Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6009 ggr
[juuniper]
7

Långvarig diarré

Min 6 månader (27 veckor) gamla katt har en långvarig diarré. Hon växer och går upp i vikt som hon ska ändå. Äter och dricker ordentligt. Leker och är pigg.

När vi hämtade henne 18 veckor gammal sa uppfödaren att hon just visat på diarré. Vad hon trodde var stressrelaterat - hon hade dagen innan blivit ensam kvar från kullen och uppfödaren höll just på att börja rusta huset. När hon kom till oss avtog diarrén snabbt för att sedan komma tillbaka igen när hon var 21 veckor gammal.

Nu vid den här tiden åkte hon på en ögoninflammation. Vi åkte in till veterinären och fick en salva utskriven. Veckan efter blev det andra ögat inflammerat och hon hade just börjat på att nysa. Veterinären tog prover och det visade sig vara kattsnuva (Chlamydofila Felis).

Vid det här andra besöket för ögonen informerar vi om kattens mage. Att hon nyligen fått diarré. Veterinären tror att det kan bero på kattsnuvan då det ger katten ett sämre immunförsvar och tipsar oss om förebyggande. Chlamydiabakterien kan behandlas med antibiotika, men det kan också läka ut av sig själv informerade veterinären. Vår katt var ytligt drabbad med en ögoninflammation som försvann med salva. Hon hade nysningar, men ingen rinnsnuva, hosta eller symptom på luftrör eller lungor. Därför sattes inte antibiotika in - också för att vara rädd om hennes mage - om snuvan inte förvärrades.

Nu har vi provat skonkost, foderbyte och tarmfrämjande kosttillskott (Diarsanyl+ och FortiFlora) utan resultat. Hon var avmaskad när vi hämtade henne 18 veckor gammal, och även vi har maskat av henne en gång. Hon är en innekatt som får gå på koppelpromenader i stadsparken. Hon äter idag Applaws kitten torrfoder, som verkar fungera bäst för hennes mage - även om den fortfarande inte är helbra.

Jag ringde veterinären idag och vi har fått en tid på torsdag för undersökning. Hon nämnde att vi kanske får åka hem med ett foder för extra känsliga magar efter besöket, om inget annat kommer fram under undersökningen.

Jag tror själv inte på ett foderbyte till. Nämnde att jag är orolig för att någon parasit/virus/bakterie satt sig i tarmen. Hon funderade på mask, men jag är tveksam och hon ångrade sig också när jag nämnde att hon är avmaskad och innekatt.

Det jag undrar och vill ha tips om är:

- Ska vi prova ett till foderbyte?

- Avmaska henne igen?

- Visst borde vi kunna be om att få ta ett avföringsprov för att utesluta virus/bakterier/parasiter i tarmen?

- Något annat jag kan ta upp med veterinären eller fråga om?

- Har någon utav er tips/råd/erfarenhet att dela med av?

Hon är idag inte helt frisk från snuvan, men det går definitivt åt rätt håll. Hon nyser allt mer sällan och ögonen är klara och fina.

[juuniper]
0

Kanske också värt att att nämna;

Hon växer som skrivet som hon ska och är inte allmänpåverkad just. Pälsen har varit jättefin fram till i förrgår då den börjar se fet ut.

sagan
0

En dålig mage kan som sagt bero på en rad olika saker. Men det man ska tänka på är att en dålig mage tar tid att läka. Tarmluddet har tagit skada och på vissa katter kan det bli en lång resa för att stabiliseras.

Du skriver att ni provat skonkost, foderbyte och tarmfrämjande kosttillskott (Diarsanyl+ och FortiFlora) utan resultat. Hur länge har ni givit skonkost och vad? Samt vilket foder är det ni har provat? Har ni givit tills hon är bra i magen eller slutat då det inte gett effekt? Det kan som sagt ta tid. När det väl stabiliserat sig ska man ge så ett tag till (en vecka kan vara bra) och sen börja fasa in det fodret ni tycker hon ska äta.

[juuniper]
0

Hon åt Bozita Feline Kitten torrfoder när vi hämtade henne och fortsatte göra det hemma hos oss.

När hon fick ögoninflammation och diarré gav vi henne kokt kyckling med lite mosad potatis i en vecka, därefter Mjau kalkon i ytterligare en vecka - detta gav inget resultat. Vi övergick (sakta) till Applaws kitten istället för att gå tillbaka till Bozita då veterinären tyckte vi skulle undvika havre och fisk, som finns i Bozitas torrfoder.

Samtidigt som vi övergick till Applaws fick hon Diarsanyl i en vecka. Nu har hon ätit Applaws i lite mer än 3 veckor tror jag och får en påse FortiFlora utblandad i maten. FortiFlora får hon alltså fortfarande och ska ätas i 4 veckor för bästa resultat, men jag tycker hon bara är halvbra i magen hittills.

