trattar) eller har en diskborste som ser ut som en piprensare så är det nog inga problem annars är det som sagt pilligt.

Tyvärr är den av plast vilket ju inte är så hippt att dricka ur och tyvärr begränsar det dess livslängd för mig personligen. (Vet att kranvattnet fraktas genom bland annat plaströr men det är ju plast som är testat för ändamålet och inte åldras pga uv-strålning från solen mm.)

Största problemet jag haft är att den var skadad vid leveransen (från Zooplus) så det finns en spricka som jag försökt laga men som går upp lite vid varje diskning. Men det är förhoppningsvis inte ett problem andra har ;)

VT4ever
0

Tack för din recension, det hjälpte. Tror det lutar mot en sådan som första vattenfontän, då all positivt omdömen och att den låter lite. Man kan alltid pröva en annan i framtiden :)

VT4ever
0

hur ofta byter man filter på cat mate? :)

Skogsdjuret
0

Tillverkaren rekommenderar 1 filterbyte/månad

Filtrets två funktioner är att dels hålla vattnet fräscht att dricka, dels att hålla pumpen ren från diverse slam etc. annars riskerar roterbladen att fastna och ha sönder hela pumpen. Nu skrev du att priset inte spelar så stor roll men känns det dyrt/onödigt/omiljövänligt att byta filter varje månad kan man ta och byta vattnet i den oftare än den rekommenderade tiden (1 vecka) samt ta isär pumpen och skölja bort slam när man ändå rengör resten. Att ta isär pumpen är för övrig förvånansvärt smidigt. Man öppnar två luckor (den första sitter lite hårt på min), tar ur roterbladen, rengör, sätter tillbaka alltihop igen. Klart.

[AnimeV4]
0

Jag ska nog köpa en Lucky-Kitty själv. Så enkelt utan filter och grejor och en bra extrakostnad man slipper om man inte har så bra med pengar. Nog för att man måste byta silikonslangen någon gång ibland, men den kostnaden är ju knapp.

aloizias
0

Jag har cat it vattenfontän 3L till mina katter den är lätt att rengöra och låter inte mycket. http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.40.483/catit-vattenfontan-3l