Lite om kattägande
Från denna tråden: http://katter.ifokus.se/discussions/5743758ece12c46a0e000891-jag-blir-sa-trott-kattagare?discussions-1
Nu verkar det som om vi kommer att kunna ta med oss Leo! Jag har dock lite frågor här som jag inte kan lista ut själv. Jag kan börja med att säga att min sambo är student med lån och jag har sökt aktivitetsersättning för mina sjukdomar.
1. Jag har tänkt som såhär. Innan vi vågar skriva oss som ägare och bestämma att han ska med vill vi besiktiga honom för att se så att han inte har några sjukdomar som kommer att utgöra skyhöga kostnader. Vi vill även röntga för att se om snöret är kvar. Är det kvar (vilket det högst troligt är) tänker vi inte ta honom förrän det har åtgärdats. Känner jag nuvarande ägarna rätt så kommer de inte att göra någonting förutom att avliva när han börjar få akuta besvär av det. De "har inte tid" eftersom de jobbar…. *morr* (HA INTE KATT DÅ, IDIOTER).
Om vi ändrar oss för Leos skull: Vad kan en operation kosta? Det känns supertrist att inleda kattägande med en operation, men han är ju bara 2 år gammal och har hela livet framför sig! Är/blir den för svår/krånglig/riskabel så avlivar vi honom istället för både hans och vår skull. Det antar jag beror på var i kroppen snöret är just nu.
Låter det rimligt? Vad kostar en besiktning och röntgen i Skåneregionen kring Malmö-Lund? Vad för ej akuta sjukdomar kommer definitivt att kosta massor?
2. Flytten är 50 mil lång och vi kommer att åka bil med pappa. Leo kommer nog att vara nervös och tycka att det är otäckt till en början. Hur kan man lugna honom utan Feliway? Annars - vad kostar Feliway och liknande? Vad är bäst? Han kan ju lika gärna bli orolig i den nya lägenheten och då är det ju inte bara en engångsanvändning = blir mer värt. Förstå mig rätt.
3. Försäkring. Vad har ni för försäkringar? Vi tycker att Agria med 60.000 i belopp + medicin för 123 kr/mån är bra. Vi vet inte vilken försäkring han har i nuläget. Vi ska ta reda på allt ifrån ägaren när kontrakt och flyttdatum är fixat.
Tack på förhand!
Jag funderar på om det är fullt så enkelt att bara röntga. Ben och metall och sånt brukar ju synas, men snören? Kanske krävs kontrastmedel eller ultraljud för att se det. Har tyvärr ingen aning om vad det kan gå på, lättast är nog att ringa ett par ställen och fråga. En tanke jag fick var att ni kanske kan fixa operationen om de betala om det just är tiden som är problemet, men det kanske bara är en ursäkt från deras sida.
Kolla om det finns en försäkring ni kan ta över. Tecknar ni en helt ny försäkring kan försäkringsbolaget reservera sig för sjukdomar katten redan har. I värsta fall kommer de inte ersätta några framtida magproblem pga det där snöret. (Har hört talas om ett nytt försäkringsbolag som inte gör så men jag vet inte vad det heter.)
Det är inte ovanligt att äldre katter får problem med tänderna och det täcker sällan försäkringen, så det får ni planera för i framtiden.
Sen tänker jag så här, om inte ni ingriper kommer katten få leva tills den får problem och sedan somna in. Om de vägrar och ni inte har råd med operation skulle ju katten lika gärna bo den tid han har var. Låter som han skulle ha det bra mycket bättre hos er med eller utan operation :)
#1 Vi har pratat och jag ska ringa veterinären på tisdag. Jag skulle vilja följa med i vilket fall som helst, så vi erbjöd oss att åka in med honom. Det verkar lösa sig med skjuts också, så det är ju bra.
Kontraströntgen var jag beredd på att få göra, så det är ingen fara med det. Jag har räknat med att vi kan komma upp i 3000-5000 för ett vanligt besök med röntgen och besiktning. Operationen kan ju lika gärna kosta 5000-10.000 och uppåt. Hon kunde betala snöreshistorian medan vi erbjöd oss betala besiktningen, fast eftersom vi kommer att ta över den försäkringen så spelar det ju egentligen ingen roll.
Jag läste att dödligheten är 80-90% om tarminnehållet har börjat läcka in i magsäcken och då kommer jag ändå bara att vilja ta bort honom, fast nu gissar jag att snöret borde ligga i tarmen någonstans som en boll (om den inte kilat fast sig i sin längd) eftersom han inte har haft minsta symtom. Då vill jag absolut försöka operera så att vi slipper gå runt och oroa oss samt orsaka honom stort lidande innan vi väljer att avliva.
Angående tänderna så borstar vi dem varje dag med en mjuk barntandborste. Jag ska dock försöka samla på mig lite olika borstar eftersom han är trång i munnen. Fingertutan var inte så bra.
Tack för svar!
Uppdatering: Idag har vi varit hos kattdoktorn och besiktat Leo och så passade vi på att vaccinera honom också. Han har tydligen grundvaccinet så nästa tillfälle är om 1 år igen. Angående tråden så bestämde vi oss för att inte pröva att röntga eller någonting annat då veterinären sa att det skulle vara så gott som omöjligt att se den. Så det tar vi när det kommer.
Besiktningen blev helt utan anmärkning. Han hade jättefina tänder och var jättefin i hullet, sa hon. Hon skrev även ner att han hade ett jättetrevligt lynne. Det var kul att höra!👍
Vi har även ringt och flyttat försäkringen, men behövde inte flytta något ägarskap då hon inte har skrivit honom på sig ifrån början. Istället ska vi registrera honom i djur-id och har skickat ett mejl och önskat blankett.
Fast nu vet vi inte hur det blir med flytten pga strul..
Roligt att höra att besiktningen gick så bra! Hoppas det löser sig med flytten :)
#4 Tack!🤗
Det var dags att bli grinig igår igen.. Jag skulle ta hans helt skitiga låda och gissa vad? Jo, så gott som hela lådan bestod av en stor klump av piss.. "Den här slänger vi åt h*lvete!" sa jag och ställde in den nya plastlådan (en stor vanlig låda för förvaring) och hällde i den sista sanden, men det blev för lite sand så jag blandade i spån. Vi ska strax ut till Arken Zoo och köpa lite grejor!
Kan tilläggas att det inte luktar ett dugg inne på lilla toan nu. Så svårt var det att rengöra ordentligt, tydligen.. Jag är förundrad över att han fortfarande har velat gå där, fast han har tydligt velat pissa i marsvinsburen istället så nu får vi kämpa med att bli av med den vanan då han har kommit i rätt händer nu🙂
Igår köpte vi Mush Vaisto cat som Leo fick prova. Det uppskattades så nu kör vi på det! Jättekul att det gick så smidigt👍