Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1240 ggr
Carrolinline
0

Sämre njurvärden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt råkade få i sig glykol så hamnade på sjukhuset i 4 dagar och där upptäckte dem försämrade njurvärden dock verkade dem vara bättre när han fick åka hem. Varit på återbesök en vecka senare och då var njurvärden tyvärr inte bättre så fick börja på strikt diet med njurfoder. Det är svin dyrt att köpa hos vetrinären så tänkte höra om nån vet vart man kan köpa billigare tex på internett till nästa gång när denna maten är slut? Även om nån har erfarenhet och vill berätta om era katter som haft njurproblem? Jag har aldrigt märkt några symptom innan tex att han gått ner i vikt eller dricker dåligt.. är orolig då vetrinären sa att om man går på strikt med bara njurfoder klarat sig oftast katten ett bra tag men vad är ett bra tag? Min katt är 5 år och jag hoppas att han får ett långt bra kattliv så detta är så tråkigt att han fått njur problem redan och frågan är också varför om han haft det sedan innan eller om glykolförgiftning orsakat det.. är så ledsen efter dessa tråkiga besked. .

crins
0

Din katt kan leva i många år, njurvärdet kan vara "stabilt" men det finns katter som klarar sig bara nägra månader med kronisk njursvikt, min väns katt har haft stabilt njurvärde i många år, äter kanske dåligt i bland, men klarat sig i många år ändå! Njursvikt brukar ge ökad törst, men inte alla katter gör så, vilket kan vara lömskt!, min katt har också njursvikt säkerligen medfött men är nu 8år men hon mår bra! Det är viktigt din njurkatt dricker vatten. Hade en vän vars hund fick i sig glykol via en parkeringsplats, 90% av njurarna gick åt, så hon var tvungen avliva hunden! Men som sagt din katt kan leva i många år trots diagnos! 😃 men man försöker bevara njurfunktionen.

Carrolinline
0

Tack för svar! Vad skönt att höra att din katt mår bra trots njursvikt , köper du någon speciell mat då som är bra för njurarna eller du kör på vanlig som man köper i tex mat affären? :) hoppas verkligen njurvärden är bättre eller liknande på nästa kontroll så dem förblir stabila!

annzoo
0

animail, petworld och vetzoo har veterinärfoder sedan finns det fler.

Ominous
1

Låt mig gissa, njurfodret är torrfoder och deras "egna" märke som de gör reklam för i hela kliniken?

I wish I could write as mysterious as a cat

crins
0

#2 katten ska äta njurfoder! Så jag får köpa det! Men jag blandar ändå lite med annat p.ga katten bildar struvitkristaller! (Surt ph värde i urin) Det är "motsatsen" till njurfoder! (njurfoder basiskt värde i urin över ph 7)Men det är fosfor i vanligt foder som njur katter inte tål! Man bör utfodra sin katt med njurfoder om den har problem med njurarna, för att bevara njurarna! Ofta tål katten heller inget annat foder. Så det är bra att katten får äta njurdiet om det går, och ingen annan sjukdom gör det mer komplicerat.

Carrolinline
0

Tack #3 ska kolla upp dem sidorna! #4 dem har nog både eget och andra märken som finns ute i affären jag blev rekommenderad royal canin det finns ju också i affären men inte just den sorten för njurarna såklart.. :) #5 jaha okej förstod det som du blanda lite med fodret typ ibland vanligt och ibland njurfoder men då förstår jag. Min katt ska endast gå på njurfoder men ska lämna in urinprov till vetrinären med så får vi se vad dem säger om jag bör blanda eller inte :)

Ominous
3

Alltså, har katten problem med njurarna så behöver hen få i sig vätska. Du borde ge lämplig blötmat, absolut inte torrfoder. 

Det är torrfoder som RC som leder till diverse problem katter har. Det RC bygger på att att sponsra veterinärer, djuraffärer och event. De bygger på reklam som får dem att verka störst bäst, och vackrast. Själva maten i sig är skit, och torrfoder är anpassat för människors bekvämlighet. Att äta astronautmat är absolut inte naturligt för katter. 