Avföringen är idag porös, men inte fast. Rinndiarrén har kommit och gått vissa dagar. Ibland flera dagar i sträck för att sedan återgå till det posösa och kladdiga.

Är jag för kvick med att vilja ha ett helbra resultat kanske?

AnnikaMargareta
0

Om du vill vara säker på att det inte är mask så köp ett kolla masken paket på apoteket och be dem analysera. Man får svar på mail. Mina kissar är också innekatter sedan de var kattungar men de har spolmask iallafall.

[juuniper]
0

Det ska jag göra, AnnikaMargareta. :) Tack. Jag vill utesluta så mycket som möjligt.

sagan
0

Om magen är dålig hjälper det inte att ge bara en vecka. Jag skulle bara ge rå lamm/nötfärs då potatis inte är något en katt bör äta. Applaws kan vara lite för mycker för en redan dålig mage.  Mask koll är också bra att göra då mask kan orsaka diarrer. Antibiotika kan även den ställa till det och ge katter diarrer. Så ska du ge antibiotika igen är det bra att samtidigt ge Trevis, fortiflora eller Diarsanyl i förebyggande syfte.

Tycker nog du är lite för kvick 😇 Det tar tid!

Vet du hur hon är avmaskad tidigare? Har du avmaskat? Dem ska ju innan dem hunnit bli 12veckor fått sina avmaskningar regelbundet för att spolmasken ska försvinna. Får dem inte det och har någon infektion kan masken få fäste igen och orsaka diarrerna. Men med tanke på att hon inte verkar vara vaccinerad heller är det säkert inte troligt att hemmet avmaskat som dem ska. 😐

Sagolika
4

Testa henne för Giardia & Tritrichomonas foetus.

Myrrami
0

Min lilla kille var lika dan men när jag bytte ut Applaws mot Porta 21 så försvann det.

[juuniper]
0

#6 Hon har inte ätit antibiotika tidigare. Hon fick aldrig det för snuvan. Just för magens skull och då snuvan var så pass ytlig. Hon är vaccinerad mot både kattpest och kattsnuva - en vaccinerad katt kan åka på snuvan ändå. Hon var dessutom avmaskad två gånger innan vi hämtade henne, och vi har avmaskat henne en gång sedan vi hämtade henne. Men jag kanske kan prova med rå köttfärs. Vill inte laborera allt för mycket. Finns det inte risk att det kan bli näringsfattigt? #7 Det är just dem som ger mig oro. Så det ska jag be om att få göra. #8 Jag tar åt mig tipset men vet inte hur mycket jag vågar laborera själv innan jag fått mer kött på benen. Porta 21 sparar jag i bakhuvudet.

[Mustangcab]
0

Gör som # 7 säger. Det kan vara något av dessa och då måste det till antibiotikabehandling. En av min katter hade dessa symptom också och jag fick då antibiotka att ge i 3 veckor samt skonkost.

Det kan tyckas att det inte är bra för magen med antibiotka men det beror på vad katten har.

sagan
1

Under en period är det ingen fara att bara ge färs. Du kan kika inne på Barf i fokus om du vill ge allt kisse behöver så småningom. Om det är så att magen blir bättre och det tar tid att fasa över henne på det fodret du vill ge. Men om det visar sig att hon blir bättre på rått kött är ju Barf det näst efter en fågel eller mus katter bör äta. Så vore jag du skulle jag fortsätta ge henne den sortens mat förutsatt att hon äter. Inte alla som gör det.

Jättebra att hon avmaskats och fått vaccin. Och visst är det så att dem trots vaccin kan få snuva. Dock lindrig.

Då är det inte antbiotikan som ställt till det heller. Som #7 säger är det bra att testa för Giardia och Tritrichomonas foetus så du vet.

AgnetaB
1

Min första tanke är som #7 säger. Det kan triggas i gång av olika saker.

[juuniper]
0

Hej alla. Jag ska be att få testa för Giardia och Tritrichomonas imorgon. Det är just dem jag är lite orolig över, men när jag nämnde det för hon som satt i telefonen verkade hon rätt ovetandes. Förhoppningsvis har veterinären mer koll vad jag pratar om. Ska jag ta med mig ett nytt foder hem om hon visar mig något? Eller ska jag börja ge nötfärs? Är Applaws för mycket för en redan dålig mage? Köpa en ny 4 veckors förpackning FortiFlora? Provsvaret tar ett tag, antar jag. Och visar de negativt är det kanske bra att ha börjat med en annan plan? Ursäkta om jag verkar rörig och förvirrad, men det är just vad jag är. Känns som att jag hamnat i en djungel.

[silkesnosen]
0

Givetvis ar du rätt att be om ett avföringsprov, då magen är som den är. Sedan tror ju jag att du kan behöva vara lite uthållig med magbakterietillskott.

Jag har en katt med en extremt känslig mage och tarm. Min äter James Wellbelowed och jag gjorde ett snabbt byte, då jag var tvungen. Min katts mage har aldrig varit så bra någonsin. Fast och fin avföring  och i det närmast luktfri. I deras torrfoder finns endast naturliga ingredienser och ingredienser för att stödja tarmfloran. Testa lamm och ris först.

