Ögonfärg
Vilka färger kan katter ha på ögonen? Det vanligaste är väl ändå bärnstensfärgade?
Vår ena katt har den färgen ytters och närmar pupillen är ögonen lite mer gröna, är det vanligt? :)
Vilken färg har er katt?

Ögonfärg EMS koder
61blå (mörkblå)
62orange (koppar eller mörk orange)
63odd (ett mörkblått öga, ett i enlighet med rasstandard)
64grön
65guldgul ("burmaögonfärg")
66tonkanes (akvamarin, blågrön)
67intensivt mörkblå ("siamesögonfärg" - colourpoint)
Stolt ägare till tre La permer
Fins det ingen kod för gula ögon? Jag tycker att den färgen är den vanligaste och även den färgen jag tycker att min katt har, innerst mot pupilen har han en grön rand, syns dock inte på bilden. Det var inte lätt att ta denna bild, men till slut när hans godisburk ramlade ner från skrivbordet stannade han upp, därför han ser lite skärrad ut, haha.
Nu såg jag ju att det står guldgul, verkar inte kunna läsa ordentligt idag. Är det de min katt har då? Kriver man någon speciell kod när de har en ring av grönt runt kupillen eller liknande eller är det den "allmäna" färgen man bara skriver?
Kan tyvärr inte svara på din fråga Volpes men din kisse har en väldigt söt min på bilden, hehe!🐱
*gulgröna
No time to waste, only time to treasure.
mina har gröna =)
Det är vanligt att gula ögon även har lite grönt i sig. Även när det gäller Burmor som enligt rasstandarden "ska" ha helt guldgula ögon har många grönt i sig.
Sajtvärd Katter iFokus