Kattvakt
Jag ska vara kattvakt till min kompis katt under en vecka. Alltså hennes katt ska bo hemma hos oss och vi har också katt. Min katt är en hona på tre år som är kastrerad. Hennes är en hona på 10-15 år också kastrerad. Båda är innekatter. Min katt har en gång varit i slagsmål när hon var ute på landet (tror att en vildkatt har vår tomt som sitt revir). Min katt har inte träffat andra katter vad jag vet. Min kompis hade en katt innan men dom funkade inte ihop. Kommer katterna inte överens så kan min katt vara hos mina föräldrar. Jag undrar hur man ska göra så att dom inte börjar bråka med varandra? Jag vet att dom ska ha egna matskålar och kattlådor. Men är det något annat man bör tänka på? Jag kommer att vara hemma, eftersom att jag har semester.

För bara en vecka så skulle jag hålla katterna separerade.
Mindre stress och mindre risk för skador.
Stolt ägare till tre La permer
Jag var kattvakt åt min brors katt i en helg (den var hemma hos oss) och min katt tyckte inte om att den var här så jag höll dom åtskilda. För en så kort tid skulle jag inte räkna med att de kan samsas
Jag tycker också att du ska hålla dem åtskilda. Det är nog tillräckligt stressande för din kompis katt att komma till en främmande miljö, som dessutom har en annan katts doft. Om du kan, lämna din katt till dina föräldrar, men du kan också testa att bara dela av lägenheten så de får var sin del. Det kan ändå bli så att de vaktar på var sin sida om dörren så din kompis katt blir stressad och inte får ro att äta. I så fall får du hålla dem i olika rum i var sin del av lägenheten så de slipper vare sig se eller höra varandra. För att underlätta kan du plugga i Feliway i vägguttaget i den del där kompisens katt ska bo, och såklart se till att hon får lugn och ro, och bara gå in och kela och leka lite med henne ett par gånger om dagen. Hoppas det går bra! 😊
För en vecka hade jag låtit dem inte träffa varandra öht. Det kan ta flera veckor/månader innan katterna trivs i hop.