FIP smittad?
Hej! Jag har en katt som veterinären misstänker ha utvecklat FIP. Prover togs idag och jag får svar inom 3 dagar. Men nu till min fråga. Katten som misstänks ha FIP är en katthona på 1 ochcett halvt år, som just nu har 7 st kattungar på 10vrckor. Hur stor är risken att kattungarna är smittade? Jag har även en hane på 1och ett halvt som växt upp med honan, hur stor är risken för att han har blivit smittad? Ingen förutom honan har visat symptom på sjukdomen. Jag har inte heller så mycket information om hur själva sjukdomen är, mer än att den är obotlig och dödlig, så jag tackar gärna för tips och information
FIP smittar inte! Det är coronavirus som smittar och det gör det genom avföring. 90 - 95 % av kattpopulationen har eller haft en infektion av coronavirus. Har katterna delat låda så bär de förmodligen på smittan men detta innebär inte att de har FIP! FIP utvecklas hos en enskild katt dvs viruset muterar i katten och det smittar inte. Oftast drabbas yngre och äldre individer beroende på att deras immunsystmen är försvagat. FIP mäts i titrar och har de under 1:100 så r det OK.
sva
Från SVA hemsida
"Smittvägar
Som nämnts ovan har FIP-formen av virus inte visats vara smittsam, det vill säga en katt med FIP skall inte kunna smitta andra katter med FIP-virus. Katter med FIP kan dock sprida coronavirus i tarmform, precis som de katter i gruppen som inte visar symtom på sjukdom."
http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/coronavirus-och-fip-katt
Kanske kan detta hjälpa dig lite att få grepp om vad det handlar om: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/coronavirus-och-fip-katt.
Det finns mer att läsa på olika försäkringsbolag, t.ex. via IF (de täcker denna sjukdom). Jag ber till gud att din katt inte lider alltför mycket av det och att kattungarna klarar sig! Fick du inga råd om hur du ska gå vidare? Det är smittsamt om det är tarmform (läs länken).
Lycka till! ❤️
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Om din hona har fip nu så har hon med största sannolikhet smittat sina ungar med coronavirus. Coronavirus kan sedan mutera till Fip.
# 3 Och hur stor är sannolikheten att de ska mutera till FIP? Inte särskilt stor då coronavirus är mycket vanligt och FIP är tämligen sällsynt. Skräm inte upp folk i onödan!
Coronaviruset är smittsamt med FIP är det inte!
#4 Fast man ska inte heller underskatta FIP. Benägenheten att utveckla FIP är ärftlig. Dessutom har kattungarna mycket som väntar dem tex. vaccinationer och flytt till nya hem vilket innebär en fysisk stress som kan bidra till att FIP blossar upp. Det är inte helt ovanligt att just unga katter (under 1 år) utvecklar FIP. SVA kan hjälpa till att utveckla ett "bekämpningsprogram" så man minskar risken för kattungarna. Det handlar bla. om att ta avföringsprover regelbundet och försöka undvika att kattungarna använder samma låda som mamman (svårt men man kan antagligen hålla hårdare på hygienen istället).
# 5 Du är mycket väl medveten om att FIP inte smittar. Och benägenheten är inte ärftlig som du säger men vissa individer är svagare än andra och det kan följa av att immunsystemet inte är tillräckligt utvecklat. FIP är ingen ärftlig sjukdom.
Att ta avföringsprover löser ingenting då det enbart mäter coronavirus.
