Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 954 ggr
Smillaaa00
2016-07-03 15:25
0

Kastrering

Hej, har 2 hankatter som ska kastreras. Dom är 1,5 och 1 år. Vad bör man tänka på när man ska lämna dom för kastrering? Hur vet man att man hittar en bra veterinär som gör rätt? Är det stor risk med att kastrera? Kan katterna vara ute direkt när dom kommer hem eller behöver man vänta ett tag?

Silver83
2016-07-03 15:53
0

Om du känner dig orolig för att veterinären inte är "rätt". Kolla runt lite, läs på nätet och se om det finns omdömen etc. Man brukar normalt sett få ett papper på vad som gäller när katten har kastrerats, lite information och nyttiga tips/fakta. Vad jag vet så har de sagt till mig när vi kastrerat våra katter att de bör få vila litegrann för att delvis bedövningen ska släppa och de kommer vara trötta. Sen har mina oftast fått tratt också, och då har jag hållit dem inne bara för att förhindra att de ska fastna nånstans ute. Första tiden har jag varit med de ute bara för att de ska få komma ut, när de haft tratt, så de inte går nånstans och gömmer sig.

Smillaaa00
2016-07-03 16:43
0

Okej, brukar det ta lång tid innan de kan vara ute själva? Och hur skulle ni gjort om ni inte hade möjlighet att ha katterna inne men ändå vill kastrera. Vi har steriliserat en honkatt, är väl ungefär samma sak, och hon kunde inte vara ute direkt.

kattöga
2016-07-03 17:04
0

Min förra hankatt fick inte tratt. Hämtade hem honom sent på eftermiddagen och han fick sova ut över natten. Dan efter var han ute som vanligt igen. Kastreringen av honkatter är ju ett större ingrepp, så där gäller nog längre läkningstid osv.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Silver83
2016-07-03 17:04
0

På en av mina tog det några dagar, han blev helt vild av att ha tratten på sig och vi kände att det var bättre om vi tog ut honom en liten stund under uppsikt. Det viktigaste är egentligen att de inte slickar sig på såret så att det kommer i bakterier och/eller går upp. 

Har du nån altan eller balkong eller nåt som de kan vara på, om du inte kan ha de inne? Alltså nåt ställe där de inte kan komma direkt ut?

Karmatarerskanise
2016-07-03 18:13
1

Det är en simpel operation när det gäller hanar och ingen tratt behövs efter.

Viktigt att tänka på är att katterna inte får äta något 12 timmar innan operationen och dricka lite längre.

[helga21]
2016-07-03 19:57
0

Tratt kan behövas så de inte kan slicka sig även på hanar!

Karmatarerskanise
2016-07-03 20:07
1

#6 Man ser inte ens såret och jag har inte stött på någon veterinär som rått till det. Men ser man att katten är på och slickar kan man ju sätta på.

[helga21]
2016-07-03 20:13
0

# 7 Men det känns av katten och mina två hanar har  fått tratt första dagen efter.

Karmatarerskanise
2016-07-03 20:19
0

Min hade det inte och han var aldrig där och snokade. Han var sig själv direkt dagen efter och hade inte alls ont.

MonicaLagerquist
2016-07-03 20:20
4

Tänk på att katterna fortfarande är fertila upp till fem sex veckor så håll dem inne så att de inte gör någon hona dräktig.

Stolt ägare till tre La permer

[helga21]
2016-07-03 20:24
0

# 9 Men du har inte koll på honom 24 per dygn? Hur vet du att han inte hade ont?

Karmatarerskanise
2016-07-03 20:46
1

#11 Jo jag hade koll på honom dygnet runt och märkte på honom att han inte hade ont. Han fick ju dessutom smärtstillande efter operationen som satt i i två dygn.

Så små sår som inte ens behöver sys brukar inte vara smärtsamma.

Smillaaa00
2016-07-03 22:19
0

Har som sagt inte möjlighet att ha katter inomhus. Isåfall får dom vara i garaget första dagarna, men inte i flera veckor.

Karmatarerskanise
2016-07-03 22:23
3

Har du alltså haft dom okastrerade som utekatter? 

Du får ordna det på något vis. Du måste ju ta ansvar. Synd du inte gjorde det från början. Vem vet hur många ungar dom redan gjort.