Testa om inte det andra fungerar.

[Timantis]
0

Jag tycker spontant att hon fått byta foder aldeles för ofta. Mjau är bra men väldigt starkt vilket en från början känslig mage kan reagera på.

Själv ger jag endast canicur pro (pasta) när dom är dåliga i magen. Toppen den läker tarmen o stoppar upp. finns säkert liknande preparat som är lika bra men jag kör inget annat än canicur. Har inte fått samma resultat av något annat. Ge blötmat som är till kattungar. håll dej endast till en sort inget annat.  Även samma smak

[juuniper]
0

#15 Det är just därför som jag är lite osäker på att byta till ännu ett foder, men samtidigt om Applaws nu ska vara för mycket för en redan känslig mage är det kanske ändå värt?

Jag känner mig alldeles förvirrad, medan jag dras åt olika håll.

Oralpasta och pulver har inte fungerat på henne, trots att jag använt det som anvisat.

Hur som helst; nånting står helt enkelt inte rätt till - och det är väl svårt att säga nu vad jag ska hitta för lösning.

Jag tänker åtminstone fixa ett avföringsprov för att titta upp Giardia och Tritrichomonas foetus. Fortsätta med FortiFlora-pulvret. Och sakta fasa över henne på ett sensitive-foder om det tar lättare på magen. Sedan får jag helt enkelt se vad provsvaren ger för resultat.

.. eller om jag inte ska fasa över henne på ett nytt foder. Här känner jag mig väldigt kluven just nu. Jag är rädd att ett nytt foder ställer om det i magen ännu mer, även om det är sensitive.

Det kanske är bäst att köpa mer FortiFlora-pulver och låta henne fortsätta på Applaws ändå? Med tanke på att hennes mage är i bäst skick nu än tidigare.

[silkesnosen]
0

Det foder du ger just nu innehåller mkt protein, alltså ngt mer svårsmält. Jag rekommenderar att du provar exempelvis det jag rekommenderade, men uteslut gärna annat först.

Silvestris
5

Jag rekommenderar att du struntar i kommersiella foder helt och hållet när katten är så kass i magen. Det blir lätt ett enda hoppande emellan olika foder. Ge katten klassisk skonkost i form av rå nötfärs eller kokt kyckling (om du inte är bekväm med rått kött) med hemgjord morotspuré. FortiFlora kan du fortsätta med. Sedan gör ni en ordentlig utredning för tarmparasiter. Det är det första du bör göra.

Sedan vill jag bemöta påståendet i #17. Protein är inte svårsmält! Katten är en renodlad köttätare och är fysiologiskt väldigt väl anpassad till att äta en proteinrik kost. De är däremot rätt dåligt anpassade för att äta kolhydrater så är det något man bör vara försiktig med när en katt har kass mage är det stärkelse (=torrfoder) eftersom de redan från början har en begränsad förmåga att hantera stärkelse och enkla sockerarter.

[juuniper]
0

Hur länge kan/ska hon äta rå köttfärs och morotspué? Lär jag fasa in det?

Silvestris
1

Det äter hon tills hon fått normal avföring. Du behöver inte fasa in det, men börja med att ge väldigt små portioner (tänk en köttbulle) men ofta. Blir magen sämre ska du såklart avbryta men jag har aldrig varit med om den situationen. 

Om avföringsproverna är negativa återstår ju att utreda vad det är som orsakar problemen så behöver hon äta skonkost under en längre period är det bra om du ger tillskott som tex. Aptus Multicat.

[juuniper]
0

Tack Silvestris. :)

camecat
0

Hur har det gått?

Har en katt med samma problem men har inte undersökt honom ännu.

rumpenstiltzkin
0

också nyfiken hur det gått? har det blivit något bättre än? =)

min kattunge med trichomonas har fått antibiotika men ännu inte blivit bättre, så testade att ge henne i/d och redan dagen efter var hennes avföring så mycket bättre, hade det i två veckor, sen gick tillbaks till mjau blötmat och hon blev sämre direkt :/

så jättenyfiken om hon blivit bättre och du fått veta vad det är med hennes lilla mage, och nån mat som funkar ännu?

Tyrisen
0

Och även jag vill så gärna veta :) Låter som om du beskrivit min egen katt juuniper.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Sushan
0

#23 Vad är i/d?

Uppkatten
0

i/d är ett foder som används till katter som har problem med magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CamillaS
0

TS har ingen användare längre så troligtvis lär svaret dröja om hon inte skaffar en ny. :)

Uppkatten
1

#27 Men nu var det ju inte TS utan #25 som ville veta vad i/d är…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CamillaS
0

#28 Jag svarade mer till dom som undrar hur det gått med katten.

annzoo
0

tog bort såg att de var ett gammalt inlägg jag svarade på