Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 688 ggr
Volpes
2016-07-05 23:06
1

Vaccination

I morgon är det dags för att ta en lite spruta för min lilla pälskling. I och med detta började jag fundera på hur viktigt det egentligen är att ta sprutor för innekatter?

Hur smittas egentligen kattpest och kattsnuva? Måste min katt komma i kontakt med en annan katt som har detta, eller är det någonting som även jag kan dra med mig hem så att säga, och på så sätt smitta honom?

OberonsMatte
2016-07-05 23:39
2

Kattpest kan man få med sig hem på skosulorna har jag hört.

Kattsnuva tror jag inte smittar på det viset, men däremot kan det finnas latent i en till synes frisk katt och är katten ovaccinerad när det bryter ut ordentligt p.g.a. stress eller nedsatt immunförsvar kan det gå riktigt illa. Störst risk för smitta uppstår när man skaffar fler än en katt (och det gör man ju ofta, förr eller senare). Katter behöver inte visa symtom för att bära på och t.o.m. utsöndra virus, och det gäller även vaccinerade katter. Vaccination hindrar inte heller att katten smittas, men symtomen blir oftast betydligt lindrigare och ibland obefintliga.

Viss risk för smitta finns säkert även vid t.ex. veterinärbesök eller på utställning (även om det troliga är att det i de fallen oftast handlar om en latent smitta som bryter ut p.g.a. stressen besöket innebär).

När det gäller smittor är det väl så att ensamma innekatter löper mindre risk att drabbas, men om de väl gör det, så har de p.g.a. sin skyddade miljö och livsstil ett sämre immunförsvar än katter som lever i grupp och/eller utomhus. De riskerar alltså att bli riktigt sjuka om de drabbas, och då kan kattsnuva t.o.m. vara dödlig. Därför är det alltså extra viktigt att vaccinera sin innekatt.

Sajtvärd Katter iFokus

Volpes
2016-07-06 02:37
0

Tack så jättemycket för dig svar, det var väldigt genomförligt 🌺 🙂

Funderar ju även på att skaffa en till liten också.

Vixxen
2016-07-06 02:39
2

Kattpest-viruset är väldigt livskraftigt och övervintrar utomhus; tål låga temperaturer ända ner till -36 grader…  …så ja, kattpest kan du ta med dig på kläder/skor in till din katt.

Volpes
2016-07-06 02:41
0

Oj, det var ett härdigt virus.

burmamys
2016-07-07 14:40
1

Hej, vill bara tillägga att vaccin av märket Purevax är bättre än det vanliga vaccin som djurklinikerna brukar erbjuda, och eftersom det finns rapporter som visar att det vanliga vaccinet inte är så effektivt så kan det vara värt att beställa. Purevax är mer uppdaterat, och innehåller två olika vaccin mot calicivirus. Fick reda på detta av Sindras uppfödare, så nästa gång jag ska vaccinera katterna kommer jag att be kliniken ta hem Purevax åt mig. 😊

Volpes
2016-07-07 15:15
0

Är det både mot kattsnuva och kattpest då? Nästa gång jag vaccinerar ska jag ju bara vaccinera mot kattsnuva.

OberonsMatte
2016-07-07 15:52
0

#6 Purevax finns också både med och utan kattpestvaccin.

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
2016-07-07 16:36
0

#7 Precis 😊

Volpes
2016-07-07 21:48
0

ok, då är det kanske någonting man ska satsa på nästa gång 🙂

burmamys
2016-07-07 22:57
0

👍😊

crins
2016-07-09 18:57
0

Djurhemmet var jätte noga att sanera hade fått in kattpest tror jag det var, men glömde skorna😣, de tänkte på allt, utom det fakta att virus kan fastna på skorna, och föra med sig smitta utifrån! Flera år sedan och katter dog!😥 så viktigt vacc även innekatt som inte får ett naturligt immunsystem mot infektioner,som ute katter får som kommer kontakt med smittämnen.Så viktigt vacc innekatter!