[lillelull]
2016-07-04 03:15
3

Varför kan du inte ha katterna inomhus?  
Tänk om katten ex blir sjuk eller skadad och måste vara inne en längre tid? 

Tänkte samma sak som ovan sagt också.. har du haft de okastrerade ute sålänge? ..

Lubsan
2016-07-04 03:51
3

Hur kan man vara ägare till en levande varelse som inte "kan"/får? Vara inne? Låter jätte konstigt…

[[pimey]]
2016-07-04 05:56
3

Får inte katterna vara inne?!? Vad är det för ansvar :/ det är din skyldighet att hålla dem inne, speciellt efter en operation då såren kan bli infekterade! Är dom en del av familjen eller nått som bara strövar runt kvarteren? Sedan släpper man inte ut okastrerade katter, punkt!

Smillaaa00
2016-07-04 11:12
0

#14 #15 #17 vem har sagt att jag släppt ut dom okastrerade vill jag veta? Man dömmer inte folk innan man vet!!! Lär er det! #16 #17 utekatter kallas det, har ni hört talas om det? Och jo om katten blir sjuk eller måste vara inne så visst, klart vi tar in dom. Men våra katter hatar att vara inne, det är rena fängelset för dom. Sitter i fönstret och jamar och vill ut. Får panik och mår inte bra alls, men tycker ni jag ska tvinga dom till det ändå? I ett stort garage är dom lugnare då kan dom klättra på saker, stor yta och allt är nästan som ute. Då är väl det ett bättre allternativ eller?!

burmamys
2016-07-04 12:24
5

#18 Men du skriver själv i inlägg #2 och #13 att du inte kan ha dem inne annat än några dagar i garaget. Om katterna är 1 respektive 1,5 år gamla nu när du funderar på att kastrera dem, och du inte kan ha dem inne, ja då verkar det som att du har dem som okastrerade utekatter. Vilket i sin tur innebär att de sannolikt parat flera honor sedan de blev könsmogna. Såvida ni inte bör väldigt isolerat i skogen? Det brukar för övrigt vara svårt för könsmogna fertila hankatter att samexistera utan att slåss, så det är säkert svårt att ha dem ens i garaget tillsammans innan testosteronhalten i blodet minskat helt, vilket brukar ta 1-2 månader efter kastrering. Den fysiska läkningen av såret går snabbt för en hankatt, men de ska ändå hållas inne lång tid efter kastrering innan inte längre är fertil. Nej, jag tycker det verkar som att du inte tar ansvar för dina katter när du håller två fertila hankatter ute så här länge innan du börjar fundera på att kastrera dem. Bra att du iallafall funderar på att kastrera dem. Bättre sent än aldrig 😊 Förstår inte varför du inte kan ha dem inne, men om det är så då får garaget duga under 1-2 månader. Dela av garaget så de får var sin del, och håll dem där tills de blivit kastrerade och inte längre är fertila. För att de inte ska må dåligt får du avsätta tid för att leka med dem, gå promenader i koppel och sysselsätta dem med aktiveringsleksaker.

Karmatarerskanise
2016-07-04 12:29
2

#18 I princip du själv eftersom du skriver att du inte kan ha dom inne. Bara lite i garaget men inte flera veckor. Så. Har du haft dom ute?

burmamys
2016-07-04 12:42
6

De flesta som har utekatt låter faktiskt katten vara inne, men har kattlucka så den kan gå ut en sväng när den vill det, alternativt släpper ut katten några timmar om dagen. Jag har inte hört om någon som aldrig släpper in katten, och tycker faktiskt det är oansvarigt och väldigt synd om katten som måste vara ute dygnet runt, och oavsett väder, sommar som vinter. Dessutom räknar jag till totalt 3 katter i dina inlägg, två fertila hankatter och en kastrerad hona. Jag hoppas du iallafall vaccinerar dem och ger dem veterinärvård när de behöver det. Kan inte låta bli att undra varför du har katter, om du inte kan ta in dem?