Veterinärer har oftast ingen koll på näringslära alls. De rekommenderar bara det som de blivit tillsagda. Fråga hellre och det är något speciellt i dieten du ska tänka på, tex proteinrisk/fattigt, extra taurin, osv. Sen hitta ett eget mer lämpligt foder.

I wish I could write as mysterious as a cat

Eliinn
0

Vetzoo beställer jag mitt veterinärfoder ifrån. Toppenbra! Bra priser och snabba leveranser enda fram till dörren om man så önskar utan extra kostnad :)
Är man lite klurig så finns det oftast rabattkoder om man söker lite så blir det ännu billigare ;)

Min ena katt har haft stenar i urinledaren som han fått operera bort. Pga att han gick ett tag med blockerad urinledare så har hans ena njure blivit påverkad. Idag har han normala njurvärden! Jag ger inget annat än blötfoder och jag skulle rekommendera dig det samma. Veterinären gav mig ett torrfoder efter operationen och sa bara att det var viktigt att han får i sig vätska och att jag kan ge honom blötmat ibland.  När jag ifrågasatte om det inte var bättre om han enbart åt blötfoder isåfall så höll hon ju med och sa att det självklart skulle va det bästa. 
Om det var för att dem var vana att folk tyckte att det blev för dyrt att bara ge blötmat eller var det var förstår jag inte.

Jag har läst på och frågat mig fram och insett att färskfoder vore det bästa, men tyvärr  vägrar  min katt äta det trots alla försök så han får fortsätta äta veterinärfodret för det tycker han om, även fast jag gärna hade velat ge åtminstone spannmålsfritt foder. Enligt veterinär är ett spannmålsfritt veterinärfoder på ingång.
Lita inte alltid  på vad veterinären säger till punkt och prickar..  (iallafall när det kommer till foder) Jag vet att det är väldigt lätt att vilja göra ALLT som veterinären säger  för att man verkligen vill göra allt rätt för sitt djur som man älskar högt.  Hade jag lyssnat på den första veterinären som i princip tyckte att enda lösningen var att låta honom fortsätta leva med blockerad urinledare och sen avliva när hans njurar var för påverkade av blockeringen så hade min katt inte levt idag.  Idag har jag hittat en veterinär som jag har stort förtroende för! Med det menar jag inte att du inte ska lita på din veterinär, finns många duktiga veterinärer! :)

Jag vet hur det känns och lider med dig… Vad är ett tag liksom?? Veterinären har sagt till mig att jag inte ska förvänta mig att han blir jättegammal pga att hans ena njure knappt har nån funktion. Han är idag 4 år och mår jättebra och hans livskvalité är inte försämrad! Men visst är det en ständig oro när vi åker till veterinären för dem regelbundna ultraljuden ifall det bildats nya stenar, eller att värdena inte ser bra ut.
Men jag försöker att inte tänka på det utan njuta av den tid han finns hos mig, vare sig det är 1, 2, 5 eller 10 år :)

Hoppas du orkade läsa allt, jag tenderar att skena iväg i det här ämnet :P
Lycka till och hoppas att din katts njurvärden förblir stabila!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[helga21]
1

zooplus har en del njurfoder och sen kan man beställa från England också.

Carrolinline
0

#7 okej, mycket konstigt att vetrinären inte vet mer dem sa det är helt okej att mata honom som jag gjort innan att han alltid har torrfoder och ger han blötmat två gr om dagen. Men ska försöka ge han mer då kanske tre gr, annars sa dem bara till mig att om jag ger honom torrisar så se till att han dricker, vilket inte är ett problem han älskar vatten och har en vattenfontän han ofta sitter å dricker ifrån så trodde det var okej.

Carrolinline
0

#8 Ja det är mycket konstigt man litar på vetrinären men sen har man ju samtidigt varit med om att dem sagt olika saker så alla har olika sätt att se på det :) så sa min vetrinär också att det är okej att ge både torrisar och blötmat min katt har alltid gillat bägge och så känner dumt å sluta med det :/ men klart jag kan ge han mer blötmat men han vill inte äta det förutom när ja hällt upp direkt så får han för mycke äter han inte, men får testa ge han mindre och oftare kanske. Det var ju en himla tur du inte lyssnade på vetrinären då och att din kise mår bra nu :) och det är så sant det du skriver man får vara glad flr tiden man har med de små liven 😄