#0 vilka symptom har katten? Vissa veterinärer har tyvärr FIP som slaskdiagnos och om inget har ändrats så kan man bara vara säker på rätt diagnos vid obduktion efter katten har dött. Man kan misstänka FIP om katten har vätska i buken och ta prover men att ta sk "FIP"-prov med blod mäter man bara coronaviruset och de visar inte att katten har FIP bara om katten varit i kontakt med coronaviruset (som nästan alla katter har)
Jag är mycket medveten om att FIP inte smittar men FeCoV gör det och har mamman en stam som har muterat till FIP fäller hon virus av samma stam i avföringen och kattungarna smittas. Och jo, benägenheten att utveckla FIP är upp till 50% ärftlig. Det kan du läsa mer om här: http://www.2ndchance.info/fip2016RxUpdate-Pedersen20XX.pdf
Dr. Pedersen är ingen duvunge utan vet vad han talar. Det står även på SVAs hemsida: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/coronavirus-och-fip-katt
Att ta en serie avföringsprover säger väldigt mycket. Det visar om katten fäller virus och i vilka mängder. Katter som fäller väldigt stora mängder virus är de som löper störst risk att utveckla FIP. De är även de största smittspridarna. Man kan även se om en katt är kronisk smittbärare, en sådan kan vara olämplig att ha i en miljö där det kontinuerligt föds kattungar. http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/coronavirus-och-fip-katt
Har man en katt som har utvecklat katt vet man att den bär på den elakartade varianten av FeCoV som kan mutera till FIP (alla stammar gör ju inte det). Man vet att det även finns risk för en genetisk benägenhet att utevckla FIP. Därför är det oerhört viktigt att ta hänsyn till detta när man har kattungar hemma och när man föder upp katter.
# 8 OK jag har bara haft två katter som fått FIP så jag vet ingenting!
Som jag säger immunförsvaret är inte starkt nog och det ärver man till viss del men det kan också bli nedsatt till viss del också av andra saker. Att de utsöndra coronavirus kan de ändå vara friska bärare av detta utan att själva utveckla FIP. En del kattungar i en kull kan utveckla FIP andra gör det inte trots att de har samma mamma och pappa.
Symptomen hon har är att hela hennes buk är fylld med vätska, magrat av rejält (gått ner ca 3 kg på kort tid) konstant diarré, fel på blodvärden, och slö. Gömmer sig undan och sover hela tiden, så om hon inte blir bättre får hon tyvärr gå över till andra sidan:( älskade katt❤️
Har hon vätska i buken kan man ta prover på den och ställa en mycket säker diagnos.
11# dom ska göra det på återbesöket då dom försökte ta prover från buken, men hon var lite kunglig och grinig efter en massa andra provtagningar, och dom vill helat inte ge henne lugnande då hon är i sånt dåligt skick:/ så hon har fått antibiotika nu och så hoppas vi att fler prover kan tas nästa vecka. Måste tacka alla som skrivit och gett mig mer information!
Tyvärr så låter det som FIP!
Har nu fått beskedet att hon har coronavirus, men dom vet inte om det gått så långt att det muterat till FIP. Så hon ska in på operation nästa vecka om hon lyckas bli piggare. Då ska livmodern opereras bort samt att prover på vätskan i buken ska tas, så då får jag reda på om hon har FIP eller endast bär på coronaviruset.:(
Ska du låsta operera en katt som eventuellt har våt FIP? Det låter inte klokt!
Behandlande veterinär har säkert gjort en bedömning om vad som är lämpligt att göra.
#8 u skriver att du "bara" haft 2 katter som har haft FIP. Hur många katter har du haft allt som allt? Och hur många % är de två katterna om utvecklade fIp av dem?
# 17 Jag har haft ett antal katter i min dar. Jag är över 60 år. Hur många katter jag haft har du inte med att göra. Men jag känner folk som har katter och folk som haft katter som fått FIP också. Och jag känner många uppfödare.
# 18 Uj!! För många då med andra ord, eftersom du inte vill nämna det. Det sägs att ungefär en katt på hundra som bär på coronavirus utvecklar FIP. Om du följer den mallen, så borde du ha haft 200 katter.
# 19 Nej så många har jag verkligen inte haft. Det är förtal att påstå detta. Du får det att låta som om jag samlar på katter vilket jag inte gör. Men jag vet folk som gör det. Men många uppfödare har haft så många katter, det är inte ovanligt. Jag känner en som har 12 stycken för att inte tala om hur många som det finns på olika katthem. Så där ligger jag i lä.
Det finns tre sorts lögner. Lögn, förbannad dikt och statistik.
Jag tycker att dom som vill käbbla om allt annat än det som TS avsett med tråden, kan göra det per PM eller alternativt skapa en ny tråd för sitt käbbel!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
# 21 Om det är mig du avser så låter jag gärna bli att käbbla! Jag har gett svar på FIP!
Jag avser dom som käbblar och inte hållser sej till det ämne som TS önskat! ;)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!