Karmatarerskanise
2016-07-04 12:48
2

#21 Precis.

kattöga
2016-07-04 13:11
3

Om jag förstår rätt så är TS ung, och i så fall är det föräldrarna som har ansvaret. Hat jag fel eller rätt, TS? Om föräldrar är ansvariga så kan dom få hjälp här i tråden o andra trådar att lära sej vilket ansvar en kattägare har…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Smillaaa00
2016-07-04 13:19
0

Jag har inte hämtat hem hankatterna än!!!! Ska ni skriva massa skit får ni göra det någon annanstans. Jag har inte gjort någonting som inte är bra mot mina katter! #21 så jag ska stänga in katterna så får dom sitta vid fönstret och jama och riva på dörren hela nätterna? Det av något är oansvarigt. Mina katter är födda utomhus och klarar inte av att vara inne utan att få panik. Varför jag har katter om jag inte kan ta in dom? För att mina katter lever naturligt och på det sett dom själva vill. Skulle aldrig skaffa en katt och bestämma att den ska bo inne osv. Här gör katterna lite som dom vill, ingen av dom har gått in även om vi haft dörren öppen. I garaget är dom ibland och där har dom något att göra iallafall, klättrar och leker med allt som finns där, är det inte snällare att ha dom i garaget om det är det dom vill? Stänga in dom i huset sålänge gör jag bara inte, rent djurplågeri. Usch!

Karmatarerskanise
2016-07-04 13:24
5

#24 Nej det som är oansvarigt är att låta katter springa utomhus vind för våg. Och att stödja den typen av avel och människor som har okastrerade katter utomhus och till och med låter ungar födas utomhus. DET ÄR OANSVARIGT.

Att däremot ha katter inne och ta hand om dom är att ta ansvar.

Smillaaa00
2016-07-04 13:42
0

#25 det har jag ju inte gjort? Men att tvinga en katt att vara inne som inte trivs inne eller mår bra inne, det är väl ändå väldigt idiotiskt?

Karmatarerskanise
2016-07-04 13:50
4

#26 Du har ju inte ens katterna. Så du har ingen aning om hurvida dom trivs inne eller inte. Många som levt som utekatter kan bli innekatter och ska åtminstone kunna komma in när dom vill.

Vet inte vad du menar att du inte gjort? Du ska ju hämta hem katter från någon som låtit dom födas utomhus och som låtit dom springa ute okastrerade och din plan är att låta dom vara utomhus och inye inne alls. Utom en liten stund i garaget efter kastrering.

Smillaaa00
2016-07-04 14:03
0

De som har katterna har försökt ta in dom flera gånger! Detta är ingen oseriös avel utan katterna behöver flytta omgående av personlig anledning. Därför tänker jag köpa katterna!

Smillaaa00
2016-07-04 14:04
0

Behöver inte mer hat för att jag räddar katterna, vet redan hur jag ska göra och att jag gör det bästa för katternas skull. Ville bara ha info angående kastreringen. Ni andra som skriver massa illa som ni inte ens vet om, behöver inte skriva mer.

Emelie-E
2016-07-04 14:12
3

Du säger att du inte har hämtat katterna ännu men de är i garaget ibland och leker? Hur går det ihop? Dessutom behöver katterna hållas inne i x-antal veckor innan de ens kan gå ut när de flyttar till ett nytt ställe.. Kan du inte ha dem inne och ge dem ett vettigt liv så tycker jag att du ska tänka om..

Smillaaa00
2016-07-04 14:21
0

Personerna som har katterna nu är de jag får info ifrån, garage är större och där har de mått bättre. Men de är helst av allt ute dygnet runt, såklart de ska ha en plats att gå in i, där det finns värme, tak och väggar. Men trivs katterna bättre ute och vill inte vara inne, så ska jag självklart inte tvinga in dom.

Smillaaa00
2016-07-04 14:23
0

Jag kan ju ge dom ett vettigt liv, där de dessutom får bestämma själva. Andra som har katter och bara har de inomhus, där får inte katterna bestämma något.

mariesdotter
2016-07-04 14:54
5

Mina katter är enbart inomhus; de har inte självbestämmande vad gäller att gå ut, då jag har en stor landsväg utanför. Katter kan inte själva avgöra faran i vägar och omgivningar (t.ex. elaka människor, rovdjur, trafik osv), så det är lite orättvist att säga att det är djurplågeri att ha dem inne. Skulle snarare anse att jag själv var dum (och väldigt naiv!) om jag släppte ut dem, med vetskapen att de riskerar att bli påkörda, hamna i slagsmål med grannkatter eller utsättas för djurplågeri av andra människor. Min granne släppte ut sin förra katt och hon blev påkörd och avled precis utanför huset. Hon tog det jättehårt och hennes nuvarande katter hålls inomhus i trygghet :)

Smillaaa00
2016-07-04 15:01
0

Nu bor jag ca 1 km från närmsta väg, så den risken är liten.

Lubsan
2016-07-04 16:11
7

Hela den här situationen låter jätte konstig.
Det finns många människor som har utekatt, min mormor hade det t.ex, men katten kom ju in och sov, han åt mat, låg i soffan o gosa och sedan gick ut när han ville. Om man har en katt som alltid är ute men kan "söka skydd" i ett garage, så är det väl knappast en katt man äger och tar ansvar för?

Katter vandrar betydligt längre än 1 km så risken är inte alls liten. Jag säger inget om att du väljer att ha katten ute, men den måste ju fortfarande få kärlek och omtanke, mat, en varm bostad och någon som bryr sig om den?

Om du flyttar katterna till dig och släpper ut dom direkt kommer dom antagligen vandra bort och inte hitta hem. Dom vet ju inte att tanken är att dom ska bo hos dig? Dom kommer inte hitta hem och antagligen bli helt förvildade.

Karmatarerskanise
2016-07-04 16:26
1

#35 +1

oh-la
2016-07-04 16:29
6

Ibland måste man bestämma över katter för katternas bästa. Precis som med barn kan man inte alltid låtarna göra hur dom vill, ibland måste man göra saker som katten inte vill. Om katten skadar sig eller blir sjuk måste du kanske bestämma, för kattens bästa, om vad den får och inte får göra. Att katterna kastreras är jättebra! Okastrerade hankatter riskerar både att råka illa ut själva och till på köpet producera mängder av kattungar som kan råka illa ut. Du hjälper otroligt många katter bara genom att kastrera dina. För hankatter går det fort att läka, så det är inte många dagar du behöver hålla koll. Tänk att det är för kattens bästa. Att kastrera och hålla inne några dagar är ändå det bästa ni kan göra för katterna, även om katterna kanske inte fattar det :)

Smillaaa00
2016-07-04 16:41
0

Katter vandrar betydligt längre än 1 km så risken är inte alls liten. Jag säger inget om att du väljer att ha katten ute, men den måste ju fortfarande få kärlek och omtanke, mat, en varm bostad och någon som bryr sig om den? Japp och allt detdär får dom så du behöver inte oroa dig över det!! Och ja jag vet att de vandrar över 1 km men vi har haft katter så i 20 år och ingen har blivit påkörd, känner ingen som bor så som vi gör som haft en katt som blivit påkörd, klart risken finns, men finns också en risk för de som stänger in katten i huset, tänk om huset börjar brinna tex.

Smillaaa00
2016-07-04 16:43
0

#37 tack, äntligen någon som skriver det på ett trevligt sätt ;) Ja jag ska hålla dom "instängda" första tiden!

Lubsan
2016-07-04 17:00
4

Så dörren till ert hem kommer alltid stå öppen för era katter? Om dom vill så får dom lägga sig på en mjuk plats i ert hem och vila? Dom har mat och vattenskålar dom kan få dricka/äta ur osv? Ni kommer kolla till dom dagligen så att dom mår bra, inte har skadat sig osv?

Isåfall ber jag om ursäkt för då har jag totalt missuppfattat, för på ditt inlägg lät det som att katterna endast fick hålla till i garaget om dom vill och att dom resterande tid var ute.  Bra att du kastrerar och kommer hålla dom inne första veckorna när dom flyttar till er.

Smillaaa00
2016-07-04 17:43
0

Så dörren till ert hem kommer alltid stå öppen för era katter? Nej men dom har ändå uppvärmd stor bostad (ett rum som är bredvid huset) Om dom vill så får dom lägga sig på en mjuk plats i ert hem och vila? Ja Dom har mat och vattenskålar dom kan få dricka/äta ur osv? Klart dom får mat och vatten varje dag! Ni kommer kolla till dom dagligen så att dom mår bra, inte har skadat sig osv? Ja vi kollar till varje katt, minst en gång om dagen. Vi är nästan alltid ute och då är dom med oss, men vill inte gå med in. Ibland jamar de utanför dörren och när vi öppnar går dom ändå inte in utan vill bara att vi ska gå ut.